مشاور امنیت ملی افغانستان: نگرانی ما از مذاکرات آمریکا و طالبان تا حدی رفع شده است

به گزارش ایسنا، حمدالله محب، مشاور امنیت ملی افغانستان در نخستین مصاحبه پس از اظهارات جنجالی خود در مورد نقش زلمای خلیل‌زاد، نماینده ویژه آمریکا برای صلح افغانستان و مذاکرات این کشور با طالبان گفت: ما از یک معامله بد (میان آمریکا و طالبان) می‌ترسیدیم. ما نگران بودیم. فعلاً تا اندازه‌ای موضوع حل شده، ارتباط ما بهتر شده و معلومات مربوط به مذاکرات صلح با ما به اشتراک گذاشته می‌شود.

قرار است هفتمین دور گفت‌وگوهای مستقیم میان زلمای خلیل‌زاد و گروه طالبان به زودی در دوحه قطر برگزار شود.

مشاور امنیت ملی افغانستان در ماه مارس امسال در سفرش به آمریکا به خلیل‌زاد حمله کرد و مذاکرات آمریکا به رهبری او با گروه طالبان در دوحه قطر را غیرشفاف خواند.

محب در واشنگتن گفته بود که خلیلزاد در پی ایجاد حکومت موقت است تا خود در رأس آن قرار گیرد و به همین دلیل در مورد مذاکرات با طالبان با حکومت افغانستان مشورت نمی‌کند و معلوماتی در اختیار دولت قرار نمی‌دهد.

در پی آن دیوید هیل، معاون وزیر خارجه آمریکا در دیدار با محب، اظهارات او را رد کرد و گفت: حمله به خلیل‌زاد، حمله به وزارت خارجه آمریکا است.

بعد از آن گزارش شد که آمریکا به محمد اشرف غنی، رئیس‌جمهوری افغانستان گفته که مقام‌های نظامی و غیرنظامی این کشور دیگر با مشاور امنیت ملی افغانستان کار نخواهند کرد.

محب در مصاحبه‌اش با تلویزیون طلوع گفت، اظهاراتش در آمریکا بیانگر نگرانی‌های بود که دولت افغانستان داشت و این نگرانی‌ها قبلاً در مذاکرات پشت درهای بسته به مقامات آمریکایی گفته شده بود.

مسئول دیوان محاسبات داعش کشته شد
هم اکنون بخوانید

او افزود که پس از بازگشت از آمریکا، به اشرف غنی گفته اگر ادامه کارش برای او و دولت مشکل ایجاد می‌کند، حاضر به کناره‌گیری است ولی رئیس جمهوری این موضوع را لازم ندیده است.

محب تأیید کرد که در جلسات و نشست‌ها با مقامات آمریکایی معاون او شرکت می‌کند ولی هماهنگی و کار مشترک نیروهای آمریکایی در افغانستان و مشاوری امنیت ملی افغانستان همچنان مثل گذشته بدون اخلال ادامه دارد.

مشاور امنیت ملی افغانستان همچنین گفت: سیاست پاکستان در قبال افغانستان به سمت مثبت در حرکت است و شرایطی به وجود آمده که روابط افغانستان و پاکستان بهبود یابد.

محب بدون ارائه جزئیات گفت که در سفر اخیرش به پاکستان و دیدار با ژنرال قمر جاوید باجوا، فرمانده ستاد مشترک نیروهای زمینی ارتش پاکستان، متوجه شده که او به دلایل اقتصادی خواهان تأمین صلح در افغانستان است.

محب تاکید کرد که پاکستان همچنان از گروه طالبان حمایت می‌کند و بدون پرداختن به نگرانی‌ها و خواسته‌های پاکستان امکان توافق و صلح با گروه طالبان ناممکن است.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

19 + هفده =

دکمه بازگشت به بالا