مخالفت بازرگانان فلسطینی با شرکت در کنفرانس اقتصادی آمریکا در بحرین

به گزارش ایسنا، به نوشته روزنامه “نیویورک تایمز”، بازرگانان برجسته فلسطینی ضمن اعلام مخالفت خود با پیشنهاد برگزاری کنفرانس اقتصادی آمریکا در بحرین در ماه ژوئن، برگزاری این کنفرانس را ” تحقیرآمیز و غیرسازنده”  قلمداد کردند.

در همین راستا، بشار المصری، موسس شهرک پیشرفته روابی در فلسطین، اعلام کرد که ابراهیم برهم، مدیر اجرایی شرکت مهندسی و الکترونیک “صفد”  که یکی از بزرگترین شرکت‌های فعال در کرانه باختری در این زمینه است، تاکید کرده که به رغم دریافت دعوتنامه قصد ندارد در این کنفرانس شرکت کند، چراکه برگزاری این کنفرانس بدون تصمیم ملی بوده است.

وی همچنین تصریح کرد: برگزارکنندگان این کنفرانس آرمان و آرزوهای هر فرد سرمایه‌گذار احتمالی را از بین می‌برند، چرا که کلیدی برای هیچ راه‌حلی وجود ندارد.

ابراهیم برهم گفت: آنها (آمریکایی‌ها) در زمینه سیاسی، جانب اسرائیل را می‌گیرند و می‌خواهند با ما در مورد مسائل اقتصادی صحبت کنند اما این امر روش صحیحی نیست.

در همین راستا، زاهی خوری، رئیس هیات مدیره شرکت ملی نوشیدنی‌های “کوکاکولا” در اراضی فلسطین نیز مخالفت خود را با شرکت در این “کارگاه اقتصادی” آمریکا اعلام و تاکید کرد: کاخ سفید از طریق سخن گفتن درخصوص سطح معیشتی فلسطینیان قبل از برآورده کردن خواسته‌های ملیشان، آنها را تحقیر می‌کند.

این روزنامه همچنین نوشت: تعدادی از بازرگانان برجسته در اراضی فلسطینی مخالفت خود را با حضور در این کنفرانس به دلیل عدم اعتمادشان به دولت ترامپ اعلام کردند.

در همین راستا، سام بحور، تاجر فلسطینی آمریکایی اعلام کرد که واشنگتن میزان وابستگی اسرائیل به اقتصاد فلسطین را درک نمی‌کند. فلسطینیان از کمبود دارایی، تکنولوژی و ادارات رنج نمی‌برند بلکه آنها به منابعی مانند خاک، آب، آزادی حمل و نقل نیاز دارد و این امور به هیچ کارگاه‌ بزرگی نیاز ندارد بلکه دست کم بار رژیم اشغالگر را از دوش فلسطینیان در زمینه اقتصادی برمی‌دارد.

وعده مرکل برای افزایش بودجه ارتش آلمان
هم اکنون بخوانید

تحلیلگران فلسطینی نیز نسبت به تلاش‌های صلح آمریکا که این بار آن را جارد کوشنر، داماد ترامپ و جیسون گرینبلات، نماینده آمریکا در روند صلح خاورمیانه رهبری می‌کنند، شک و تردید دارند.

این طرح آمریکا در حالی مطرح می‌شود که اخیراً درگیری میان فلسطینیان در غزه با اسرائیل تشدید یافت. همچنین رونمایی از این طرح در زمانی انجام می‌شود که فلسطینیان همچنان از حمایت سیاسی ترامپ از رژیم صهیونیستی و تصمیمش درخصوص به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت اسرائیل خشمگین هستند.

در همین راستا، عرفات عصفور، رئیس هیات مدیره مرکز تجارت فلسطین گفت: مشکلات سیاسی حل نشده مانند محدودیت‌های اعمال شده اسرائیل به انتقال کالاها و اشخاص در اراضی اشغالی سرمایه‌گذاری خارجی را از دیرباز متوقف کرده و این در حالی است که اسرائیل می‌گوید که به منظور تدابیر امنیتی چنین اقداماتی را اتخاذ کرده است.

تشکیلات خودگردان فلسطین به رهبری محمود عباس و سازمان آزادی‌بخش فلسطین به شدت با طرح برگزاری کنفرانس در بحرین مخالف هستند. آنها همچنین از حدود یک سال و نیم قبل نیز مخالفتشان را با طرح آمریکایی موسوم به “معامله قرن” که به عقیده آنها از اسرائیل جانبداری می‌کند، اعلام کرده‌اند.

کاخ سفید روز دوشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد: آمریکا ۲۵ و ۲۶ ژوئن کنفرانس اقتصادی در بحرین برای جذب سرمایه‌گذاری در اراضی فلسطین در راستای اجرای مرحله اول معامله قرن برگزار خواهد کرد. در این کنفرانس نمایندگان دولت‌ها، جامعه مدنی و سرمایه‌گذاران برای آغاز اجرای بخش اقتصادی معامله قرن شرکت خواهند کرد.

آمریکا اعلام کرد، هدف از این کارگاه اقتصادی با عنوان “صلح برای شکوفایی” تشویق به سرمایه‌گذاری در مناطق فلسطینی به عنوان گام اول اجرای طرح معامله قرن و برقراری صلح و حل اختلافات دو طرف فلسطینی و اسرائیلی، تبادل دیدگاه‌ها، بررسی استراتژی‌ها، جلب حمایت از سرمایه‌گذاری‌های اقتصادی است که می‌توان آنها را از طریق طرح صلح حاصل کرد.

پارلمان عراق در صدد تصویب قانون انتخاباتی جدید
هم اکنون بخوانید

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

14 − هشت =

دکمه بازگشت به بالا