تسهیلات ۷۹ میلیاردی صندوق توسعه ملی تنها به ۳ شرکت دانش‌بنیان!/توبیخ بانکهای خاطی

به گزارش ایسنا، دکتر علی وحدت امروز در مراسم رونمایی از بسته همکاری صندوق نوآوری و شکوفایی با پارک‌های علم و فناوری، اظهار کرد: رویکردهای این صندوق شعاری نیست، بلکه همه اجرایی شده‌اند.

وی افزود: ما در تلاش هستیم تا با بازیگران مختلف اکوسیستم‌ نوآوری همکاری داشته باشیم که پارکها از این دسته هستند.

وحدت با بیان اینکه صندوق‌های پژوهش و فناوری ظرفیت‌های خوبی هستند، گفت: اساسنامه آن‌ها اصلاح شده و ما به آنها اعتماد کردیم، به طوری‌که هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان خط اعتباری و ۴۰۰ میلیارد تومان خط تسهیلات به آنها اختصاص داده‌ایم.

رییس هیات عامل صندوق نوآوری وشکوفایی تاکید کرد: ما صندوق‌های پژوهشی و فناوری را موظف کردیم ۶۰ درصد عملکرد داشته باشند، در غیر این صورت پول یارانه‌ای که به آنها داده می‌شود، با نرخ ۱۸درصد محاسبه می‌شود.

وی افزود: ما مشوق‌هایی برای این صندوق‌ها در نظر گرفته‌ایم، به طوری‌که اگر صندوق‌های پژوهش و فناوری وارد صندوق‌های سرمایه‌گذاری خطر پذیر شوند، بهره آنها صفر خواهد شد.

وحدت با بیان اینکه عددهایی که در حوزه سرمایه‌گذاری خواهیم داشت، قابل مقایسه با گذشته نیست، گفت: صندوق‌های جسورانه بورسی که ظرفیت‌های مناسبی در کشور هستند، تا پایان ماه ۱۲ سال گذشته اورده بخش خصوصی آن‌ها ۷۵ میلیارد بوده، اما امسال حدود ۲۰۰ میلیارد تومان برای تاسیس صندوق‌های جدید و کمک به سبد پروژه آنها اختصاص می‌دهیم.

وحدت با تاکید بر اینکه بر این اساس حدود ۸۰۰ میلیارد تومان باید از بخش خصوصی تامین شود، گفت: اگر بخش خصوصی آمادگی داشته باشد که میزان سرمایه‌گذاری را به هزار میلیارد تومان افزایش دهد، عدد قابل مقایسه‌ای با سال‌های گذشته نیست.

جزییات نوسازی سواری‌های کرایه بین‌شهری با سمند+ تسهیلات
هم اکنون بخوانید

وی به همکاری با بانک‌ها اشاره کرد و ادامه داد: ما باید بانک‌ها را وارد اکوسیستم فناوری جدید کنیم؛ صندوق توسعه ملی هشتصد تا نهصد میلیارد تومان به بانکها اختصاص داد تا به شرکتهای دانش‌بنیان واگذار کند، این اعتبارات باید با نرخ مناطق محروم یازده تا دوازده درصد محاسبه شود.

به گفته رییس صندوق نوآوری و شکوفایی، اگر بانکها به این امر خود را متعهد نشدند، باید تا سقف بهره ۱۸درصد به صندوق توسعه ملی بازپرداخت کنند.

وی تصریح کرد: میزان عدد پرداخت شده از منابع صندوق توسعه ملی در بانکها برای حمایت از شرکتهای دانش‌بنیان تا پایان سال ۹۷ حدود ۷۹ میلیارد تومان بوده که تنها به سه شرکت پرداخت شده بود؛ ولی از ابتدای سال تا کنون بیش از هزار میلیارد تومان از سیستم بانکی جذب شرکتها شده است.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × سه =

دکمه بازگشت به بالا