انتقاد دبیر کاهش آلودگی هوا از عدم اجرای حدود مجاز آلایندگی از ابتدای اردیبهشت

به گزارش ایسنا وحید حسینی ظهر امروز در همایش مراکز معاینه فنی کلانشهرهای کشور با بیان اینکه در ایران کنترل آلودگی هوا از طریق معاینه فنی، جزو سیاست‌های کنترل آلودگی هوا است گفت: هیچ کدام از اعتماد نو به نقل از برنامه‌های کاهش آلودگی هوا مانند معاینه فنی نتوانست مؤثر باشد.

وی با اشاره به اینکه معاینه فنی ابزار قوی برای بهبود آلودگی هوا است،اظهارکرد: تعیین حدود مجاز معاینه فنی به سازمان حفاظت محیط زیست تفویض شده است.

حسینی با بیان اینکه سازمان حفاظت محیط زیست نیز حدود مجاز آنلاین را به سه بخش عادی برتر و ویژه (مخصوص خودروهای برقی و هیبرید) تقسیم کرده و به وزارت کشور نیز ابلاغ شده است، گفت: متأسفانه با آن که قرار بود از اول اردیبهشت حدود مجاز جدید اجرایی شود اما این مهم عملیاتی نشد.

 دبیر کارگروه ملی کاهش آلودگی هوا افزود: طرح LEZ تنها در شهر تهران فعال است و متأسفانه به جز پایتخت در هیچ یک از شهرهای کشور اجرایی نشده است.

وی با اشاره به ابلاغ رسمی طرح LEZ از سوی عبدالرضا رحمانی فضلی – وزیر کشور- به سردارحسین اشتری – فرمانده ناجا- گفت: بر اساس این ابلاغیه طرح LEZ باید در همه شهرها اجرا و گزارش جرایم آن نیز به‌صورت ماهانه اعلام شود اما محقق نشد.

دبیر کارگروه ملی کاهش آلودگی هوا با بیان اینکه اجرای LEZ نص صریح قانون است،تاکید کرد: هر دستگاهی که این مصوبه را اجرا نکند خلاف کرده است.

وی با اشاره به اینکه اجرای حدود مجاز معاینه فنی برتر در شهرها الزامی نیست اما اگر شهرداری‌ها مایل هستند که هوای شهرشان پاک باشد می‌توانند آن را اجرایی کنند،تصریح کرد: در تهران مردم برای بهره‌مندی از تخفیف نسبت به انجام معاینه برتر اقدام کردند.

انسداد بخشی از معبر شرقی دریاچه شهدای خلیج فارس به دلیل نشتی لوله آب
هم اکنون بخوانید

دبیر کارگروه ملی کاهش آلودگی هوا با بیان اینکه نباید همه مراکز توان انجام معاینه فنی برتر را داشته باشند، گفت: مراکز باید به‌صورت گزینشی معاینه فنی را انجام دهند تا این مورد لوث نشود و مراکز برای آنکه بتوانند این تست را انجام دهند نسبت به ارتقای خود اقدام کنند.

حسینی با اشاره به اینکه انجام معاینه فنی برتر زمان‌بر است و موجب استهلاک وسایل مراکز معاینه فنی می‌شود، اظهارکرد: به نظر می‌رسد تعرفه انجام این معاینه باید با سایر معاینه‌ فنی متفاوت باشد.

وی در ادامه به اصلاحیه ماده ۸ قانون هوای پاک در خصوص خودروهای فرسوده اشاره کرد و گفت: این مهم به‌صورت لایحه در حال تهیه و ارسال به دولت است.

دبیر کارگروه ملی کاهش آلودگی هوا در مورد سن معافیت خودروها از معاینه فنی نیز با بیان اینکه سن معافیت چهار سال و گارانتی وسایل خودرو دو سال عنوان شده است،اظهارکرد: در قانون هوای پاک به نظر می‌رسد که شاهد غلط تایپی هستیم اما متاسفانه لابی قوی خودروساز سبب بروز این مشکلات شده است و اگر می‌خواهیم که سن معاینه فنی و سن فرسودگی کاهش یابد باید مجلس در این زمینه ورود کند.

وی با اشاره به اینکه سازمان حفاظت محیط زیست می‌تواند سالی یک بار حدود مجاز را بر اساس قانون به‌روز رسانی کند، گفت: متاسفانه در شهرستان‌ها اجرا نمی‌شود چرا که اختلاف زیادی بین پلیس راهور و شهرداری‌ها وجود دارد.

حسینی در مورد اجرای حدود مجاز جدید با بیان اینکه این حدود بر اساس ماده ۱۵ آیین‌نامه اجرایی ماده ۲ قانون هوای پاک مدون شده که از ابتدای اردیبهشت‌ماه باید اجرایی می‌شد،اظهارکرد: در حال حاضر منتظر اجرای این آیین‌نامه اجرایی هستیم و حدود مجاز معاینه فنی جدید در سه سطح معاینه فنی عادی (رنگ زرد)، معاینه فنی برتر (رنگ آبی) معاینه فنی ویژه (رنگ سبز) تعریف می‌شوند.
انتهای پیام

دانشگاه علوم پزشکی مشهد ۲۳۰۰ نفر ظرفیت خوابگاهی فعال دارد
هم اکنون بخوانید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × 3 =

دکمه بازگشت به بالا