کتاب «عکاسی و فلسفه» راهیست برای بازشناسی و بازتعریف عکس و عکاسی و نسبتی که در دوران دیجیتال با دیگر هنرهای تصویری پیدا کرده است.
گزارش خبرنگار ایلنا، کتاب «عکاسی و فلسفه: مقالاتی در باب ماهیت تصویر عکاسی» حول مسئله مهم شکل گرفته است پس از امکان دستکاری دیجیتال در تصاویر عکاسی اکنون چگونه میتواند صداقت و عینیت عکس و شأن استنادی آن سخن گفت؟ رابطه عکس دیجیتال با موضوعش اکنون چگونه تعریف میشود؟ تصویر عکاسانه مدتها مظهر رابطه شفاف با جهان بود و عطش انسان به رئالیسم یا واقع نمایی را برآورده میکرد باور قدیمی ما به عکس در مقام منبع غنی از اطلاعات بصری استفاده گسترده از عکاسی را در روزنامهنگاری و مستند سازی و زمینههای علمی در پی داشت اکنون که این باورهای قدیمی زیر سوال رفته است دریافت ما از تصاویر عکاسانه و ارتباطمان با این تصاویر سابقا شفاف چگونه تعریف میشود؟ چطور میتوان از نو به مسئله صدق و کذب در بازنمایی های تصویری فکر کرد؟ مقالات این کتاب هر یک به نحوی به مسائلی از این دست میپردازند عکاسی که اکنون جایگاه خود را به عنوان هنر تثبیت کرده است میکوشد بار دیگر به مرزهای میان خود و نقاشی فیلم و سایر بازنمایی های تصویری بیندیشد.
کتاب «عکاسی و فلسفه: مقالاتی در باب ماهیت تصویر عکاسی» نوشته اسکات والدن و ترجمه مهدی امیرخانلو با نگریستن به این هنر در اکنون در جریان قرن بیستویکمی، سعی دارد از نو به رابطه همواره ناپایدار حقیقت و دروغ در عکاسی بپردازد. این کتاب راهیست برای بازشناسی و بازتعریف عکس و عکاسی و نسبتی که در دوران دیجیتال با دیگر هنرهای تصویری پیدا کرده است.
این کتاب توسط نشر هنوز در مجموعه عکاسی – فلسفه در قالب ۱۳ مقاله و در ۵۴۷ صفحه منتشر و روانه بازار کتاب شده است.
انتهای پیام/