واکنش اوباما به خشونت‌های نژادپرستان و انتقاد سی‌ان‌ان از موضع گیری ترامپ

به گزارش اعتماد نو، باراک اوباما همچنین به نقل از نلسون ماندلا در حساب توییترش نوشت: مردم برای نفرت داشتن باید آموزش ببینند و اگر مردم می توانند تنفر را یاد بگیرند، چرا به آنها عشق و محبت را یاد ندهیم؟ عشق است که از ذات انسان سرچشمه می گیرد نه متضادش.
به گزارش پایگاه خبری ایرنا، در پی تظاهرات و خشونت های روز گذشته نژاد پرستان در آمریکا، شبکه تلویزیونی سی ان ان نیز به انتقاد شدید از دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا پرداخت و گزارش داد: ترامپ در محکوم کردن «نژاد پرستان راست افراطی سفید پوست» قصور کرد و پیام های خطرناکی فرستاد.
سی ان ان افزود: ترامپ که به «بی پرده گویی» مشهور است، اما روز شنبه فرد دیگری بود، وی از خطاب قرار دادن نژاد پرستان راست افراطی سفید پوست که در مرکز اعتراض های خشونت بار شارلوتزویل ویرجنیا قرار داشتند، قصور کرد.
سی ان ان تصریح کرد: ترامپ که حملات بی رحمانه ای علیه هیلاری کلینتون، جان مک کین، قضات فدرال آمریکا ، رهبران هم حزبی جمهوری خواه خود و روزنامه نگاران داشته است در محکومیت از این حادثه ، به سادگی «تمام طرف ها» را مقصر خواند.
این رسانه آمریکایی گزارش داد: تحلیلگران می گویند پیام ترامپ درخصوص این حادثه، سیگنال های اشتباهی می فرستد و پیامی خطرناک در آن نهفته است.
«ون جونز» مفسر سیاسی سی ان ان دراین باره به سی ان ان گفت: امروز (روز گذشته) یک شهروند آمریکایی به تصور آنکه با بیدار شدن در این کشور قرار است زندگی طولانی داشته باشد توسط گروه های «نازی» کشته شد. جای تعجبی ندارد که این موضوع با محکومیت جهانی روبرو شود.
مفسر سیاسی سی ان ان در ادامه انتقادهایش از رئیس جمهوری آمریکا گفت: من نگران آن هستم که ترامپ به افرادی که مرتکب این خشونت شدند، سیگنال قوی نفرستاده است. این فرصتی بود که وی می توانست در پیام خود بگوید من می خواهم آمریکا را به عظمت برسانم اما این عظمت آمریکا نیست، این کار باید متوقف شود.
ترامپ روز شنبه در واکنش به خشونت های نژاد پرستانه در ویرجینیا در حساب توییتری خود نوشت: همه باید متحد باشیم و محکوم کنیم هرچه که مخالف چیزی است که برای آن ایستاده ایم. در آمریکا جایی برای این نوع خشونت ها وجود ندارد. بیایید به عنوان یک مجموعه با هم باشیم.
سی ان ان با پخش مکرراظهارات ترامپ در محکومیت حادثه روز گذشته شارلوتزویل افزود: رئیس جمهوری آمریکا از اینکه معترضان را «ناسیونالیست های سفید پوست» بنامد، خودداری کرد و دولت ترامپ عبارت «تروریسم رادیکال داخلی» در آمریکا را بر زبان نمی آورد .
سی ان ان، هویت فردی را که روز گذشته با خودرو خود به جمعیت مخالفان نژادپرستان در شهر شارلوتزویل در ایالت ویرجینیای آمریکا برخورد کرد، «جیمز الکس فیلد جونیور» ۲۰ ساله و سفیدپوستاهل ایالت اوهایو اعلام کرد و فردی را که دراین حادثه کشته شده، یک زن ۳۲ساله بود.
دامنه درگیری ها به دنبال تظاهرات نژادپرستان راست افراطی سفید پوست در شهر شارلوتزویل ایالت ویرجینیای آمریکا گسترش یافت و فرماندار این ایالت وضعیت فوق العاده اعلام کرد.
این اعلان مدت کوتاهی پس از آن صورت گرفت که تظاهرات در کالج ویرجینیا در شهر شارلوتزویل به خشونت کشیده شد.
درگیری ها زمانی آغاز شد که نژادپرستان برای تظاهرات در مخالفت با برچیدن یک مجسمه از پارکی در این شهر آماده می شدند. این مجسمه مربوط به «رابرت ای. لی» از فرماندهان ارتش ویرجینیا در جنگ داخلی آمریکا در قرن نوزدهم است که حامی برده داری بوده و تندیسش در پارک موسوم به «رهایی» (Emancipation) قرار داشت.
مارکو روبیو سناتور جمهوری‌خواه ایالت فلوریدا با خطاب مستقیم به نژاد پرستان راست افراطی سفید پوست آمریکا گفت: «برای مردم آمریکا بسیار مهم است که رئیس جمهور وقایع ویرجینیا را با اشاره مستقیم به گروه‌های نژاد پرست سفید محکوم کند.»
نانسی پلوسی از رهبران دمکرات‌ها در کنگره امریکا در توییتی نوشت: دونالد ترامپ بعد از من تکرار کن: نژاد پرستی افراطی سفید پوست، بی احترامی به ارزش‌های آمریکایی است.’
بیل کلینتون رئیس جمهوری سابق آمریکا نیز در واکنش به این حادثه درحساب توییتری خود نوشت: گر چه از حق آزادی بیان افراد باید دفاع کرد اما خشونت، نفرت پراکنی و نژادپرستی سفید باید محکوم شود.
برنی سندرز نیز این واقعه را محکوم و تظاهرات‌ ناسیونالیست های سفید پوست در ویرجینیا را عملی تهوع آور و غیرقابل قوبل در این کشور دانست. جف سشنز، دادستان کل آمریکا نیز دستور تحقیقات فدرال دراین زمینه را داده است.

آخرین توئیت‌های اوباما چند ساعت مانده به تحلیف
هم اکنون بخوانید

 

 

منبع:ایرنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو × یک =

دکمه بازگشت به بالا