طرح تشدید نظارت بهداشتی نوروز و ماه رمضان تا عید فطر تداوم می‌یابد/ مجوز بهداشتی واردات ۲۵۰ هزار تن گوشت قرمز صادر شد

طرح تشدید نظارت بهداشتی نوروز و ماه رمضان تا عید فطر تداوم می‌یابد/ مجوز بهداشتی واردات 250 هزار تن گوشت قرمز صادر شد


به گزارش ایلنا، دکتر “سید محمد آقامیری” معاون وزیر و رئیس این سازمان امروز در جمع خبرنگاران ضمن اعلام این خبر افزود: از روز دوم فروردین ۱۴۰۲ خورشیدی، کشتارگاههای طیور کشور فعال خواهند شد تا هیچ کمبودی مشابه فاجعه مدیریتی در نوروز ۱۴۰۰ که موجب دردسر و رنج زیاد مردم در تهیه گوشت مرغ شده بود نگردد.


وی با بیان اینکه افزایش متوسط ۴۲ تا ۴۳ درصدی سطح نظارت‌های بهداشتی موجب خارج کردن ۷۰۰ تن گوشت مرغ از چرخه مراکز عرضه سطح شهر گردید گفت: کما اینکه از ورود ۲۴۰ تن گوشت قرمز به چرخه توزیع در مراکز عرضه و سفره مردم نیز پیشگیری گردید.


معاون وزیر جهادکشاورزی در ادامه به تاثیرات مثبت ایجاد جهاد دامپزشکی در سازمان دامپزشکی کشور اشاره و خاطرنشان کرد: در همین راستا ۹۱۲ رزمایش در اردوهای جهادی  ۲۹۳ شهرستان از ۲۸ استان کشور توسط ۱۴۸۸ اکیپ که با حضور ۴۰۱۵ نفر برگزار گردید، عملیاتی شد.


وی با بیان اینکه در چارچوب این رزمایش‌ها ۱۲ میلیون راس دام و  بیش از ۵ میلیون قطعه طیور روستاییان و عشایر واکسینه شده اند اظهار کرد: در همین راستا ۷۵ هزار و ۵۸۵ کلاس آموزشی و ترویجی نیز در مناطق روستایی و عشایری برگزار گردید که در مجموع در کنار سایر خدمات، حود ۱۸ میلیون و ۴۰۰ هزار خدمت رایگان به روستاییان و عشایر عزیز ارائه گردید.


 


۳۴ خدمت برای سال ۱۴۰۲ به ادارات کل استان‌ها تکلیف شد


آقامیری در ادامه با بیان اینکه اقدامات جهاد دامپزشکی منحصر به امسال نبوده و نیست، تصریح کرد: بر اساس دستورالعمل ابلاغی در مورخ ۱۵ اسفند ۱۴۰۱ به ادارات کل استان‌ها، ۳۴ خدمت تعیین تکلیف گردیده و ادارات کل استان‌ها موظف هستند تا به صورت هفتگی اردوهای جهادی را بین عشایر و روستاهایی که دسترسی بخش خصوصی دشوار یا غیرممکن و بدون توجیه اقتصادی است به عمل آورند.


رئیس سازمان دامپزشکی کشور با رد انتقاداتی که در زمینه جهاد دامپزشکی به عنوان رقیب بخش خصوصی می‌‎شود گفت: وقتی کشورهای اطراف ایران درگیر انواع بیماری‌های دامی و حتی آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان هستند، سازمان دامپزشکی کشور پشت هیچ مانعی نخواهد ایستاد.


معاون وزیر جهاد کشاورزی در اشاره به چشم‌انداز قیمت گوشت قرمز در هفته‌های پیش‌رو به خدمات ویژه VIP  برای صدور مجوز بهداشتی واردات گوشت قرمز اشاره کرد و گفـت: در همین راستا اخیرا مجوز واردات ۲۵۰ هزار تن گوشت قرمز نیز صادر شده که علاوه بر عرضه دام داخلی که از اواسط بهار ۱۴۰۲ وارد بازار می‌شود قیمت گوشت قرمز بیشتر کاهش خواهد داد.

کارت سوخت جایگاه داران حذف نمی‌شود
هم اکنون بخوانید


وی با بیان اینکه قیمت‌های کنونی گوشت قرمز در بازار کاذب است و باید منتظر افت بیشتر قیمت‌ها در آینده باشیم اظهار کرد: واردات گوشت قرمز بیشتر از کشورهای روسیه و برزیل انجام می‌شود.


 


صرفه جویی ارزی ۳۵ درصدی در واردات ۳ قلم مکمل بدون هیچ کاهش!


آقامیری با بیان اینکه این سازمان در راستای حمایت از تولیدکنندگان و دامداران نظارت بر قیمت انواع نهاده‌ها و داروهای مصرفی دامداران را در دستور کار قرار داده است تصریح کرد: به طور نمونه تنها با اعمال نظارت بر ۳ قلم مکمل و افزودنی، بدون هیچ کاهشی در روند تامین دارو، حدود ۳۵ درصد صرفه‌جویی ارزی رخ داد.


وی در توضیح تکمیلی بیشتر گفت: در واقع اگر در سال ۱۴۰۱ قرار بود ۷ میلیون یورو ارز خارج شود با کاهش ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار یورویی رخ داده، تنها ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار ارز صرف تامین این مکمل‌های مصرفی مورد نیاز دامداران شد.


البته معاون وزیر جهادکشاورزی این نکته را هم در خصوص روند اخذ این صرفه جویی ارزی اضافه کرد: این اتفاق تنها با اعلام مخالفت قاطع سازمان دامپزشکی کشور با واردات مکمل‌های یادشده با قیمتی رخ داد که همکاران من از قبل با تحقیق و بررسی دقیق به قیمت درست و واقعی آن در کشور مبداء صادرکننده به کشورمان رسیده بودند.


وی در پایان بخش اظهارات خود و پیش از شروع پرسش و پاسخ با خبرنگاران، آماری تفصیلی از روند کاهش کانون بیماری‌های مختلف در دام‌ها و حیات وحش ارائه کرد.


 


کاهش تعداد کانون‌های بیماری به لطف افزایش پوشش واکسیناسیون


آقامیری با یادآوری واکسیناسیون ۵۰۰ هزار راس سگ به واکسن بیماری هاری در سال ۱۴۰۰ به ۶۰۰ هزار واکسیناسیون صورت گرفته سگ تنها در ۱۱ ماه سال ۱۴۰۱ اشاره کرد و گفت: کما اینکه به دلیل واکسیناسیون ۷۳ میلیون و ۷۰۰ هزار راس دام طی ۱۱ ماهه سال ۱۴۰۱ ، تعداد کانون بیماری تب برفکی نیز از ۶۰۶ کانون در سال گذشته به ۳۰۸ کانون در ۱۱ ماه سال ۱۴۰۱ کاهش یافته است.

واریز هفتمین یارانه بنزینی امشب ساعت۲۴
هم اکنون بخوانید


رئیس سازمان دامپزشکی کشور با بیان اینکه واکسیناسیون لمپی‌اسکین هم از یک میلیون و ۹۰۰ هزار در سال ۱۴۰۰ به ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار دوز در یازده ماه سال ۱۴۰۱ افزایش یافت گفت: متعاقب این اقدام، تعداد کانون‌های این بیماری نیز از ۱۵۳ مورد در سال ۱۴۰۰ به ۳۱ کانون در سال ۱۴۰۱ کاهش یافته است.


آقامیری با اشاره به واکسیناسیون بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک که عمدتا در حیات وحش نیز هستند گفت: تعداد واکسیناسیون از ۷۱ میلیون دوز در سال ۱۴۰۰ به ۶۹ میلیون دوز در یازده ماه سال ۱۴۰۱ رسیده است که متعاقب این اقدام کانون بیماری از ۲۶۸ مورد در سال ۱۴۰۰ به ۵۲ مورد در یازده ماه سال ۱۴۰۱ کاهش یافته است.


معاون وزیر جهادکشاورزی در بخش پرسش و پاسخ نیز به سوالات خبرنگاران حاضر پاسخ داد.


 


بزودی موردی از کشف تخلف از طریق سوت‌زنی در دامپزشکی اعلام می‌شود


وی در پاسخ به پرسش خبرنگار خبرگزاری کار ایران (ایلنا) که با استناد به وجود گلوگاه‌های فساد اقتصادی در سازمان حاکمیتی مانند سازمان دامپزشکی کشور و تجربه بروز مواردی از تخلفات و جرائم که به برخی رسیدگی شد یا در حال رسیدگی توسط نهادهای نظارتی است گفت: در این رابطه آنها که شناخت بیشتری نسبت به سوابق بنده دارند، می‌دانند کوچکترین اهمالی با هرگونه تخلف مالی و حتی اداری نداشته و ندارم و در صورت مشاهده هر موردی، با فرد خاطی اشد برخورد صورت خواهد گرفت.


آقامیری با بیان اینکه در راستای افزایش ارتباط مردمی، ضمن یادآوری شماره همراه مرتبط با این موضوع که شخصا به آن دسترسی دارد گفت: در راستای فراهم کردن بستر سوت‌زنی برای افشای موارد تخلف و فساد از سوی هر فرد، مکانیسم لازم جهت رسیدگی و حتی پاداش سوت‌زنی پیش‌بینی شده و حتی به زودی یکی از مواردی که از طریق همین شیوه شناسایی شده و به فرد معرفی کننده مورد تخلف پاداش نیز تعلق خواهد گرفت اعلام عمومی خواهد شد.


انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

13 + 1 =

دکمه بازگشت به بالا