عدم شفافیت در قیمت‌گذاری خودروسازان خصوصی/ فروش تیگو ۸ پرو به‌رغم ممنوعیت صادره از سوی وزارت صمت

حسین دلاور در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری برنا درباره مبنای قیمت‌گذاری محصولات خودروسازان خصوصی گفت: ایراداتی به شیوه قیمت‌گذاری خودروهای تولید بخش خصوص وارد بود که با اعلام قیمت غیرمنطقی محصول تیگو ۸ پرو مدیران خودرو این موضوع دوباره مورد توجه رسانه‌ها و مردم قرار گرفت. این شیوه قیمت‌گذاری تنها به محصولات خودروسازان خصوص مربوط نمی‌شود و برخی از محصولات خودروسازان دولتی مانند خودروهای هایما ایران خودرو نیز با همین روش قیمت‌گذاری می شوند.


وی ادامه داد: زمانی قیمت این نوع خودروها را در بازار داخلی بررسی می‌کنیم به یک روند مشابه برای تعیین قیمت می‌رسیم که قیمت خودروها با بیش از ۲ تا ۲/۵ برابر قیمت جهانی و بازار چین و روسیه از سوی خودروساز داخلی تعیین می‌شوند.


این کارشناس خودرو افزود: با توجه به قیمت‌های غیر منطقی اعلام شده خودروها، این سوال مطرح می‌شود که چه عواملی باعث می‌شود شرکت‌ها خصوصی قیمت‌های بسیار بالاتری از قیمت‌های جهانی برای محصولات خود تعیین کنند؟ آیا تعرفه‌های گمرکی و یا مصوبه‌های جدید علت اعلام این قیمت‌های بالاست؟


دلاور تاکید کرد: در حال حاضر بیشتر خودروهای جدید شرکت‌های خصوص از یک شرکت خودروساز چینی وارد شده‌اند و قیمت تمامی آنها در سطح یک میلیارد تومان است. با بررسی دقیق شیوه قیمت‌گذاری خودروسازان خصوصی و برخی از محصولات خودروسازان دولتی می‌توان استنباط کرد یک دستورالعمل خاصی برای محاسبه قیمت خودروها وجود دارد. در شرایط رقابتی هر شرکت سعی می‌کند قیمت تمام شده محصولات خود را کاهش دهد تا مشتریان بیشتری را در بازار جذب کند.


این کارشناس خودرو گفت: طی چند دهه گذشته دولت از خودروسازان داخلی حمایت کرده و حتی تعرفه‌های گمرکی برای واردات قطعات مونتاژ خودروهای این شرکت‌ها را با ارز ۴۲۰۰ تومانی محاسبه می‌کند. با این حال به‌رغم حمایت‌های صورت گرفته در خصوص واردات و یارانه‌های تولید و دستمزد پائین نیروی کار، خودروهای مونتاژی این شرکت‌ها حتی با در نظر گرفتن سایرهزینه‌ها، بیش از دو برابر قیمت واقعی آن به بازار داخلی عرضه می‌شوند.

باید به بخش خصوصی تولید برق در شرایط تحریم بها داد
هم اکنون بخوانید


وی ادامه داد: به عنوان مثال اگر خودرو تیگو ۸ پرو که در بازار روسیه ۲۳ هزار و ۵۴۰ دلار به فروش می‌رسد را به صورت شخصی وارد کشور کنیم و تمامی هزینه‌های قانونی آن را بپردازیم و سود قانونی وارد کننده را به قیمت خودرو اضافه کنیم، قیمت نهایی برای فروش این خودرو پائین‌تر از یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان می‌شود در حالی که قیمت اعلامی مدیران خودرو برای این محصول یک میلیارد و ۷۵۰ میلیون تومان است. این شیوه تعیین قیمت در تمامی محصولات خودروسازان خصوصی تکرار شده و از نظر اقتصادی این روش تولید با قیمت بالا در داخل به صرفه نیست و اگر این نوع خودروها را وارد کنیم با قیمت کمتری به دست مصرف کننده خواهد رسید.


دلاور اظهار داشت: این شیوه قیمت گذاری غیر منطقی خودرو از سوی خودروسازان خصوصی باید از طریق سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان مورد بررسی و نظارت دقیق قرار بگیرد و از سوی نهادهای ناظر و وزارت صمت مکانیزم قیمت‌گذاری این خودروها شفاف شود.


وی در خصوص بی‌توجهی مدیران خودرو به ممنوعیت فروش تیگو ۸ پرو از سوی سازمان حمایت گفت: سازمان حمایت قدرت اجرایی ممنوعیت فروش محصول شرکت‌ها ندارد و در شرایطی که با گران فروشی یک کالا از سوی تولید کننده مواجه شود این موضوع را به قوه قضاییه جهت پیگیری گزارش می‌دهد.  زمانی که اعلام می‌شود سازمان حمایت فروش تیگو ۸ پرو را در راستای حمایت از حقوق مصرف کننده ممنوع کرده و وزیر صمت نیز در رسانه ملی به این موضوع ممنوعیت فروش تاکید می‌کند، شاهد هستیم نمایندگی‌های این خودروساز بدون توجه به این دستور همچنان اقدام به پیش فروش این خودرو می‌کنند، در این شرایط قدرت نظارت این نهادها از سوی مردم زیر سوال می‌رود.

احداث و بهره‌برداری از ۷۱ پروژه بیمارستانی
هم اکنون بخوانید


دلاور تاکید کرد: البته راه‌های زیادی برای دور زدن این ممنوعیت فروش از طریق مدیران خودرو وجود دارد و از طریق سهمیه نمایندگی‌ها اقدام به فروش می‌کنند. انتقادی که می‌توان به این شیوه اطلاع رسانی نهاد‌های مرتبط با این موضوع داشت این است که اگر شرایط پیگیری حقوق مردم در خصوص قیمت‌های خودرو به نتیجه قابل قبولی نمی‌رسد، بی‌دلیل به مردم امید ندهند.


این کارشناس صنعت خودرو در خصوص آزادسازی واردات و تاثیر آن بر بازار خودرو گفت: یکی از اهداف وزارت صمت حمایت از صنعت داخلی به‌خصوص صنعت خودروسازی است و با در نظر گرفتن این اهداف در صورت آزاد سازی واردات، خودروهایی وارد کشور خواهند شد که از نظر قیمت در سطح خودروهای ساخت داخل قرار نگیرد و بازار خودروهای با قیمت پائین‌تر از دو میلیارد در اخیار خودروسازان داخلی باشد.


انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 + 18 =

دکمه بازگشت به بالا