باید فشار بر ایران حفظ شود

«جان کری»، وزیر خارجه آمریکا در نامه‌ای خطاب به باراک اوباما، از توافق هسته‌ای با ایران به‌عنوان یکی از دستاوردهای ۸ ساله دولت یاد کرده است.

به گزارش اعتماد نو ، وزیر خارجه آمریکا در نامه‌ای موسوم به «یادداشت خروج از کابینه» که روز پنجشنبه (۶ ژانویه)  منتشر کرد، فهرستی از مواردی را برشمرده که از دیدگاه او نقاط روشن کارنامه هشت ساله ریاست جمهوری اوباما در آمریکا و اثرات داخلی و بین‌المللی آن است.

در این یادداشت جان کری مواردی چون کاهش شمار نیروهای آمریکایی در عراق و افغانستان، مبارزه با تروریسم و افراطی‌گرایی خشن، جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح اتمی، مبارزه با اعتماد نو به نقل از برنامه اتمی کره شمالی، جلوگیری از گسترش تسلیحات کشتار جمعی، اعتماد نو به نقل از برنامه‌های زیست محیطی و حفاظت از کره زمین، حمایت از تلاش‌ها برای پایان دادن به درگیری‌ها در جهان از جمله در یمن، اوکراین، سوریه، لیبی، کلمبیا، اسرائیل و فلسطینی‌ها، و قبرس و همچنین حفظ روابط دوستانه با متحدان اروپایی، حفظ توازن در آسیا، ازسرگیری روابط با کوبا، سرمایه‌گذاری در آفریقا، بهبود اقتصاد در آمریکا، ارتقاء ارزش‌های انسانی و برابری جنسیتی و تحکیم امنیت سایبری را از جمله دستاوردهای رهبری او برشمرده است!

جان کری رسیدن به توافق هسته‌ای با ایران را به نوعی حذف یک خطر امنیتی بدون شلیک یک گلوله توصیف کرده است.

وی در این نامه خلاصه‌ای از سوابق فعالیت‌های هسته‌ای ایران، تحریم‌ها، و آغاز مذاکرات تا رسیدن به توافق را آورده و گفته است از ابتدا دولت اوباما می‌دانست چالشی بزرگ را برعهده گرفته، اما اکنون جهان امن‌تر شده است.

ضرورت تسریع در تصویب لایحه تابعیت فرزندان از مادران ایرانی
هم اکنون بخوانید

جان کری توافق را پیش‌زمینه فرصت‌ها و چشم‌انداز بهتری برای مردم ایران دانسته و می‌گوید: هنوز تنش میان دو کشور وجود دارد و باید فشار بر ایران حفظ شود تا در برخی سیاست‌های دولت ایران در زمینه حقوق بشر، اعتماد نو به نقل از برنامه موشکی، دخالت در امور کشورهای همسایه و حمایت از تروریسم… تحولی ایجاد شود.

وی در این یادداشت نوشته است: ایالات متحده اگر در خانه خود قوی نباشد، در خارج نیز قوی نیست. برای ما سیستم دموکراتیک، اقتصاد، احترام به حقوق بشر، نظام قضایی، و آزادی بیان در داخل آمریکا بر هر جای دیگران جهان ارجحیت دارد. ​

منبع: ایسنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × 2 =

دکمه بازگشت به بالا