با خروج از سیطره دلار، تحریم‌ها علیه نظام بانکی بی‌اثر می‌شود

به گزارش اعتماد نو، محمدرضا پورابراهیمی در واکنش به اعمال محدودیت‌هایی که به‌گفته برخی اعضای اتاق بازرگانی درپی سفر ترامپ به شرق آسیا ازسوی بانک‌های چند کشور این منطقه علیه تجار ایرانی اعمال شده است، گفت: تا جایی که اطلاع دارم، در مورد مسائلی که مشخصاً به سیستم و روابط بانکی کشور چین مربوط است، مباحثی مطرح شده است اما گزارشی درمورد اقدام عملیاتی که مثلاً عنوان شود از فلان تاریخ، نوع خاصی از محدودیت اعمال شده به دست‌مان نرسیده است.

زمزمه‌ها درمورد احتمال اعمال محدودیت‌های بانکی از سوی کشورهای شرق آسیا

وی افزود: با این حال اخباری مطرح شده است که بر اساس آن قرار است اقداماتی علیه جمهوری اسلامی ایران و سیستم بانکی کشور در راستای افزایش محدودیت‌های بانکی ازسوی این کشورهای شرق آسیا درپی برگزاری جلسات ترامپ با مسئولان و سران آن‌ها صورت بگیرد.

نماینده اصولگرای کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوالی درباره چگونگی واکنش ایران به این اقدامات احتمالی گفت: طبیعتاً باید فعلاً صبر کنیم تا مشخص شود که آیا اساساً این کشورها پیرو سفر ترامپ، آن‌چه در اخبار مطرح شده را عملیاتی خواهند کرد یا خیر. در این صورت اگر اقدامی عملی صورت بگیرد، قاعدتاً باید موضع‌گیری و تصمیم‌گیری بجا انجام دهیم اما در حال حاضر درست نیست که با پیش‌داوری ثبات را به چالش بکشیم.

ممکن است روس‌ها و چینی‌ها که امروز همراه‌مان هستند، فردا کنارمان نباشند

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی همچنین خاطرنشان کرد: مسئله دیگری که باید مورد توجه قرار گیرد، این است که باید هر احتمالی را درنظر بگیریم. روس‌ها که امروز همراه‌مان هستند، ممکن است فردا پایمان نمانند. همچنین چینی‌ها ممکن است فردا پای ما بیاستند. ما باید روی پای خودمان بیاستیم.

وی افزود: عقل کارشناسی و شرایط منطقه‌ای ایجاب می‌کند که به سمتی برویم که کمترین وابستگی به روابط بانکی یا همین سوئیفت که کشور را دچار چالش کرده است، داشته باشیم.

اقدامات بانک مرکزی برای انجام مبادلات اقتصادی چندجانبه بر اساس ارز متقابل

این نماینده مجلس دهم با اشاره به تمهیدات قانونی که در این راستا در نظرگرفته شده است، گفت: یکی از راهکارهایی که در قانون نیز آوردیم بحث پیمان‌های پولی و سوآپ ارزی است تا بتوانیم از گردونه سوئیفت جدا شویم. این اقدام باید ۲ سال پیش انجام می‌شد اما اخیراً بانک مرکزی اقداماتی را آغاز کرده و اگر این کار به نتیجه برسد و بتوانیم این کار را به نتیجه برسانیم و با کشورهای دیگر بر اساس ارز متقابل مبادلات و تعامل داشته باشیم، یکی از بهترین دستاوردهای تحریم‌ها برای ما خواهد بود و می‌تواند ما را از سیطره دلار خارج کند.

تشریح تصمیم پکن و مسکو برای حذف دلار از مبادلات/ چرا روبل می‌تواند نوسانات را کنترل کند؟
هم اکنون بخوانید

با خروج از سیطره دلار تحریم‌ها علیه نظام بانکی بی‌اثر می‌شود

نماینده اصولگرای کرمان و راور تاکید کرد: درصورتی که بتوانیم از سیطره دلار خارج شده و بر اساس ارز متقابل تعامل داشته باشیم، طبیعتاً تحریم‌ها علیه نظام بانکی کشور نیز اثر خاصی بر ما نخواهد داشت.

تجارب موفق کشورهای جهان در انجام مبادلات اقتصادی بر اساس پیمان پولی

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سوال که آیا تجربه موفقی درمورد عدم استفاده از دلار برای مبادلات اقتصادی کلان در کشورهای جهان وجود دارد، گفت: هم‌اکنون هندی‌ها و روس‌ها بر اساس پیمان پولی مبادلات خود را انجام می‌دهند.

چگونگی انجام مبادلات اقتصادی بر اساس پیمان پولی

وی در توضیح نحوه انجام مبادلات اقتصادی بر اساس پیمان پولی دوطرفه گفت: شکل کار به این ترتیب است که معیار ثابت و واحد را بر اساس طلا محاسبه می‌کنند و بر این اساس حساب می‌کنند که اگر قرار باشد از طریق واحد پولی ریال اقدام به خرید یک کیلو طلا کنیم، باید چه مقدار ریال بپردازیم. از طرف مقابل محاسبه می‌شود که مثلاً روس‌ها برای خرید یک کیلو طلا باید چند روبل بپردازنند. در ادامه تناسبی میان ریال و روبل ایجاد کرده و این تناسب را بر اساس طلا محاسبه و مورد استفاده قرار می‌دهیم.

عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس همچنین در توضیح استفاده از پیمان پولی مبادلات دوطرفه در مراودات چندجانبه گفت: در مراودات چندجانبه نیز به همین ترتیب عمل می‌شود و بر این اساس مثلاً‌ در یک مبادله سه‌جانبه، مازاد صادرات به یک طرف نخست را از آن کشور دریافت کرده و به کشور دوم که صادرات کمتری به آن داشتیم، می‌پردازیم.

"آمازون" در حال افزودن قابلیتی جدید به "اکوبادها"
هم اکنون بخوانید

تاکنون هیچ اقدام عملی ازسوی بانک‌های چینی علیه تجار ایرانی صورت نگرفته است

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس همچنین در پاسخ به این سوال که آیا احتمال دارد که اقدام کشورهای شرق آسیا علیه تجار ایرانی مقطعی بوده و صرفاً موجی باشدکه در پی سفر ترامپ ایجاد شده، گفت: به هر حال ترامپ به هر کجا سفر می‌کند، فضایی منفی علیه ما ایجاد می‌کند. با این همه باوجود آن‌که اخباری در رابطه به احتمال انجام این اقدامات ازسوی بانک‌های چینی به دستمان رسیده اما هنوز اقدامی عملی که از سوی آن‌ها به صورت نظام‌مند علیه ما صورت گرفته باشد، ندیده‌ایم؛ بنابر این نمی‌دانیم که اساساً در عمل اتفاقی بیافتد.

وی افزود: فارغ از این‌که ممکن است این اقدامات مقطعی باشد، حتی ممکن است در یک فشار سیاسی، مسائلی مطرح شود اما در عرصه عمل اتفاقی نیافتد و ما نیز تا پیش از آن‌که اقدامی عملی صورت نگیرد، واکنشی نخواهیم داشت.

آگاهی اروپا از دست بالای ایران نسبت به آمریکا

نماینده اصولگرای مردم کرمان و راور در مجلس یادآور شد: جمهوری اسلامی ایران با توجه به استدلال‌ها و ادله خود در منافع ملی دست بالاتر از آمریکایی‌ها دارد. این مسئله را حتی در میان کشورهای اروپایی نیز می‌بینیم و باوجود آن‌که تحت فشار سیاسی بعضاً مواضعی می‌گیرند اما در عمل قبول دارند که نیازمند همکاری با ما هستند.

ادبیات و روش ایران مبتنی بر مصلحت، منطق و منافع ملی، ادامه راه را هموار می‌کند

پورابراهیمی درپایان تصریح کرد: بنابر این فکر می‌کنم این ادبیات جمهوری اسلامی ایران و روشی که براساس مصلحت، منطق و منافع ملی طی می‌شود، ادامه راه را همواره می‌کند و با این حساب نگرانی خاصی نداریم؛ بماند که باید داخل کشور اقداماتی که میزان نیازمان به دیگر کشورها را در مباحث اقتصادی به کمترین حد برسانیم و اگر این مهم میسر شود و راهبرد و گفتمان کلان جمهوری اسلامی ایران را تقویت کنیم، ان‌شاءالله ترامپ هم نمی‌تواند تاثیر خاصی گذاشته و مشکلی برای ما ایجاد کند.

منبع: اعتماد نو به نقل از ایلنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

17 − 3 =

دکمه بازگشت به بالا