پرونده‌ای که بعد از ۱۳ سال نتیجه داد

به گزارش ایسنا، هادی احمدی – مدیر کل دفتر محوطه‌ها و بناهای تاریخی – دوشنبه ۳۰ اردیبهشت در نشست خبری روز جهانی موزه و هفته میراث فرهنگی که در سازمان میراث فرهنگی برگزار شد، با بیان این‌که تاکنون در حوزه میراث فرهنگی فهرست بها وجود نداشت، گفت: اکنون بعد از ۱۳ سال طرح فهرست‌بهای میراث فرهنگی مطرح شده و سازمان میراث‌فرهنگی نوزدهمین دستگاه دولتی است که فهرست بها برای اقدامات مرمتی خود تهیه کرده است، تا کنون همه‌ی آیتم‌های مربوط به میراث فرهنگی بدون قیمت بودند.

او آیتم‌های تهیه شده برای این فهرست را ۹۸۳ عدد عنوان کرد و افزود: این آیتم‌ها در ۱۲ فصل تنظیم شده‌اند که ۲۵ درصدِ آن‌ها با فهرست‌بنای ابنیه مشترک است و ۴۵ درصد نیز ویژه برای مرمت آثار تاریخی است، همچنین ۳۰ درصد از آیتم‌ها نیز ستاره‌دار هستند تا در مواردی با یک گردش کار می‌توان به آن‌ها مجوز خارج از کار داده شود.

به گفته‌ی وی تا کنون حدود ۲۳۰۰ ساعت کار کارشناسی در اداره کل محوطه‌ها و بناها در این زمینه انجام شده است و امیدواریم ان امسال به طور کامل تکمیل شود.

او به پایین آمدن ارزش پول ملی کشور اشاره کرد و گفت: هر چند بودجه سازمان میراث فرهنگی نسبت به گذشته افزایش داشته است، اما با این وجود، اکنون یک سوم توان مالی کشورهای دیگر را داریم، چون به طور دائم ارزش پول ملی در حال کاهش است، بنابراین با اتکا به بخش خصوصی باید کارها را جلو ببریم.

وی وقوع سیل در فروردین امسال را عامل دیگری دانست که باعث کاهش تخصیص اعتبار به سازمان میراث فرهنگی شد تا به امور سیل اختصاص داده شود.

مصوبه‌هایی که مجلس تصویب شد، به تأیید شورای نگهبان نیاز دارند

مدیرکل دفتر حفظ و احیای بناهای تاریخی همچنین رأی موافق نمایندگان مجلس به طرح توانمندسازی ساکنان و مالکان بافت‌های تاریخی بعد از پنج سال را اتفاق مهمی در حوزه‌ی حفاظت از بناها و بافت‌های تاریخی عنوان کرد و افزود: با این وجود معاونت میراث فرهنگی همچنان نیازمند مراحل بعدی تصویب این طرح است تا گام‌ها برای بازنگری بسیاری از قوانین برداشته شود.

او همچنین به مصوبه‌ی تازه تصویب شده‌ی «معافیت از هزینه‌های تغییر کاربری و بازسازیِ بناهایی که مرمت می‌شوند یا تغییرِ کاربریِ تاریخی و فرهنگی دارند، اشاره کرد و افزود: براساس ماده ۱۴ طرح حمایت از مرمت و احیای بافت‌های تاریخی – فرهنگی، هرگونه مرمت، احیا و تعمیرات اساسی و بهره برداری از املاک تاریخی – فرهنگی ثبت شده یا املاک واجد ارزش‌های تاریخی فرهنگی موضوع این قانون در صورت استقرار فعالیت‌های مطابق با ضوابط میراث فرهنگی از هزینه‌های مربوط به تغییر کاربری مرمت و بازسازی معاف هستند.

او در ادامه از حمایت مالی از قرار گرفتن حامیان مالی میراث فرهنگی در امور مثبته خبر داد و گفت: تمام صاحبان صنایع سرمایه‌گذاران و تجاری که بخواهند هزینه‌ای در میراث فرهنگی با تأیید سازمان میراث داشته باشند این هزینه‌کردها جز امور مثبته فعالیت آنها قرار می‌گیرد و آن باعث می‌شود تا حمایت مالی از موضوعات میراث فرهنگی مورد اقبال عمومی و سرمایه‌گذاران قرار گیرد.

یک چهارم جمعیت کشور در یک سال از موزه‌ها دیدن کردند

محمدرضا کارگر – مدیرکل امور موزه‌ها- نیز در این نشست، با اشاره به این‌که توسعه اجتماعی صرفاً توسط دولت ایجاد نمی‌شود، گفت: نمی‌توان این گونه تصور کرد که دولت باید میلیاردها تومان اعتبار بگذارد و موزه ایجاد کند چون این قضیه در حوزه توسعه اجتماعی نمی‌گنجد، بنابراین باید بخش‌های خصوصی نیز در حوزه راه‌اندازی موزه‌ها فعال شوند.

او با بیان این‌که اعتقاد دارد اگر ساخت یک موزه منطقه‌ای به ۲۰۰ میلیون تومان بودجه نیاز دارد، می‌توان با اختصاص بودجه ۳۰ تا ۴۰ میلیون تومانی به موزه‌های خصوصی تعداد بیشتری موزه محلی ایجاد کرد، افزود: بنابراین در صدد توسعه موزه‌های غیردولتی برآمدیم.

او با بیان این‌که سال گذشته ۲۲ میلیون نفر از اماکن تاریخی متعلق به سازمان میراث فرهنگی دیدن کرده‌اند، این آمار را یک سوم تا یک چهارم جمعیت کل کشور دانست و ادامه داد: اکنون شاهد شکل‌گیری یک نهضت هستیم که البته به دلیل تغییرات اجتماعی که در جامعه شاهد هستیم رخ داده این روزها جامعه ما به سوی استقبال از موزه‌ها و تئاتر و موسیقی رفته است این روند سیاست ما در اجتماعی کردن موزه‌هاست چنانچه امروزه شاهد رشد ۲۵۰ درصدی در موزه‌های غیردولتی هستیم.

احتمال لغو مجوزِ موزه‌ها وجود دارد

کارگر، همچنین از ابزار تشویقی و تنبیهی برای مدیران و مالکان موزه‌های دولتی و خصوصی خبر داد و افزود: مجوزِ موزه‌ها یک ساله است، در صورتی آن مجوز برای سال بعد تمدید می‌شود که استانداردهای موزه‌ای در آن شرایط افزایش یابد، اما در صورتی که رفتاری غیر از این اتفاق بیفتد، اداره کل موزه‌ها می‌تواند مجوز موزه را باطل کند، که تا کنون نیز مجوز چند موزه باطل شده است.

او تمدید مجوزِ موزه‌ها را تا دو سال ادامه‌دار دانست و گفت: بعد از این مدت و با اطمینان از افزایش استانداردهای موزه‌ای، مجوزِ موزه به صورت دائمی تأیید می‌شود.

سامانه جام، روندی برای ایجاد دولت الکترونیک

او همچنین درباره‌ی آخرین وضعیت ثبت اشیا در سامانه جام، گفت: تمام امین اموال‌ها موظف شده‌اند تا اشیایی را در سامانه جام ثبت کنند و وزارت اقتصاد و دارایی نیز این اتفاق را پذیرفته است که ثبت در سامانه جام به معنای ثبت در دفاتر دولتی است که آن روندی برای تبدیل شدن دولت الکترونیک است.

وی ادامه داد: در حال حاضر ۵۰۰ هزار شیء وارد سیستم جام شده‌اند این در حالی است که یک میلیون و ۸۰۰ هزار شیء در سازمان میراث فرهنگی وجود دارد که باید در سامانه ثبت شوند. قطعاً تا یک سال آینده تمام این اشیا در سامانه جام ثبت خواهند شد.

او همچنین در توضیح نحوه‌ی استخدام امین اموال‌ها گفت: از آنجایی که تاکنون پستی تحت عنوان امین اموال در استخدامی‌های دولت نداشته‌ایم، تقاضا داده‌ایم تا تا پست امین اموال تصویب شود، در آینده نیز ۱۸۰ پست امین اموالی که تصویب شده‌اند استخدام خواهند شد.

وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش همچنین درباره‌ی برگزاری نمایشگاه‌های بین‌المللی گفت: با اسپانیا قرارداد دوطرفه داشتیم و تا احتمال ۹۵ درصد در سال ۹۸ شاهد برگزاری نمایشگاه آثار تاریخی اسپانیا در ایران خواهیم بود.

تخصیص فقط ۲۰ درصد از اعتبارات پایگاه‌های جهانی

فرهاد عزیزی – مدیرکل امور پایگاه‌های میراث جهانی- نیز در سخنانی با اشاره به این‌که تأمین اعتبارات پایگاه‌های میراث جهانی همچنان با مشکلاتی روبه‌روست، گفت: به دلیل شرایط بد دولت تاکنون فقط ۲۰ درصد اعتبارات به پایگاه‌های میراث جهانی ایران اختصاص یافته و با توجه به آنچه نگهداری آثار نفیسی مانند میراث جهانی توسط دولت تضمین شده، اختصاص چنین درصدی از بودجه در حوزه حفاظت و نگهداری از این میراث نگران کننده است با این وجود سعی کردیم از منابع بین‌المللی استفاده کنیم.

او در ادامه به بحث هیئت امنایی شدن پایگاه‌های میراث جهانی اشاره کرد و گفت: به رغم قانونی که وجود دارد این اتفاق تاکنون محقق نشده است و باید توجه داشت که پایگاه‌های میراث جهانی با هیأت امنایی شدن می‌توانند به صورت مستقل درآمدی که از بازدید کسب می‌کنند را صرف هزینه مرمت و نگهداری کنند و برای برون رفت از مسائل اعتباری و جلب اعتبارات بخش خصوصی کارها برای هیئت امنایی شدن پایگاه‌های میراث جهانی باید هر چه سریع‌تر انجام شوند.

انتهای پیام

مدیر انجمن عکاسان انقلاب و دفاع مقدس منصوب شد
هم اکنون بخوانید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هجده − 5 =

دکمه بازگشت به بالا