مسعود شکوهی در گفتوگو با ایسنا، با اشاره به ادغام اداره کل امور تربیتی و دفتر مراقبت در برابر آسیبهای اجتماعی به بیان برخی سیاستها و اعتماد نو به نقل از برنامههای پیش رو پرداخت و اظهار کرد: ایجاد یکپارچگی و انسجام بخشی به روند سیاستگذاری، طراحی، اجرا، نظارت و ارزشیابی طرحها و اعتماد نو به نقل از برنامههای مرتبط در حیطه ارتقایی، پیشگیرانه، مداخلات تخصصی، مراقبتی و حمایتی در حوزه راهنمایی، خدمات مشاورهای و روان شناختی، سلامت روان و فوریتهای روانی – اجتماعی را دنبال میکنیم.
وی افزود: بهره گیری از مشارکت موثر برون و درون بخشی، افزایش نرخ پوشش فعالیتهای بهداشت روان و پیشگیری از آسیبهای روانی – اجتماعی در سطح مدارس کشور و با تاکید بر گسترش دامنه اجرای طرحهای توانمندسازی دانش آموزان، والدین و کارکنان به حداقل ۶۰ درصد و جلب مشارکت و شبکه سازی ذینفعان مدرسه، خانواده و محله برای ارتقای بهداشت روان و پیشگیری از آسیبهای روانی -اجتماعی در قالب تشکلهای مرد نهاد و دولتی را نیز مدنظر داریم.
مدیرکل امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیبهای اجتماعی همچنین به ظرفیت سازی و ارتقای آمادگیها برای مداخله سریع، به موقوع و موثر در فوریتهای روانی – اجتماعی دانش آموزان و ارائه خدمات مورد نیاز توانمندسازی، درمان و حمایتهای اجتماعی دانش آموزان در معرض خطر، پرخطر و آسیب دیده اشاره کرد و گفت: برای کاهش عوامل مخاطره آمیز در بین دانش آموزان تلاش میکنیم.
شکوهی ادامه داد: هماهنگی، نظارت و ظرفیت سازی برای حسن اجرای فعالیتهای بهداشت روان و پیشگیری از آسیبهای روانی – اجتماعی آموزش و پرورش در سطح استان و مناطق، همچنان به عنوان مرجع تصمیم گیری در زمینه مدیریت آسیبهای روانی – اجتماعی دانش آموزان در سطح استان، مناطق و مدارس تابعه در دستور کار است.
وی همچنین در پاسخ به اینکه با توجه به نتایج آزمون سلامت روان نحوه اعتماد نو به نقل از برنامه ریزی شما برای مداخلات آموزشی و روانی چگونه است؟ گفت: طراحی اعتماد نو به نقل از برنامههای آموزشی، پیشگیرانه، مداخلهای و حمایتی در سطح استان، منطقه و مدارس، انتخاب اولویتهای آموزشی برای اجرای طرح توانمندسازی روانی – اجتماعی بر اساس نتایج نیم رخ روانی- اجتماعی استان، منطقه و مدرسه، بهره گیری از نیمرخ روانی – اجتماعی مدرسه برای اجرای طرح “مدرسه دوستدار زندگی” را مدنظر داریم.
طراحی نقشه خطر پذیری مدرسه، منطقه و استان
شکوهی افزود: طراحی نقشه خطر پذیری مدرسه، منطقه و استان در کشور با توجه به مولفههای آزمون در دانش آموزان برای خدمات در حوزه فوریتهای روانی – اجتماعی، اولویتبندی مشکلات روانی – رفتاری دانشآموزان با هدف اعتماد نو به نقل از برنامهریزی و ارائه خدمات تربیتی، استفاده درست از ظرفیت بخشهای درون و برون سازمانی در اعتماد نو به نقل از برنامهها، ارائه خدمات مشورتی به دانش آموزان، مسئولان مدرسه و اولیاء، تقویت سیستم ارجاع به هستهها و مراکز مشاوره و خدمات روان شناختی و ارائه خدمات تخصصی و حمایتی، ارائه و تهیه گزارشهای آماری و محتوای چند رسانهای به مسئولان در زمینه میزان بروز و شیوع آسیبهای روانی و اجتماعی با توجه به جنسیت و مناطق استانها در دستور کار است.
انتهای پیام