نظر باهنر در مورد «آشتی ملی»

به گزارش اعتماد نو ،  محمدرضا باهنر در نشست خبری  با تسلیت ایام شهادت حضرت فاطمه (س) و تبریک آغاز سی و نهمین سالگرد انقلاب در پاسخ به این پرسش که چگونه موضوع طرح شده از سوی اصلاح‌طلبان با عنوان آشتی ملی را تحلیل  می‌کند، اظهار کرد: اول باید مشخص شود که آشتی ملی بین چه کسانی قرار است صورت بگیرد، اگر منظور مردم است که آنها با مردم‌اند که آنها قهر نیستند. اگر منظورشان مردم با نظام است که مردم همواره همراهی خودشان را با نظام نشان داده‌اند. آخرین نمونه‌اش راهپیماییی ۲۲ بهمن امسال بود که نسبت به سال‌های گذشته خیلی پرشورتر و باشکوه‌تر برگزار شد.

وی ادامه داد: گنده‌گویی‌های ترامپ که خارج از روابط دیپلماتیک دنیا پیش از راهپیمایی امسال گفته شد یکی از عواملی بود که باعث شد مردم به خیابان‌ها بیایند و جواب حرف‌های بی‌ربطش را بدهند.

باهنر مجدد با اشاره به موضوع آشتی ملی، خاطرنشان کرد: آشتی بین قاضی و مجرم معنا ندارد. اصلاح‌طلبان باید مشخص کنند که مقصودشان از آشتی بین چه کسانی است. اگر دنبال آشتی بین قاضی و مجرم هستند اولاً چنین آشتی معنا ندارد، دوماً اگر مجرمی پشیمان شده باید به جرمش اقرار کند. اقرار کند که جرمی انجام داده و لطمه‌هایی به سرمایه‌های اجتماعی وارد کرده است. اصلاح‌طلبان در این خصوص پیشنهادشان را واضح مطرح نکردند.

در بخش دیگری از این نشست باهنر با اشاره به اظهار نظرش درباره اصولگرا بودن حسن روحانی، گفت: من گفته‌ام که در گذشته آقای روحانی حتی یک سخنرانی به نفع اصلاح‌طلبان نداشته است. پیش از سال ۹۲ صدها مورد سخنرانی دارد که اصلاح‌طلبان را نقض می‌کند. در فتنه سال ۷۸ اعتماد نو به نقل از برنامه‌ای مانند آنچه که در ۹ دی سال ۸۸ برگزار شد در دانشگاه تهران برپا شد که سخنران محوری آن اعتماد نو به نقل از برنامه آقای روحانی بودند.

وی در همین رابطه ادامه داد:‌ در سال ۹۲ اصولگرایان از آقای روحانی حمایت نکردند و در عوض اصلاح‌طلبان وی را حمایت کرده و همین دلیلی شد تا امروز آقای روحانی وامدار آنها باشد. قطعاً او در انتخابات سال ۹۶ هم گزینه اصلی اصلاح‌طلبان خواهد بود و اصلاح‌طلبان از او عبور نخواهند کرد.

احمدی‌نژاد از سال ۸۴ روی موج تخریب هاشمی، کار را شروع کرد
هم اکنون بخوانید

باهنر همچنین تصریح کرد: اصولگرایان هم در مقابل آقای روحانی کاندیدای خودشان را معرفی خواهند کرد اما تحلیل من این است با وجود آنکه اصلاح‌طلبان می‌گویند برای آقا روحانی کاندیدای جایگزین دارند اما از او عبور نمی‌کنند.

باهنر گفت: در درون حزب و جبهه ممکن است اختلافاتی وجود داشته باشد. مرحوم مهدوی کنی در ارتباط با بحث وحدت همیشه می‌گفتند که منظور از وحدت، وحدت فلسفی نیست. ما می‌توانیم اختلاف نظر داشته باشیم اما وحدتمان را در ائتلاف حفظ کنیم، لازمه وحدت ذوب شدن اصولگرایان در یکدیگر نیست.

وی خاطرنشان کرد که اگر در درون یک جناح شکافی ایجاد شود جناح مقابل از آن سود می‌برد.

وی در بخش دیگری از این نشست خبری در پاسخ به این پرسش که چرا تاکنون کاندیداهای ریاست جمهوری انتخابات آینده خود را معرفی نکرده‌اند، گفت: در چند دوره انتخابات اخیر تجربه نشان داده که مردم خیلی دیر تصمیم انتخاباتی‌شان را می‌گیرند. به طور مثال نظرسنجی‌ها بر اساس آمارهای واقعی یک چیزی می‌گویند اما تا ۴۸ ساعت مانده به انتخابات بین ۱۵ تا ۲۰ درصد مردم نظر واقعی‌شان را اعلام نکرده‌اند و در نهایت می‌بینیم که نتیجه انتخابات بر خلاف نظرسنجی‌ها اعلام می‌شود. در این میان مناظره‌های تلویزیونی و فضای مجازی هم بر تصمیم‌گیری مردم تأثیر می‌گذارد. با توجه به اینکه از زمان معرفی کاندیداها آنها با فضاهای بداخلاقی مانند تهمت‌ها، شایعه‌ها و دروغ‌ها روبرو می‌شوند ترجیح می‌دهند که تا آنجایی که ممکن است دیرتر خود را معرفی کنند.

وی در ادامه همین بحث ابراز عقیده کرد که دولت خیلی وقت است فضای انتخاباتی‌اش را با مظلوم‌نمایی‌ها آغاز کرده است.

 

دبیر کل جامعه اسلامی مهندسین با اشاره به تصمیم‌گیری حزب متبوع خود برای حضور در انتخابات، گفت: ما جدول زمان‌بندی انتخاباتی داریم و تا امروز تعداد علاقه‌مندان برای حضور در صحنه انتخابات زیاد بوده است. بر اساس صلاحیت آنها باید ریزشی صورت بگیرد تا بالأخره کاندیدای نهایی معرفی شود.

امروز انقلاب به نیروی قوی و کارآمد برای اداره سیاسی کشور نیاز دارد
هم اکنون بخوانید

وی در پاسخ به این پرسش که آیا برای انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۶ کاندید می‌شود، گفت: بارها تکذیب کرده‌ام این بار هم به صورت رسمی این موضوع را تکذیب می‌کنم. من به هیچ عنوان قصد حضور در انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۶ را ندارم.

باهنر همچنین در ارتباط با فعالیت جبهه مردمی نیروهای انقلاب جهت معرفی کاندیدای واحد اصولگرایان، گفت: متأسفانه به دلیل عدم وجود احزاب چارچوب‌دار و صاحب موضع در کشور ما همه جریان‌های سیاسی عمده وقت و انرژی خودشان را در اوقات انتخاباتی صرف تحکیم خود می‌کنند. هر دوره هم سازوکاری جدید مطرح می‌شود که تبیین و اجرای آن انرژی مضاعفی می‌گیرد.

وی ادامه داد: من نسخه شفابخش این وضعیت را تشکیل چند حزب قدرتمند می‌دانم اما در شرایط فعلی استراتژی ما این است که آن ۲۰ تا ۳۰ درصد از اصولگرایانی که در انتخابات سال پیش جدا از مجموعه واحد اصولگرایان برای انتخابات فعالیت می‌کردند را به زیر یک چتر بیاوریم. به همین دلیل هم جبهه مردمی نیروهای انقلاب تشکیل شد. البته هنوز هم برخی‌ها در مورد این وحدت بحث دارند اما ما به ائتلافی جامع نیازمندیم.

باهنر در پایان در ارتباط با رحلت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، یادآور شد: هاشمی یک سیاستمدار موثر بود اما در فقدان او باید این موضوع را در نظر بگیریم که انقلاب ما دارای ریزش‌ها و رویش‌ها است. بعضی‌ها شهید شدند، عده‌ای عمرشان تمام شد و عده‌ای هم خسته شدند و بار را زمینگذاشتند اما همیشه رویش‌ها وجود داشته است. ما پیش از این هم فقدان‌های عمیقی مثل رحلتحضرت امام (ره) و ترور یاران انقلاب را  داشته‌ایم.

 

منبع: جماران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یازده − یازده =

دکمه بازگشت به بالا