می‌خواهند ایران را از اقتصاد آفریقا دور کنند

به گزارش ایسنا، ملک حسین گیوزاد، امروز در همایش تجارت با آفریقا، اظهار کرد: قاره آفریقا با بیش از یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون نفر جمعیت یک بازار بسیار مهم اقتصادی برای تمام جهان است. با وجود آن که بسیاری از کشورها تلاش کرده‌اند از ظرفیت این قاره برای صادرات کالاهای خود استفاده کنند اما هنوز ایرانی‌ها می‌توانند ضمن بهره گیری از این ظرفیت شانس خود را برای حضور در این بازار افزایش دهند.

وی با اشاره به سابقه روابط ایران و آفریقا گفت: پیش از انقلاب دولت پهلوی تلاش می‌کرد با استفاده از رویکردی که ایالات متحده آمریکا داشت نسبت به افزایش نفوذ دیدگاه‌های خود در آفریقا اقدام کرده و حتی از دولت‌های ظالم مانند رژیم آفریقای جنوبی حمایت کند.

رئیس اداره شرق آفریقای وزارت خارجه، ادامه داد: پس از پیروزی انقلاب با محوریت گفتمان انقلابی ایران تلاش کرد از مبارزان، علیه دیکتاتورها حمایت کند و از این جهت خود را در میان مردم آفریقا به عنوان یک دولت محبوب شناساند.

گیوزاد با بیان این که پس از پایان جنگ تحمیلی ایران تلاش کرد حضور خود در آفریقا را گسترش دهد، بیان کرد:  متاسفانه در تمام آن سال‌ها با وجود عقد قراردادهای مختلف بسیاری از اعتماد نو به نقل از برنامه‌ها اجرایی نشده است و از این رو ما باید این تصویر را تغییر دهیم. امروز کشورهای شرق آفریقا یک بستر سرمایه گذاری بسیار مهم هستند، البته باید بر این موضوع تاکید کرد که تجارت با آنها یک طرفه نخواهد بود و امکان سرمایه گذاری متقابل در این حوزه وجود دارد.

چطور به درآمد ماهی ۱۵ میلیون تومان برسیم؟
هم اکنون بخوانید

وی با اشاره به تسهیلاتی که دولت‌های آفریقایی برای حضور سرمایه گذاران در نظر گرفته‌اند، تاکید کرد: شرایط آسان اخذ ویزا، ارائه اطلاعات به روز و اقامت آسان بخشی از این تسهیلات است. در کنار آن وزارت امور خارجه نیز تلاش می‌کند با ارائه اطلاعات جدید و حمایت از طریق سفارت خانه‌ها شرایط را برای صادرات کالاها و خدمات ایرانی فراهم کند.

به گفته رئیس اداره شرق آفریقای وزارت خارجه در سال‌های گذشته ایالات متحده آمریکا، رژیم صهیونیستی و دولت‌های مانند عربستان سعودی تلاش کرده‌اند ایران را از اقتصاد آفریقا دور کنند اما با این وجود مذاکرات ایران ادامه داشته و تلاش می‌شود با برقرار کردن مقدمات لازم کار را برای تاجران ایرانی آسان کنیم.

به گزارش ایسنا، در پایان این همایش یک توافق‌نامه میان سازمان توسعه تجارت و یکی از شرکت‌های زیرمجموعه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران امضا شد که بناست در چارچوب آن یک خط کشتیرانی جدید برای اتصال دریاهای ایران به کشورهای شرق آفریقا آغاز به کار کند.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × دو =

دکمه بازگشت به بالا