پیشنهاد منوچهر صدوقی‌سها برای کتابخوانی

به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، منوچهر صدوقی‌سها، پژوهشگر حوزه فلسفه و عرفان‌ و نویسنده با پیوستن به پویش «کتابخوانی ملی» که توسط این سازمان برگزار شده است، بیان کرد: کتاب «درآمدی به تاریخ فلسفه اسلامی» نوشته نصرالله حکمت از جمله آثاری است که خواندن آن لذت فراوانی دارد. این کتاب توسط انتشارات الهام در سال ۱۳۹۸ منتشر شده و اخیرا هم به چاپ دوم رسیده است.

او در ادامه گفت: نصرالله حکمت در این کتاب، عبارتی آورده که می‌توان گفت متضمن نوعی برائت استهلال است که دغدغه او را نشان می‌دهد. حکمت در این کتاب چنین اظهار نظر کرده است که تاریخ فلسفه اسلامی را پژوهشگران غربی مورد مطالعه قرار داده‌اند، محققان عرب آن را به نگارش درآورده‌اند و ما فقط ترجمه کرده‌ایم و به اعتقاد من کلیات این سخن درست است. 

مولف کتاب «تاریخ حکما و عرفای متأخر» افزود: ما می‌دانیم که تاریخ فلسفه حدود دو قرن بیشتر است که پدید آمده است. آن‌گونه که در تاریخِ فلسفه عنوان شده است یک محقق آلمانی به نام «بروکر» اولین کتاب در حوزه تاریخ فلسفه را نوشته و بعدها هم به ما رسیده است.  

این مدرس و پژوهشگر حکمت اسلامی تاکید کرد: ما در سنت اسلامی متاسفانه چیزی به اسم تاریخ فلسفه نداشته‌ایم و به استناد کتاب «درآمدی به تاریخ فلسفه اسلامی» متاسفانه تاریخ فلسفه ما را فرنگی‌ها نوشته‌اند؛ مستشرقین هم انواع و اقسامی دارند، بعضی‌ها مغرض‌اند و برخی خیلی آگاه نیستند. کسانی که اهل علم واقعی باشند و بی‌غرض و درست بنویسند در بین آن‌ها کم است.

عذرخواهی «جوکر» از معلولان
هم اکنون بخوانید

استاد دانشگاه ادیان و مذاهب قم اضافه کرد: متاسفانه تاریخ فلسفه ما به دست مستشرقین نوشته شده و به دست عرب‌ها، که آن‌ها هم متاسفانه تعصب عربیت دارند، از اسلام خیلی کم صحبت می‌کنند و فقط صحبت از عربیت است. در حالی که فلسفه اسلامی عبارتٌ اخری فلسفه ایرانی است. بستر فلسفه از اول ایران بوده و هنوز هم ایران است. این‌ها را که کنار هم می‌گذاریم نتیجه این می‌شود که ما مع‌الاسف تاریخ فلسفه و تاریخ فلاسفه درستی نداریم. 

صدوقی سها همچنین بیان کرد: چاره این است اگر بخواهیم تاریخ فلسفه و تاریخ فلاسفه مجزا از هم داشته باشیم، باید از سلطه «اوریانتالیته» بیرون بیاییم. ما از آثار مستشرقین استفاده می‌کنیم اما می‌گوییم «هُم رجال و نحن رجال». به این معنا که خودمان باید تاریخ فلسفه برای خودمان بنویسیم و خوشبختانه دوست عزیزم دکتر نصرالله حکمت یکی از چند استاد معدود معاصر است که این دغدغه را دارد و در نگارش تاریخ فلسفه، دم از استقلال می‌زند.  

او ابراز امیدواری کرد روزی بیاید که تاریخ واقعی فلسفه اسلامی منفک از تاریخ فلاسفه اسلامی به دست خود ما نوشته شود.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 + 3 =

دکمه بازگشت به بالا