تحلیل مبلغ از احتمال ایجاد «جریان سوم سیاسی» در انتخابات پیش‌رو

مرتضی مبلغ در گفت‌وگو با ایسنا، در پاسخ به این پرسش که آیا امکان بروز و ظهور جریان سومی در انتخابات پیش رو هست یا خیر؟ اظهار کرد: اصولاً جریان سوم یا هر جریان جدیدی که بخواهد شکل بگیرد، با اراده چند نفر یا با دستور و کلیشه شکل نمی‌گیرد،  مطلقاً این طور نیست.

وی ادامه داد: عده‌ای گاهی در آستانه انتخابات از تعبیر نواصولگرایی یا نواصلاح‌طلبی استفاده می‌کنند که به نظر من نگاه سطحی است؛ چرا که شکل‌گیری جریان جدید حتماً نیازمند پشتوانه تاریخی، سیاسی، فرهنگی، اجتماعی، اعتقادی و ایدئولوژیکی است که به تدریج هم شکل می‌گیرد، نه با اراده چند نفر.

مبلغ در ادامه گفت: عموماً در انتخابات‌ مطرح بوده که در کنار جریان اصلی، جریان فرعی هم مطرح می شده، اما به صحنه آمدن آن‌ها به معنای ایجاد جریان جدید نیست.

وی یاد؟آور شد: در انتخابات‌های گذشته چه در میان اصلاح طلبان و چه در میان اصولگرایان کسانی بودند که با عنوان‌های مختلف لیست‌های انتخاباتی می‌دادند و فعالیت می‌کردند. گاهی بخشی از آنها هم رأی می‌آوردند. در انتخابات آینده نیز همانند گذشته به طور طبیعی جریانات و لیست‌هایی ممکن است خود را مطرح کنند، اما فعالیت آن‌ها صرفاً انتخاباتی‌ است و به معنای بروز و ظهور یک جریان سوم نیست.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در واکنش به این پرسش که آیا شعار ” اصلاح‌طلب، اصولگرا؛ دیگه تمومه ماجرا” به انتخابات پیش رو می‌رسد، اظهار کرد: جامعه ما، شرایط سیال، پویا و متحولی دارد. در دی ماه نودوشش که این شعار مطرح شد، شعار فراگیری نبود، تعداد معدودی این شعار را دادند اما جریان برانداز بطور گسترده به این شعار دامن زدند و تندروهای داخلی هم با رفتار و گفتار خود عملا به آنان کمک کردند؛ چرا که آنها دنبال این بودند که مردم را از سیاست و اصلاح ناامید کنند، اما این طور نیست که با یک شعار مقطعی جناح‌های سیاسی از صحنه خارج شوند.

سخنگوی ستاد بودجه: ادعای کسری بودجه ۱۳۹۹ نادرست است
هم اکنون بخوانید

وی ادامه داد: فارغ از این جریانات باید ب دانیم، افکار عمومی فراز و نشیب دارد. این مردم در شرایط سازنده، رونق و امید به زندگی ونشاط و پویایی، در انتخابات‌ها فعال می‌شوند و کنش‌های سیاسی و احزاب و جناح‌ها نیز به پیروی از آن‌ها فعال‌تر و سازنده‌تر خواهد بود. در مقابل، همین مردم به دلیل شرایط عکس به سرخوردگی و انفعال دچار می‌شوند و این ناامیدی و یاس تأثیر منفی بر انتخابات می‌گذارند.

مبلغ خاطرنشان کرد: در واقع کنش و واکنش مردم در انتخابات به تحولات مختلف جامعه باز می‌گردد. به همین دلیل فکر می‌کنم هیچ چیزی مهم‌تر از این مسئله نیست که تحولات و تغییرات سازنده ای در برخی راهبردها و سیاست های کشور ایجاد شود تا اعتماد عمومی که یک سرمایه اجتماعی است بازسازی شود.

وی ابراز عقیده کرد: بازسازی سرمایه‌های اجتماعی مستلزم این است که حاکمیت تحولاتی را رقم بزند تا منجر به گشایش در عرصه های مختلف اقتصادی، سیاسی و اجتماعی شود. مردم باید باور کنند که اصلاحات جدی در کشور صورت می‌گیرد. باید رویکردها و سیاستهای حذفی، تبعیض‌آمیز، انقباضی، تنگ نظرانه کنار گذاشته شود و هر دستگاه و نهاد رسمی در جایگاه قانونی خود قرار گیرد و فرایند همدلانه و آشتی جویانه با مردم ومطالبات آنان شکل بگیرد؛ اگر چنین اتفاقاتی بیفتد قطعاً اعتماد و نشاط مردم بازسازی می‌شود و بسیاری از مشکلات فعلی در کشور رو به کاستی و حل شدن خواهد گذاشت.

مبلغ گفت: این موضوع وظیفه کل حاکمیت و جریان‌های سیاسی است که در  برخی راهبردها وسیاستهای نادرست و ناکارآمد خود تجدیدنظر کنند. خدای نکرده اگر غیر این باشد با توجه به مشکلات عدیده داخلی و خارجی با مشکلات جدی‌تری روبه‌رو می‌شویم. در زمان کاهش امید اجتماعی فضا برای رشد جریانات تندرو در داخل و خارج از کشور فراهم می‌شود.

ادعای ترامپ درباره توافق با ایران
هم اکنون بخوانید

وی در همین راستا گفت: از یک طرف تندروها فقط به دنبال منافع شخصی و گروهی هستند و در این راه منافع ملی را قربانی منافع نامشروع خود می‌کنند و معتقدند که پیروزی آنان با قهر مردم با صندوق رأی حاصل می شود. از طرف دیگر راهبرد اصلی ترامپ و تیمی که اطرافش هستند این است که با تحریم ها و تشدید آن مردم را با مشکلات جدی و نارضایتی های گسترده روبه‌رو کنند تا سر به شورش بگذارند. اگر گشایش‌هایی که به آن اشاره شد اتفاق بیفتد اهداف و منویات خطرناک این دو گروه خنثی می‌شود.

وی یادآور شد: اکنون هیچ‌چیز مهم‌تر از آن نیست که حاکمیت و کل جریان‌ها با تجدید نظر در سیاست‌ها و ایجاد گشایش‌ها و رویکرد آشتی‌جویانه با مردم و توجه ویژه به خواست‌های آنان، شرایطی را رقم بزنند که مردم تغییرات سازنده را باور کنند و با بازتولید سرمایه اجتماعی شراط بالنده تر وامیدبخشی بر کشور حاکم شود. در آن صورت هم مقاومت مردم بیشتر می شود، هم حضور بانشاط و گسترده مردم در انتخابات پیام نا امیدکننده و خنثی کننده ای را به ترامپ و حامیان تحریم‌ها خواهد فرستاد.

این فعال سیاسی در پایان گفت: اگر خدای نکرده در این زمینه تعلل شود و برخوردهای انقباضی و ناصواب تداوم پیدا کند و تندروها میدان دار صحنه باشند و نیروهای دلسوز و اصلاح جو به حاشیه بیشتری کشیده شوند، قطعاً شرایط ناگواری در پیش خواهیم داشت.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوزده + پنج =

دکمه بازگشت به بالا