تهیه نخستین اطلس مرجع گرده‌شناسی

احمدرضا محرابیان در گفت‌وگو با ایسنا اظهارکرد: از شش سال گذشته تاکنون تهیه اطلس مرجع گرده‌شناسی ایران به تفکیک اسپور خزه‌ها، نهان‌زادان آوندی، گرده بازدانگان و گیاهان گلدار در دانشگاه شهید بهشتی آغاز شده و تصویربرداری، تهیه بانک اطلاعاتی و شرح گرده شناسی و اسپور برای حدود ۸۰۰ دانه ضگرده به اتمام رسیده است.

وی ادامه داد: دانشگاه شهید بهشتی همزمان با انجام این کار از گیاه‌شناسان دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی کشور دعوت به همکاری کرد البته این پژوهش به عنوان یک اقدام علمی ملی، نیازمند عزم همه گیاه‌شناسان کشور است.

به گفته این عضو هیات علمی دانشکده علوم و فناوری زیستی دانشگاه شهید بهشتی، اطلس گرده‌شناسی به عنوان یک مرجع علمی پایه در مطالعات گیاه‌شناسی، تبارشناسی، اکولوژی، دیرینه‌شناسی، کنترل کیفی عسل، اقلیم‌شناسی دیرینه، باستان‌شناسی و بازسازی تمدن‌های گذشته و مطالعات آسم و آلرژی کاربرد دارد و تهیه آن نیازمند دانش گیاه‌شناسی است.

محرابیان با بیان اینکه تهیه اطلس گرده گیاهان شهر تهران نیز با همکاری مرکز تحقیقات آسم و آلرژی دانشگاه تهران انجام شده و در مراحل نهایی است، تصریح کرد: در کنار این اطلس، مطالعه گرده گیاهان زراعی ایران و اطلس گیاهان تولید کننده عسل نیز در قالب رساله‌های ارشد و دکترا آغاز شده و پیشرفت خوبی دارد.

وی در پایان گفت: تهیه تصاویر این اطلس‌ها با استفاده از میکروسکوپ الکترونی نگاره (SEM) و میکروسکوپ نوری انجام می‌گیردهمچنین آزمایشگاه گیاه شناسی – گرده شناسی دانشکده علوم و فناوری زیستی برای اولین بار در ایران با انجام مطالعات گرده‌شناسی عسل (ملیسوپالینولوژی) در راستای کنترل کیفی عسل با صندوق حمایت از توسعه زنبورداری کشور همکاری می‌کند.

داوطلبان دستیاری خود را برای آزمون اردیبهشت ماه آماده کنند
هم اکنون بخوانید

انتهای پیام    

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × 5 =

دکمه بازگشت به بالا