به گزارش ایسنا، این کتاب در ۲۹۰ صفحه با قیمت ۵۷ هزار تومان در نشر چشمه منتشر شده است.
در معرفی این کتاب آمده است: کتاب در پنج بخش (پرده) تدارک دیده شده است. در پرده نخست با عنوان «قصهگوی برزگر و قصهگوی دریانورد» به این مساله پرداخته شده که ادبیات فوق طبیعی در ایران روایت دریانورد است. با دریا و حکایتهای دریانوردان پیوند خورده و شگفتی مترادف است با دریا و عجایب بحر.
پرده دوم با عنوان «نقش و کارکرد سیاسی متون شگفت» به واکاوی این موضوع میپردازد که در ادب دوره اسلامی و فرهنگ عامه مردم ایران، پریان، دیوان، غولان و مردمان یکچشم امکان تازهای را برای خیالپردازی در فرهنگ ایرانی به وجود آوردند و طی فرایندی زیباییشناسانه وارد خیالپردازی ایرانی شدند. بخشی از بارِ خیالپردازی ادبی در فرهنگ ایرانی بر دوش موجودات فراطبیعی همچون دیو، پری، اژدها و همسانهای آنها نظیر جنّ، غول، نسناس و امثالهم است. با این حال ظهور این هیولاهای خیالی و شَبَحگون در سپهر اساطیر و تاریخ ایران دلایلی کاملاً سیاسی و ایدئولوژیک دارد.
پرده سوم به بررسی «صورتهای شگفتی» اختصاص دارد. بر این اساس صورتهای امر شگفتآور در ادبیات فارسی متقدم به دو دسته کلی «روایتهای عجایبنامهای» و «روایتهای اعجابانگیز» تقسیم میشود که روایتهای اعجاب انگیز خود به چهار دسته «روایتهای شفاهی- مردمیِ شِگِفت یا فانتزی پالیمسستی»(لایه لایه)، «قصههای شگفت»، «رمانسهای عامیانه شگفت» و «حماسههای دینی شگفت» تقسیمبندی میشود.
بخش چهارم «اعجاببرانگیزی در متون عرفانی؛ از بیان تا کنش» نام دارد. جدا از اعجاببرانگیزی در متون ادبی و روایتهای شگفت فارسی، متون عرفانی هم درخود واجد نوعی زبان شگفتانگیز است. متون عرفانی عرصه گسترده شگفتی در بیان و کنش اسـت.
بخش آخر کتاب نیز با عنوان «خیالهای غربی: ادبیات شگرف در مغرب زمین» به بررسی ادبیات شگرف (فانتاستیک) در مغربزمین اختصاص دارد.
از پرویز براتی پیشتر کتاب عجایب ایرانی (۱۳۸۸ – نشر افکار)، سرگذشت نقاشی در ایران (۱۳۹۱ – نشر افق) و بادهای افسون: مقدمهای بر شناخت علوم غریبه در ایران (نشر چشمه – ۱۳۹۶) منتشر شده است. اپیکاک شامل شش داستان از کورت ونه گات نیز سالها پیش با ترجمه او و رضا نوحی به چاپ رسیده است.
انتهای پیام