زیرساخت‌های اسقاط خودروها و موتورهای فرسوده وجود ندارد

به گزارش ایسنا، سرهنگ محمدعلی زارع در سی و هشتمین جلسه کارگروه ملی کاهش آلودگی هوا که امروز (۱۲ تیرماه) در سازمان محیط زیست برگزار شد، در مورد نوسازی خودروها و موتورسیکلت‌های فرسوده، گفت: در شرایط حاضر قیمت موتورسیکلت‌ها بالا رفته است و مردم توان اینکه بتوانند موتورسیکلت فرسوده خود را برای اسقاط ارائه دهند و به جای آن موتورسیکلت نو خریداری کنند، ندارند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر لاشه موتورسیکلت ۳۵۰ هزار تومان است، گفت: این قیمت هیچ جذابیتی برای مالک موتورسیکلت ندارد که نسبت به تحویل موتور خود برای اسقاط اقدام کند.

سرپرست فنی مهندسی پلیس راهور ناجا با ابیان اینکه دهه ۸۰ اوج اسقاط بود، گفت: در این دهه ایران‌خودرو و سایپا در پروسه اسقاط ورود کرده بودند به طوری که وام‌های کم‌بهره برای خروج خودروهای فرسوده ارائه می‌دادند. در شرایط حاضر نیز باید تسهیلات مالی ارائه شود تا اسقاط جاذبه داشته باشد، در غیر این صورت مشکل اسقاط حل نخواهد شد.

سرهنگ زارع با بیان اینکه در حوزه خودروهای برون‌شهری و درون‌شهری در سراسر کشور نیاز به اسقاط است، گفت: در حال حاضر کامیونی داریم که ۵۰ سال عمر کرده و همچنان در حال تردد است اما در شرایطی که قیمت این خودروها به ۲۰۰ میلیون تومان می‌رسد و تسهیلاتی برای اسقاط وجود ندارد؛ طبیعتاً اسقاط جاذبه‌ای نخواهد داشت.

وی با اشاره به به تعمیق درآمدن ماده هشت قانون هوای پاک مبنی بر جلوگیری از تردد خودروها و موتورسیکلت‌های فرسوده گفت: نباید سن ملاک فرسودگی قرار بگیرد. لازم است که در این زمینه معاینه فنی و کیفیت خودرو را اولویت قرار دهیم.

اعطای گواهینامه به آمران به معروف و نهی از منکر
هم اکنون بخوانید

سرپرست فنی مهندسی پلیس راهور ناجا تاکید کرد: پیشنهاد می‌کنم اعتماد نو به نقل از برنامه‌ها و پیشنهادات مربوط به اسقاط خودروها و موتورسیکلت‌های فرسوده در کارگروه تخصصی و سپس به دولت ارسال شود.

سرهنگ زارع با اشاره به تعمیق یکساله ماده ۱۱ قانون هوای پاک مبنی بر اسقاط یک دستگاه موتورسیکلت فرسوده در ازای تولید جدید موتورسیکلت، اظهار کرد: در شرایط حاضر زیرساخت‌های اسقاط فراهم نیست. البته آنچه که مربوط به پلیس است، آماده شده و پلیس آمادگی صددرصدی برای انجام اسقاط دارد اما استقبال لازم از سوی مردم وجود ندارد.

سرپرست فنی مهندسی پلیس راهور ناجا با بیان اینکه زیرساخت‌های لازم برای اسقاط موتورسیکلت‌ها و خودروها وجود ندارد، گفت: باید از وزارت صنعت و تولیدکنندگان بخواهیم که اعتماد نو به نقل از برنامه‌های خود را برای اسقاط ارائه دهند. همچنین باید این موضوع را شفاف کنیم که چه تسهیلاتی به مالکان به منظور اسقاط ارائه می‌شود. افزون بر این باید بدانیم که موتورهای موجود در پارکینگ‌ها تنها پاسخگوی دو ماه اسقاط است و حتماً باید برای جذب موتورهای فرسوده به منظور اسقاط چاره‌ای بیندیشیم.

سرهنگ زارع در پایان در مورد تعویق ماده ۱۲ آئین‌نامه فنی ماده ۲ قانون هوای پاک، گفت: در حال حاضر شش تولیدکننده توانسته‌اند این ماده از قانون را که مربوط به تولید موتورسیکلت‌های برقی است، اجرایی کنند.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

10 − 10 =

دکمه بازگشت به بالا