جزئیات توافق با اوکراین بر سر ماجرای پهپادها/ وجه غالب سفرهای آقای شمخانی بعد امنیتی دارد/ اعلام آمادگی برای برگزاری نشست وزرای امور خارجه ایران و عربستان

جزئیات توافق با اوکراین بر سر ماجرای پهپادها/ وجه غالب سفرهای آقای شمخانی بعد امنیتی دارد/ اعلام آمادگی برای برگزاری نشست وزرای امور خارجه ایران و عربستان


به گزارش خبرنگار ایلنا، حسین امیرعبداللهیان در نشست خبری بعد از ظهر امروز (۲۸ اسفندماه) ضمن تبریک نوروز و تقدیر از تلاش‌های اصحاب رسانه در سال ۱۴۰۱، گفت: در دولت سیزدهم ما همچنان در دو‌ مسیر‌تلاش برای رفع و‌ بی اثر کردن تحریم‌ها هستیم و دولت در یکسال گذشته دستاوردهای زیادی را در حوزه روابط‌ با همسایگان داشتیم.


وی ادامه داد: پیشنهاد ما این بود که معاونین سیاسی وزرای امور خارجه ایران و عربستان گفت‌وگویی‌ در پکن داشته باشند. در رفت و برگشت پیام‌ها پیشنهاد طرف سعودی این بود که یک دور دیگر گفت‌وگو در سطح امنیتی وجود داشته باشد. ما در موضوع عربستان در آینده نزدیک با وزیر امور خارجه این کشور دیدار خواهیم داشت.


امیرعبداللهیان افزود: عضویت ایران در شانگهای و نهایی شدن این عضویت در نشست سران شانگهای در‌ دهلی نو صورت خواهد گرفت. در این چارچوب برای اولین بار در پارلمان ۴۹ سند برای عضویت ایران در شانگهای به تصویب رسید و‌ در محدوده زمانی کمی نهایی شد. البته ما همزمان بحث عضویت ایران در بریکس را مطرح کردیم که مقدمات آن در حال انجام است.


وزیر‌ امور خارجه تاکید کرد: وزارت امور خارجه کماکان به وظیفه ذاتی خودش یعنی مذاکره برای رفع تحریم‌ها ادامه خواهد داد.


وزیر امور خارجه در ادامه در پاسخ به این سوال که خیلی از بندهای توافق ایران و عربستان مطرح نشده است؛ آیا ایران تعهدی برای کمک به حل مساله یمن در این توافق داشته است، گفت: آنچه که در گفت‌وگوهای آقای شمخانی و همتای خودشان در پکن مطرح شد، در بیانیه آمده است. ما موضوع یمن را مرتبط به مردم یمن می‌دانیم. البته تاکید بر صلح در منطقه از جمله توافقات ایران و ریاض بوده است. در مسئله مناسبات تهران و ریاض توافق داریم که روابط به حالت طبیعی خودش برگردد. در ۱۰ روز گذشته از طریق سوئیس پیام‌هایی را تبادل کردیم. آخرین پیام ما در ۲۴ ساعت گذشته اعلام آمادگی برای برگزاری نشست وزرای امور خارجه و پیشنهاد سه مکان دیدار بود.

امضای دفتر یادبود شینزوآبه توسط معاون سیاسی وزارت امور خارجه
هم اکنون بخوانید


امیرعبداللهیان در‌ پاسخ به این سوال که پس از توافق ایران و عربستان این انتقاد به وزارت امور خارجه مطرح شده که دستگاه دیپلماسی در‌ این توافق کنار گذاشته شده است، گفت: برخی طرف‌ها در داخل کشور به دنبال این هستند که دو قطبی جدید ایجاد کنند. وجه غالب سفرهای آقای شمخانی بعد امنیتی دارد و در موضوع ایران و عربستان به دلیل خواست طرف سعودی پذیرفتیم که یک دور دیگر گفت‌وگوها در سطح امنیتی صورت بگیرد.


وی افزود: در موضوع امارات نیز مباحث ما در حوزه امنیتی بود و در آخرین سفر من به امارات ما دغدغه‌های امنیتی خودمان را مطرح کردیم که موضوع تهدید ایران از سوی رژیم صهینیستی بود و سفر آقای شمخانی نیز از ۴ ماه قبل برنامه‌ریزی شده بود. سفر دبیر شورای عالی امنیت ملی به عراق نیز از ۴ ماه قبل برنامه‌ریزی شده بود که مرتبط با تهدید خاک ایران از خاک اقلیم کردستان بود.


وزیر خارجه همچنین در پاسخ به سؤالی در خصوص خبرهای منتشر شده مبنی بر دیدارهای علی باقری با انریکه مورا و‌ تحولات مرتبط با آن گفت: در چهارچوب ارتباطات با اتحادیه اروپا، سه شب پیش با بورل گفت‌وگو داشتم و آقایان باقری و مورا هم در مسیر ادامه کاری که از ماه‌ها قبل در وین شروع شده بود تبادل پیام‌هایی را با یکدیگر دارند.


امیرعبداللهیان در پاسخ به سؤالی در رابطه با مذاکرات با اوکراین در موضوع پهپادها گفت: با وزیر خارجه اوکراین توافق کردیم هیأت سیاسی و نظامی ما به عمان سفر و هیأت اوکراین به عمان آمد و مدراکی خواستیم درباره کاربرد پهپادهای ایرانی آنچه طرف اوکراینی ارائه داد عکس‌های مبهم مخدوش و ماهواره‌ای بود که هیچ چیز را ثابت نمی‌کرد. ایران از هیچ طرفی در جنگ اوکراین حمایت نمی‌کند. ما علی‌رغم روابط خوبمان با روسیه جدایی کریمه از اوکراین را با رسمیت نشناختیم و به صراحت در بیانیه‌هایمان این مساله را مطرح کردیم استقلال اوکراین را به رسمیت شناختیم.


رئیس دستگاه دیپلماسی در پاسخ به این سوال که ما شاهد برگزاری ۵ دور مذاکرات ایران و عربستان در چین بودیم، به چه علت این میانجیگری به چین منتقل شد، گفت: گفت‌وگوهای تهران و ریاض با تلاش و مساعی جمیله دولت عراق آغاز شد. مقامات امنیتی ما همچنین گفت‌وگوهایی را در عمان انجام دادند و ماهیت غالب این گفت‌وگوها امنیتی بود. در سفر رئیس‌جمهور چین به عربستان گفت‌وگوهایی در رابطه با نقش ایران در منطقه صورت می‌گیرد. رئیس‌جمهور چین نیز تصمیم گرفت ابتکاری را روی میز بگذارد تا گفت‌وگوهای عراق و عمان در چین جمع‌بندی شود.

حضور اعضای جبهه پایداری در لیست شورای ائتلاف انقلاب منعی ندارد/ امروز لیست شورای ائتلاف منتشر می‌شود
هم اکنون بخوانید


امیرعبداللهیان در پاسخ به این سوال که آیا پس از توافق ایران و عربستان نشانه‌ای مبنی بر ازسرگیری روابط با بحرین، مصر و اردن وجود دارد، گفت: سلطان عمان در جریان سفر به منامه پایتخت بحرین ابتکاری را در خصوص بازگشت روابط ایران و بحرین داشتند که در همین راستا هیات‌های فنی دو‌ کشور از اماکن دیپلماتیک بازدید کردند. ما از بازگشت روابط استقبال می‌کنیم و امیدوار هستیم موانع از میان برداشته شود. در حاشیه نشست بغداد ۲ گفت‌وگوهای کوتاهی با آقای عبدالفتاح السیسی، رئیس‌جمهور مصر داشتیم که پس از آن ارتباطاتی میان دفتر حافظ منافع ما در این کشور صورت گرفت. ما مصر را کشور‌ مهمی می‌دانیم و از ازسرگیری روابط استقبال می‌کنیم. همچنین در‌ حاشیه نشست بغداد ۲ گفت‌وگوی ۴۰ دقیقه‌ای با پادشاه اردن داشتم و‌ اعلام کردم توسعه روابط خواست ایران است و ایشان هم به رئیس‌جمهور کشورمان سلام رساندند.


وزیر‌امور خارجه در پاسخ به سوالی در خصوص سفر‌ مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به ایران گفت:  در جریان سفر آقای گروسی به تهران، بین سازمان انرژی اتمی و آژانس نقشه راهی مورد نظر قرار گرفت. ما در مسیر درست همکاری‌های مشترک قرار داریم. یکی از توافقات ما این بود که تیم‌های فنی آژانس بتوانند به رفت و آمد خودشان و بر طرف کردن اتهام‌های ادعایی ادامه دهند. این دیدارها و گفت‌وگوهای فنی به طور مستقیم جریان دارد و طبعا نتیجه همکاری دو سازمان می‌تواند در موضوع رفع تحریم‌ها آثار مثبتی را برجای گذارد.


خبر در حال تکمیل می باشد…

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو × 4 =

دکمه بازگشت به بالا