دیدار سعد حریری با خانواده نزار زاکا

به گزارش اعتماد نو، النشره اعلام کرد:  سعد حریری، نخست‌وزیر لبنان با خانواده نزار زاکا شهروند لبنانی بازداشت شده در ایران به جرم همکاری با آمریکا دیدار و در مورد آخرین وضعیت این پرونده گفت‌وگو کرد.

وی گفت: این مساله را دنبال می‌کنم و به طور هفتگی در مورد آن با میشل عون، رییس‌جمهور لبنان گفت‌وگو می‌کنم.

خانواده زاکا در این دیدار در مورد وضعیت سلامتی آن گفت‌وگو کردند و مدعی ظلم بر او شدند.

آن‌ها مدعی شدند: عجیب است که بیانیه رسمی برای محکوم کردن این اقدام که تمام کشورهای جهان آن را محکوم کردند، صادر نکردید.

خانواده نزار زاکا در پایان از پیگیری‌های سعد حریری تقدیر و تشکر کردند.

****

بنا بر این گزارش ، دومین همایش بین المللی نقش آفرینی زنان در توسعه پایدار در شهریور ۹۴از سوی وزارت صنعت و معدن برگزار شد . در این همایش به روال معمول ، فراخوان مقاله داده شده و نزار زاکا نیز مقاله “نقش فناوری اطلاعات و ارتباطات در توانمندسازی زنان” را ارسال نموده و مورد پذیرش قرار گرفت . بدیهی است دعوتنامه مهمانان خارجی همایش به امضای رییس شورای سیاستگذاری رسید و در ضیافت پایانی همایش به مانند سایر مهمانان خارجی مبادرت به گرفتن عکس با معاون رییس جمهور کرد.

تحقیقات انجام شده نشان داد که نزار زاکا(تبعه لبنانی) همکاری‌هایی با آمریکا دارد، وی به جرم این همکاری‌ها به ده سال حبس محکوم شد.

حضور نزار زاکا در ایران مسبوق به سابقه است. نامبرده به عنوان مسئول ict اتحادیه عرب در سال ۱۳۹۳ نیز توسط وزارت ارتباطات به ایران دعوت گردیده و توسط این معاونت کشف نشده است.

حسین جابری انصاری که در آن زمان سمت سخنگوی وزارت خارجه را برعهده داشت در پاسخ به سوالی در مورد ادامه بازداشت نزار زاکا (تبعه لبنانی) در تهران و این که آیا دولت لبنان در مورد آزادی این تبعه‌اش با ایران مذاکره کرده است یا خیر؟ گفت: پرونده‌ای که اشاره کردید یک پرونده قضایی است و اطلاعات مربوط به آن در حدی که لازم بوده بیان شده است. ما در چارچوب روابط خوبی که با لبنان داریم درخواست‌های لبنان را برای مساعدت به این موضوع شنیده‌ایم ولی همان‌طور که گفتم این موضوع یک موضوع قضایی است و توسط قوه قضاییه دنبال می‌شود. دولت ایران برای تسهیل رسیدگی به این پرونده تلاش می‌کند ولی در نهایت در مورد این پرونده قضایی، مراجع قضایی تصمیم می‌گیرند.

آماده‌باش گارد ملی واشنگتن برای حفاظت از بناهای یادبود
هم اکنون بخوانید

همچنین حجت‌الاسلام والمسلمین صدیقی درخطبه نماز جمعه در ۲۲آبان ۹۴بااشاره به دستگیری “نزارزاکا” عنوان کرد: او هم در ایران و هم در لبنان ماموریت راه اندازی شبکه مجازی اجتماعی با اهداف امریکایی را داشت و از سرنخ های نفوذ بود. او دستگیر شده و به اخذ دلارها و اهداف شوم اش اقرار کرده است . عده ای هم در کنار او دستگیر شدند و این مسأله ای که آقا در مورد نفوذ تاکید کردند صحیح است. نفوذ خیلی خطرناکتر از جنگ است. درجنگ آقایان رجایی و بهشتی رابه شهادت رساندند، ولی یک وقت با نفوذ فکر یک رئیس جمهور را تغییر می‌دهند و تصمیم او را مطابق میل آمریکا انجام می‌دهند و نخبگان ما را تحت تاثیر قرار می‌دهند و بدون هزینه ما را قشون خود قرار می‌دهند.

براساس گزارش روزنامه الاخبار ،گرچه نزار زکا در ظاهر عضویت نظامی ندارد، ولی اندک جستجویی نشان می‌دهد که وی فارغ التحصیل آکادمی نظامی «ریورساید» آمریکا در سال ۱۹۸۵ و عضو شورای فارغ التحصیلان این آدکادمی نظامی است.

این روزنامه با بیان این‌که دو تن از فرزندان نزار زکا در همان آکادمی ریورساید آمریکا درس خواندند، تاکید کرد که متهم بعدها تحصیلات خود را در ریاضیات و «آی‌تی» (IT) در برخی از دانشگاه‌های آمریکا ادامه داده بود.

بر اساس اسناد منتشر شده در سایت «ویکی لیکس» نزار زکا از اهل شهرک «قلمون شمالی» (شرق لبنان) از فعالان سیاسی و اجتماعی در زمینه «آزادی اینترنت» بوده و قبلا از طرفداران حزب مسیحی «جریان ملی آزاد» لبنان بود تا اینکه در سال ۲۰۰۹ مسؤولیت کمپین انتخاباتی حریان «۱۴ مارس» (جریان متحد با آمریکا) در منطقه «زحله» لبنان را بر عهده گرفت.

احتمال انتقال موقت حریری به پاریس مقابل سکوت و تکذیب بازداشتش
هم اکنون بخوانید

نزار زکا در محافل غیر دولتی به نزدیکی به کابینه آمریکا معروف بوده و همزمان با آغاز اعتراضات مردمی اخیر در لبنان با برگزاری نشستی مطبوعاتی حمایت خود از تظاهرات را اعلام کرد.

در پی دستگیری نزار زکا در ایران، خانواده‌اش با مقامات لبنانی تماس گرفته و مشخص شد که برخی مقامات لبنان با طرف‌های ایرانی تماس برقرار کرده و ایرانی‌ها نیز به گفتن اینکه «این قضیه به “امنیت ملی” بر می‌گردد» اکتفا کردند.

«زکا» پیش از این در کنفرانس‌هایی درباره اینترنت و «آی تی» در ایران شرکت کرده بود و شایعه شده که به همراه برخی چهره‌های مخالف نظام ایران در حال تدارک اعتماد نو به نقل از برنامه‌هایی برای ایجاد موج تظاهرات ضد دولتی در ایران به منظور مقابله با طرح دولت برای تشکیل اینترنت ملی جدا از شبکه اینترنت جهانی بود.

منبع: ایسنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار + سه =

دکمه بازگشت به بالا