تحلیل روزنامه فرانکفورتر آلمان از تنش میان ایران و آمریکا

به گزارش ایسنا به نقل از شبکه خبری دویچه وله، روزنامه آلمانی فرانکفورتر آلگماینه زایتونگ در ادامه گزارش خود نوشت: باوجود اینکه واشنگتن یک گروه ضربت به خلیج فارس اعزام کرده و تهران به اروپا ۶۰ روز مهلت داده تا برای حفظ توافق هسته‌ای تلاش کنند، احتمال وقوع یک جنگ میان ایران و آمریکا کم است. به‌طور قطع تنش میان دو کشور در حال افزایش است اما اینکه تجهیزات نیروی دریایی (آمریکا) که از قبل در مسیر خود به اقیانوس هند قرار داشتند، به خلیج (فارس) تغییر مسیر داده‌اند برای یک عملیات بزرگ کافی نیست. به‌طور همزمان احتمال مذاکره هم وجود دارد. همچنین این احتمال وجود دارد که حسن روحانی رئیس جمهوری ایران این مهلت ۶۰ روزه خود به اروپا را تمدید کند.

به نوشته فرانکفورتر، اگر منافع هر دو طرف را در نظر بگیریم این جنگ حتی غیر محتمل است. دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا وعده داده است که برخی نیروهای آمریکایی در خاورمیانه را به خانه باز می‌گرداند. به نظر می‌آید که او از رؤسای جمهور قبلی درس گرفته است و برای هدایت کردن یک جنگ جدید که پایان مشخصی ندارد و خسارات زیادی را تحمیل می‌کند، آمادگی ندارد. به همین دلیل است که او به استراتژی تهدید چسبیده است که در برخی موارد اغراق‌آمیز هستند تا بتواند ایران را ملزم به پذیرش توافق مورد نظرش کند.

این روزنامه آلمانی در ادامه با اشاره به اینکه سیاست‌های امنیتی و خارجی ایران پر مخاطره نبوده و قابل پیش‌بینی است، گزارش داد: باتوجه به پیامدها، این خطر برای هر دو طرف وجود دارد که تنش را به نقطه‌ای غیر قابل بازگشت بکشانند و جان بولتون، مشاور امنیت ملی ترامپ جنگی که را می‌خواسته در سال ۲۰۰۳ به را اندازد اکنون به دست آورد.

تاکید بر حمایت دولت از کسب و کارهای اینترنتی و استارت آپ‌ها
هم اکنون بخوانید

فرانکفورتر افزود: سوال بزرگ این است که دو طرف تحت چه شروطی مایلند دوباره پای میز مذاکره بیایند. رئیس جمهور ترامپ روز پنج‌شنبه گفت که تمام آنچه دولت ایران باید انجام دهد این است که تلفن را بردارد و با او تماس بگیرد. تهران آن را رد کرده اما شواهد دال بر این است که هر دو طرف مایل به نشستن بر سر میز (مذاکره) هستند. با تمام اینها، احتمال درگیری وجود دارد اما گزینه‌های بسیار بیشتری هم روی میز وجود دارد تا مانع از وقوع آن شود.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هشت + 7 =

دکمه بازگشت به بالا