اگر هوشیار نباشیم با فجایع و بحرانی‌هایی بدتر از ریزگردها روبرو می‌شویم

به گزارش اعتماد نو ، محمدرضا عارف در مراسم روز درختکاری که  درمنطقه حسن‌آباد شهرستان شهر ری با حضور جمعی از نمایندگان تهران، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، رئیس سازمان جنگل‌ها و مراتع و جمعی از مسئولان برگزار شد، با تبریک هفته منابع طبیعی گفت: به طور قطع نامگذاری‌های این چنینی با توجه به اولویت‌های یک کشور صورت می‌گیرد و مهم این است که بدانیم کشور ما با چه چالش‌هایی روبرو است.

وی با بیان اینکه سرانه کشور از نظر جنگل یک‌سوم سرانه دنیا و از نظر مرتع یک‌ششم است، تصریح کرد: متاسفانه آنچنان که باید و شاید به حل معضل تخریب‌های زیست محیطی پرداخته نمی‌شود و متاسفانه کشور ما با بی‌آبی و خشکسالی مواجه است، لذا به طور قطع مهمترین چالش آینده کشور آب است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه سرانه مصرف آب در کشور ۱۰۰ تا ۱۵۰ درصد بالاتر از اروپا است، گفت: متاسفانه در کشاورزی هیچ عزمی برای کاهش مصرف آب یا افزایش بهره‌وری نداشتیم و این وضعیت نگران‌کننده است؛به گونه‌ای که ۸۷ درصد آب را به صورت غرقابی صرف برخی محصولات می‌کنیم که این موضوع هیچ توجیهی ندارد.

عارف با انتقاد از اینکه ذخایر استراتژیک آب کشور حداقل ۹۰ میلیارد مترمکعب کاهش یافته است، افزود: با این اوصاف هیچ ذخایری برای آیندگان باقی نمی‌ماند.

رئیس مجمع نمایندگان استان تهران با انتقاد از اینکه با بخشی‌نگری و نگاه‌های کوتاه‌مدت در زمینه محیط‌ زیست از اولویت‌ها غافل مانده‌ایم، تصریح کرد باید در ارتباط با  محیط‌زیست و منابع طبیعی تعارف را کنار گذاشت؛ وضعیت محیط‌ زیست نگران‌کننده است و رفع مشکلات این حوزه عزم ملی می‌خواهد.

بررسی گزارش حسابرسی رسمی شورا از سازمان بوستان‌ها و سازمان املاک و مستغلات شهرداری تهران
هم اکنون بخوانید

وی با بیان اینکه مجلس و دولت به تنهایی نمی‌توانند وضعیت محیط زیست کشور را بهبود ببخشند، ادامه داد: با منابع محدود نمی‌توان مشکلات را حل کرد و هیچ راهی جز درگیر کردن مردم و حمایت از تشکل‌های مردمی در این بخش نداریم.

عارف افزود: متاسفانه در رابطه با تشکل‌های مردمی هم راهبرد جدی برای حمایت نداریم و برای آنها مانع‌تراشی شود و با بهانه‌هایی همچون نفوذ جلوی فعالیت آنها را گرفته می‌شود؛ درحالی که باید در این رابطه به مردم و تشکل‌های مردمی میدان داد.

رئیس فراکسیون امید از تخریب باغات تهران انتقاد کرد و گفت: تعداد باغات را نمی‌توان با ۵۰ سال گذشته مقایسه کرد و متاسفانه با تخریب روزافزون آنها مواجه هستیم.

وی با بیان اینکه ریزگردها و گردوغبار هشداری جدی است، تصریح کرد: اگر در این باره اقدام نکنیم و هوشیار نباشیم با شدت هرچه روزافزون‌تر ریزگردها مواجه خواهیم شد و حتی با فجایع و بحرانی‌هایی بدتر از ریزگردها روبرو می‌شویم.

وی  یادآور شد:اگر عزم جدی در نهادهای حاکمیتی به ویژه دولت و مجلس صورت گیرد می‌توان با همکاری مردم از تخریب محیط زیست جلوگیری کرد.

عارف ادامه داد: طرحی را در حوزه منابع طبیعی در سال ۷۸ داشتیم که در گذشته زمینه نهایی کردن این طرح وجود نداشت اما در حال حاضر زمینه مطرح شدن دوباره آن فراهم است و باید پیگیری شود.

رئس مجمع نمایندگان استان تهران با بیان اینکه وضعیت آب بحرانی است، خطاب به مسئولان محیط زیست گفت: امیدواریم به این مسائل پرداخته شود؛ به طور قطع منابع طبیعی و محیط زیست جزو اولویت مجلس و نمایندگان تهران است بهتر است در این رابطه شما راهکارها را به ما ارائه دهید؛ انتظار می‌رود با همکاری هم بتوان گامی بلند در جهت بهبود وضعیت محیط زیست برداشت.

انتقاد عارف از قانون‌گریزی برخی مسئولان
هم اکنون بخوانید

 

منبع:ایسنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهارده − 2 =

دکمه بازگشت به بالا