کاهش میزان روان آب‌ها و شوری بالای آب در خراسان جنوبی

به گزارش ایسنا، کمال الدین میر جعفریان، امروز ۳۰ خرداد، در جلسه شورای حفاظت منابع آب و کارگروه سازگاری با کم آبی در خراسان‌جنوبی اظهار کرد: اعتماد نو به نقل از برنامه‌هایی که دستگاه‌ها در خصوص حفاظت از منابع آب و سازگاری با کم‌آبی ارائه می‌دهند، باید در یک اعتماد نو به نقل از برنامه تلفیقی به صورت یک طرح جامع ارائه شود.

وی با بیان اینکه پروژه‌های مرتبط با سازگاری با کم آبی و حفاظت از منابع آب نیازمند اعتبار و ردیف بودجه هستند، افزود: دستگاه‌هایی که بودجه و اعتبار کافی برای این قبیل پروژه‌ها ندارند، باید از مجوزهای کمیسیون ماده ۲۳ استفاده کنند تا اعتبار لازم را اخذ کنند.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان‌جنوبی با تاکید بر مدیریت مصرف آب در بخش کشاورزی، ادامه داد: باید با مدیریت صحیح، مدیریت نوع کشت، کاهش در مصرف آب و برداشت درست به این هدف دست یافت.

میر جعفریان بیان کرد: تجربه نشان داده که افزایش تعرفه‌ها، به عنوان تنها عامل بازدارنده مصرف زیاد، تأثیر چندانی در مصرف آب و بازدارندگی در استفاده بیش از حد آب ندارد.

کاهش میزان روان آب‌ها و شوری بالای آب

حسین امامی، مدیرعامل شرکت آب و منطقه‌ای خراسان جنوبی، نیز در این جلسه اظهار کرد: میزان روان آب استان در میانگین بلند مدت ۲۰ ساله و پنج ساله در استان کاهش داشته است.

وی با بیان اینکه میزان روان آب متناسب با میزان بارندگی ۲۴ درصد کاهش دارد، افزود: کسری مخزن تجمعی متوسط ۲۰ ساله استان ۳ میلیارد متر مکعب بوده که به این معناست که سالانه بیش از ۱۵۰ میلیون مترمکعب کسری مخزن داشته‌ایم.

سرمایه گذاری ۱۶ هزار میلیاردی بخش خصوصی در بنادر+جزئیات
هم اکنون بخوانید

مدیرعامل شرکت آب و منطقه‌ای خراسان جنوبی تصریح کرد: میزان بارش از ۱۵ میلیارد و ۵۰۰ میلیمتر در مدت پنج سال ۱۴ میلیارد و ۷۰۰ میلیمتر شده که نشان می‌دهد در این مدت وضعیت ما بسیار حادتر بوده است.

امامی با اشاره به اینکه حجم عمده آب در خراسان جنوبی میزان شور بالایی دارد، اظهار کرد: بیش از ۷۰ درصد منابع آب استان ای. سی بالای سه هزار دارند که این امر در بحث آب شرب و توسعه کشاورزی محدودیت ایجاد می‌کند.

وی با تاکید بر تأمین معیشت کشاورزان، تصریح کرد: روند تغییر الگوی کشت در استان باعث شده تا درآمد کشاورزان و اشتغال بهبود و میزان کشت باغات علی رغم کاهش مصرف آب توسعه یابد.

غلامرضا قوسی، رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی نیز در این جلسه گفت: تا پایان اعتماد نو به نقل از برنامه هفتم ۱۶۱ میلیون مترمکعب تزریق و تقویت سفره‌های آب زیر زمینی در خراسان‌جنوبی صورت می‌گیرد.

وی با بیان اینکه ۲۷ درصد از مشاغل خراسان در بخش کشاورزی است، تصریح کرد: جهاد کشاورزی اعتماد نو به نقل از برنامه مدون و مدیریت شدهای در بخش بهره وری آب در بخش کشاورزی دارد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی بیان کرد: با اجرای طرح‌های غیر سازه‌ای در خراسان جنوبی حدود ۵۵ میلیون مترمکعب صرفه جویی آب خواهیم داشت.

علیرضا نصرآبادی، مدیرکل منابع طبیعی خراسان‌جنوبی نیز در این جلسه گفت: رفع مشکل تبخیر آب با اصلاح مراتع و اجرای طرح‌های بیابان‌زدایی محقق می‌شود که باید به آن توجه کرد. بر اساس مطالب مطرح شده، ۹۰ درصد بارندگی استان تبخیر می‌شود که باید دید چه نهاد یا نهادهایی می‌توانند از این موضوع پیشگیری کنند.

پرده‌برداری از 10راز بازار رمزارزها در ایران
هم اکنون بخوانید

کاهش برداشت از سفره‌های آب زیرزمینی

حسن اکبری، رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست خراسان جنوبی نیز در این جلسه گفت: باید با کاهش برداشت از سفره‌های آب زیرزمینی، دشت‌های بشرویه و سرایان را از خطر نابودی نجات داد.

وی با اشاره به اهمیت روان آب‌ها، افزود: پیشنهادات جهاد کشاورزی استان در زمینه حفاظت از منابع آب گاهی باید مبتنی بر طرح‌هایی غیر از آبخیزداری باشد. باید از تجربه استان‌هایی مانند کرمان و یزد استفاده کنیم چرا که این استان‌ها در راستای بهره‌وری آب فعالیت‌های اثرگذاری داشته‌اند.

چگونگی بهره‌وری آب، تغییر فصل بارندگی طی سال‌های اخیر، ارائه طرح‌ها برای اخذ اعتبارات از دیگر موضوعات مطرح شده در این جلسه بود.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

15 + شانزده =

دکمه بازگشت به بالا