پاسخ وزیر اقتصاد به توییت اخیر «همتی»/ دقیق‌تر مطالعه کنید، گواهی سپرده نفتی مدل تکراری نیست

پاسخ وزیر اقتصاد به توییت اخیر «همتی»/ دقیق‌تر مطالعه کنید، گواهی سپرده نفتی مدل تکراری نیست


به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، سید احسان خاندوزی در آیین رونمایی از سامانه تامین مالی فکتورینگ با بیان اینکه در اقتصاد ایران از ابتدای دهه ٩٠ دچار چالش تامین مالی شدیم، اظهارداشت: نظامات تامین مالی کشور که تا دهه ٨٠ به نحوی از طرق مختلف نیازهای دولت و غیر دولتی را مرتفع می‌کرد از ابتدای دهه ٩٠ دچار سکته شد. 


وی گفت: وزارت اقتصاد که غیر از وظیفه سنتی از جمله خزانه‌داری و ذی‌حساب از دستگاه‌های دولتی، تامین مالی دولتی و تسهیل تامین مالی بخش غیر دولتی را انجام می‌دهد تلاش داشته که برای رفع این چالش به وسع خودش اقدام کند و از ابتدای شروع به کار وزارت اقتصاد در دولت سیزدهم از ابزارهای مختلفی برای تامین مالی بخش‌های غیر دولتی از جمله رونمایی سامانه ستاره که توان توثیق را افزایش می‌دهد و همچنین رسمیت بخشیدن به مجوزهای کسب و کار کشور که سال‌های پیش این فعالیت‌های اقتصادی به صورت غیر رسمی شناخته می‌شدند که از این پس از آن می‌توان به عنوان وثیقه استفاده کنند و همچین استفاده از اوراق گام و ابزارهای دیگر اقدام کرده است که البته برای استفاده از این ابزارها باید ظرفیت و توان شبکه بانکی استفاده کرد و اجرای آن را بانک مرکزی باید دنبال کند. 


وزیر اقتصاد با بیان اینکه موضوع فکتورینگ در دو سال گذشته باید انجام می‌شد و باید فعالان اقتصادی می‌توانستند از این اعتبار بالقوه پنهان استفاده کنند، ادامه داد: از طریق ابزارهای تامین مالی که اخیرا راه اندازی شد، گواهی سپرده نفتی بود که اجازه تامین مالی را به شرکت‌ها می‌دهد. 

توقف کامل حرکت قطارها در سوریه پس ا‌ز زمین‌لرزه بزرگ امروز
هم اکنون بخوانید


خاندوزی با اشاره به توییت اخیر عبدالناصر همتی، رییس سابق بانک مرکزی درباره تکراری بودن ابزار گواهی سپرده نفتی گفت: دیدم که یکی از مشاوران گذشته گمان کرده که گواهی سپرده نفتی تکرار مدل‌های سال‌های گذشته است اما اینگونه نیست و این ابزار متفاوتی بوده و خوب است که دوستان ما مطالعه دقیق‌تری داشته باشند. 


وی ادامه داد: ما بازار واقعی نفت را ایجاد کردیم و نه فقط بازار کاغذی، امروز بازار ریالی برای تحویل فیزیکی نفت ایجاد شده است. 


وزیر اقتصاد تاکید کرد: البته شبکه بانکی کشور آنقدر توسعه پیدا نکرده است که این ابزارها مورد استفاده قرار بگیرند و اکثرا با این ابزارها ناآشنا هستند و هنوز به روش‌های سنتی بسنده می‌کنند. 


 


انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

16 + سیزده =

دکمه بازگشت به بالا