وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در پی مأموریت رئیسجمهور، اعضای شورای راهبری کمیسیون ملی بررسی علمی اعتراضات دیماه ۱۴۰۴ را معرفی کرد؛ شورایی متشکل از معاونان وزارت علوم، رؤسای دانشگاههای بزرگ کشور و نهادهای پژوهشی.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اعتماد نو به نقل از پایگاه اطلاعرسانی دولت، در پی تأکید رئیسجمهور بر لزوم بررسی علمی و جامع زمینههای بروز اعتراضات دیماه ۱۴۰۴، دکتر حسین سیمایی صراف، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، با صدور نامهای اعضای شورای راهبری کمیسیون ملی بررسی علمی اعتراضات را منصوب کرد.
بر اساس این نامه، دکتر سید مهدی ابطحی معاون پژوهشی وزارت علوم، دکتر وحید شالچی معاون فرهنگی و اجتماعی، دکتر امید رئیس دانشگاه تهران، دکتر احمدوند رئیس دانشگاه علامه طباطبائی، دکتر بابک نگاهداری رئیس مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی، دکتر رکنیزاده رئیس دانشگاه اصفهان، دکتر جوان جعفری رئیس دانشگاه فردوسی مشهد، دکتر افشاریفر رئیس دانشگاه شیراز، دکتر همایون مرادنژادی رئیس دانشگاه ایلام، دکتر علی باستی رئیس دانشگاه گیلان و دکتر کرمی رئیس مؤسسه مطالعات فرهنگی، اجتماعی و تمدنی به عنوان اعضای شورای راهبری این کمیسیون انتخاب شدهاند. ریاست این شورا بر عهده وزیر علوم است.
وزیر علوم در این نامه با تأکید بر مسئولیت اجتماعی دانشگاهها، خواستار تهیه گزارشهای مرحلهای و نهایی در اسرع وقت برای ارائه به رئیسجمهور شده است. به گفته وی، این گزارشها باید مبتنی بر نگاه علمی، جامع و واقعبینانه به رخدادهای دیماه ۱۴۰۴ باشد.
بر اساس تأکیدات مطرحشده، در فرآیند تدوین گزارشها لازم است از دیدگاهها و دانش همه متخصصان با تنوع رشتهای و پارادایمی استفاده شود و رویکرد میانرشتهای با توجه همزمان به ابعاد جامعهشناختی، اقتصادی، سیاسی، حقوقی، ارتباطی، سیاست خارجی، امنیتی و روانشناختی مدنظر قرار گیرد.
همچنین «شنیدن» صدای گفتمانهای متنوع جامعه، مشارکت فعال انجمنهای علمی، پژوهشکدهها و اندیشکدههای غیردولتی، توصیف دقیق و علمی رخدادها، تبیین ریشههای نارضایتیها، کمک به فهم متقابل جریانهای اجتماعی و ارائه راهکارهای علمی، عملیاتی و قابل تحقق از دیگر محورهای مورد تأکید وزیر علوم برای فعالیت این کمیسیون عنوان شده است.

