از جستجوی گنج تا پارچه‌بافی‌های فی‌البداهه…

عبدالرحیم تاج‌محمدی در گفت‌وگو با پایگاه خبری ایسنا در خصوص آثار تاریخی بررسی شده در شهرستان تایباد اظهار کرد: آثار بررسی شده در شهرستان تایباد، ۱۱۳ عدد است که از این تعداد ۴۵ اثر در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

وی در این باره ادامه داد: ۳۵ پرونده ثبتی تهیه شده که در کمیته ثبت در حال بررسی است و ۱۶ اثر طبیعی که شامل درختان قدیمی و تاریخی است، شناسایی شده و پرونده آن‌ها درحال تهیه شدن است.

مدیر اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان تایباد تصریح کرد: قدیمی‌ترین اثر شناسایی شده مربوط به هزاره سوم پیش از میلاد است که با توجه به نظر وبررسی کارشناسان، حدود ۵۰۰۰  سال سابقه سکونت در اطراف شهر تایباد را داریم.

تاج محمدی اضافه کرد: قدیمی‌ترین اثر تاریخی این شهرستان که به صورت بنا در کلات است، مربوط به دوره سلجوقی است و بعد از آن مجموعه تاریخی مزار مولانا در دوره تیموری، مجموعه عباس آباد در دوره تیموری- صفوی و مزار شاهزاده قاسم در مشهد ریزه از جمله بناهای تاریخی شهرستان تایباد هستند.

وی در خصوص صنایع دستی شهرستان تایباد، عنوان کرد: بیشترین تولید صنایع دستی در حوزه نساجی را در سطح استان، شهرستان تایباد دارد که فرت بافی، حوله بافی و… از آن جمله هستند.

مدیر اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان تایباد ادامه داد: در این شهرستان چند روستا وجود دارد که بیشترین کارگاه‌ها را دارند از جمله روستای پشته که روستای هدف گردشگری است و بیشترین کارگاه‌ها و هنرمندان فرت‌باف را دارد؛ روستای جوزقان، فرمان‌آباد و روستای آبقه بیشترین تعداد کارگاه‌ها را دارند.

تاج محمدی در این باره افزود: از دیگر صنایع دستی شهرستان ساز سازی و دوتار سازی است که چند کارگاه به این منظور در شهر تایباد داریم؛ همچنین کارهایی مانند معرق در شهرستان وجود دارد که به پیشرفتگی حوله بافی نیست.

وی تصریح کرد: ما در شهرستان تایباد تنها اثر ثبت ملی داریم و هیچ کدام از آثار ثبت جهانی نشده‌اند. هر سال در کشور ما تنها یک بنا می‌تواند ثبت جهانی شود و با توجه به ظرفیت‌ها و موارد ذکر شده، مجموعه مزار مولانا این قابلیت را دارد که ثبت جهانی شود.

سند چشم‌انداز توسعه فعالیت‌های قرآنی استان سمنان رونمایی می‌شود
هم اکنون بخوانید

مدیر اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان تایباد خاطر نشان کرد:  پارچه‌بافی یا فرت بافی مهم‌ترین سوغات تایباد است، از سوغات‌های دیگر که اکنون در فصل آن هستیم، خربزه است که یکی از محصولات عمده شهرستان است و هندوانه تایباد نیز از سوغات مهم است.

تاج محمدی اضافه کرد: صنایع دستی دیگری نیز در شهرستان ما وجود دارد مانند گلیم‌بافی، گل‌دوزی، قلاب‌بافی، تنورمالی، نمد مالی، طراحی سنتی یا همان چرم دوزی، نجاری سنتی، سوزن دوزی، معرق چوب و آهنگری اما از رونق کم‌تری برخوردار هستند.

مدیر اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان تایباد در خصوص خوراک‌های این شهرستان گفت: کشک زرد، آبگوشت محلی، بلغور شیر، نان قلفتی، نان نازک و… از غذاها و نان‌های محلی این شهرستان است.

تاج محمدی افزود: یک اقامتگاه بوم‌گردی در شهرستان داریم که از نوروز امسال شروع به کار کرده و مورد استقبال واقع شده است و گردشگرانی که مراجعه داشتند از محل و موقعیت روستا استقبال کرده‌اند؛ این روستا کوهستانی و پلکانی است و نام آن روستای پشته است که روستای هدف گردشگری است.

وی گفت: شهرستان تایباد از سال گذشته در استان در روند تسهیلات اشتغال پایدار روستایی در موضوع صنایع دستی در سطح اول استان قرار گرفت، یعنی تایباد به تنهایی برابر با کل استان می‌تواند تسهیلات در جهت کمک به هنرمندان صنایع دستی به‌ویژه فرت‌بافی که در نمایشگاه‌های مختلف حضور داشته را جذب کند.

مدیر اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان تایباد اضافه کرد: فرت‌بافی یا پارچه بافی زیر مجموعه نساجی است و حوله‌های دست، حوله‌های حمام، حوله‌های آشپزخانه، دستمال دست و چادر شب از جمله مهم‌ترین محصولاتی است که از این پارچه تولید می‌شود و از کیفیت بالایی برخوردار است؛ همچنین نقوشی که استفاده می‌شود فی‌البداهه است و طراحی قبلی ندارد.

نمایشگاهی برای فرهنگ‌سازی خرید عکس
هم اکنون بخوانید

تاج محمدی عنوان کرد: عمده مشکل میراث فرهنگی در شهرستان ما، حفاری‌های غیر مجاز است که توسط قاچاقچیان میراث فرهنگی صورت می‌گیرد که اکثر این این حفاری‌ها به قصد پیدا کردن گنج انجام می‌شود.

مدیر اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان تایباد عنوان کرد: اکنون در بحث اقامتگاه‌های بوم‌گردی کار می‌کنیم که مخاطب بداند مکانی برای استراحت دارد و از این لحاظ می‌توانیم ماندگاری گردشگر را در شهرستان بیشتر کنیم.

تاج محمدی افزود: طبق آمار حدودا سه تا پنج هزار نفر از مرز نزدیک به این شهرستان رفت و آمد می‌کنند که اگر بتوانیم تعداد بیشتری از این آمار را در شهرستان خود ماندگار کنیم، به گردشگری شهرستان بسیار کمک خواهد کرد.

وی در این باره ادامه داد: گردشگرانی که می‌آیند و از بازار روز ما خرید می‌کنند، باعث شده است این بازار به یک جاذبه گردشگری برای شهرستان ما مبدل شود.

مدیر اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان تایباد خاطر نشان کرد: یک موزه مردم‌شناسی در سال ۸۷ در شهرستان تایباد به بهره‌برداری رسید که در حال حاضر در حال آماده کردن آن به عنوان موزه نسخ خطی هستیم. هم‌چنین در حال جمع‌آوری نسخه‌های خطی‌ای که از بین مردم جمع‌آوری شده و یا اهدا کرده‌اند، هستیم تا بتوانیم در موزه خط و کتابت شهرستان به نمایش بگذاریم.

وی در خصوص راه‌‍اندازی موزه‌ای دیگر در شهرستان تایباد ادامه داد: با توجه به دست‌نوشته‌ها و یادگاری‌های ارزشمندی که در هزاره مسجد مولانا از قرن نهم به بعد داریم، یک مجموعه کم‌نظیری در کشور است که بررسی‌ها روی آن نیز در حال انجام شدن است و امیدواریم بتوانیم موزه دست‌نوشته‌ها و یادگاری‌های این شهرستان را راه‌اندازی کنیم تا بتوانیم به جذب گردشگر و مخاطبمان کمک کنیم.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

18 − 9 =

دکمه بازگشت به بالا