اختصاص حداقل ۵ درصد از بودجه دانشگاه‌ها در سال ۱۴۰۲ به فعالیت‌های فرهنگی دانشگاه‌ها

اختصاص حداقل ۵ درصد از بودجه دانشگاه‌ها در سال ۱۴۰۲ به فعالیت‌های فرهنگی دانشگاه‌ها


به گزارش ایلنا از روابط عمومی وزارت علوم، «عبدالحسین کلانتری» در نشستی صمیمی با دبیران و اعضای تشکل‌های دانشجویی دانشگاه دیدار و گفتگو کرد. 


وی در این نشست از موافقت و تصویب مجلس شورای اسلامی برای اختصاص حداقل ۵ درصد از بودجه دانشگاه‌ها در حوزه فرهنگی خبر داد و گفت: بر اساس بند الحاقی دو تبصره ۹ ماده واحده لایحه بودجه ۱۴۰۲، به منظور ارتقای نظام تربیتی و فرهنگی و توانمندسازی و تقویت مسئولیت انقلابی و اجتماعی دانشگاهیان، وزارتخانه‌های علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت و درمان و آموزش پزشکی موظفند متناسب با تراز دانشگاه‌ها در گام دوم انقلاب اسلامی، حداقل پنج درصد از اعتبارات هزینه‌ای خود را در قالب فعالیت‌های فرهنگی دینی و تربیتی دانشجویان و اساتید، تحت راهبری معاونت‌های فرهنگی و اجتماعی و دفتر نهاد رهبری دانشگاه‌ها هزینه کنند. 


کلانتری در بخش دیگری از سخنان خود گفت: تشکّل‌های دانشجویی از ریشه‌دارترین و قدیمی‌ترین مجموعه‌های دانشجویی در دانشگاه هستند و حساس‌ترین مجموعه دانشجویی هم نسبت به اتفاقات و تحولات جامعه همیشه تشکل‌ها بودند، به‌طوری که اگر می‌گوییم دانشگاه دماسنج جامعه است، بیشتر تشکّل‌های دانشجویی مدنظر است. 


معاون فرهنگی وزارت علوم، به اهمیت تشکل‌های دانشجویی در نگاه رهبر انقلاب اشاره کرد و افزود: تشکل‌ها و جنبش‌های دانشجویی همیشه منشا اثرات فراوان در جامعه بودند و کادر مدیریتی و اجرایی کشور هم در دولت‌های مختلف از تشکّل‌های اسلامی دانشگاه بیرون آمدند. همان دانشجویانی که در کف دانشگاه تمرین فعالیت‌های فرهنگی اجتماعی و سیاسی داشتند و دغدغه‌مندانه مسائل کشور را پیگیری می‌کنند. 


وی دغدغه‌مندی، حساس بودن به محیط و جامعه، حقیقت جویی، آرمان گرایی و بدون ملاحظه عمل کردن را از ویژگی‌های یک دانشجوی تشکلی عنوان و اظهار کرد: به خاطر همین ویژگی‌هاست که می‌بینیم رهبر انقلاب به تشکل‌های دانشجویی نگاه ویژه دارند و بر تقویت تشکل‌ها همیشه تاکید کردند و البته این رسالت شما را سنگین‌تر و انتظارات را از شما بیشتر می‌کند. 

مرحوم زارعی هرکجا مشغول به کار شد، نقشی تأثیرگذار در دوران جنگ و پس از آن ایفا کرد
هم اکنون بخوانید


وی همچنین بر تاکید رهبر انقلاب بر تقویت مبانی فکری تشکل‌های دانشجویی اشاره کرد و ادامه داد: دلایل این تاکیدات این است که انحرافات در تشکل‌ها بسیار خطرناک است، لذا باید بر تقویت مبانی فکری خود حساسیت به خرج دهید. 


معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم در ادامه به التهابات چند وقت اخیر کشور اشاره و بیان کرد: در فضاهای هیجانی تشکل‌ها می‌توانند بازگشت به عقلانیت را فریاد بزنند و همه جریان‌های سیاسی که به مبانی انقلاب وفادارند نباید خود را کنار بکشند و همزمان با نقد منصفانه فضا را عقلانی و آرام کنند. این تشکل‌ها هستند که می‌توانند مرز بین منتقد و معاند را مشخص کنند و از وارونه دادن حقایق جلوگیری کنند. 


وی تفاوت و تنوع سلایق در تشکل‌ها را سازنده توصیف کرد و گفت: تمرین مدنیت و گفتگو در مجموعه‌های تشکلی شکل می‌گیرد و باید یاد بگیریم در رقابت سالم و متمدنانه در چهارچوب قوانین بسیار اثر گذار خواهد بود. 


قاسم زاده رئیس دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) نیز در این نشست تشکل‌های دانشجوی محلی برای تربیت مدیران اجرایی و جریان‌ساز آینده کشور دانست و گفت: از فعالیت‌های اثربخش تشکل‌های دانشجویی که در چهارچوب ضوابط و آیین نامه‌های مربوطه صورت گیرد، حتما حمایت می‌کنیم. 


وی با بیان اینکه تشکل‌های دانشجویی در ایجاد نشاط و امید در دانشگاه نقش بسزایی دارند، افزود: این گروه‌های دانشجویی با نگاه‌های متفاوت، محل تبادل افکار و اندیشه‌ها هستند و ما از برنامه‌هایی که باعث رشد فکری و بیداری بخشی در دانشجو می‌شوند، با رویکرد اثرگذاری در مخاطب فعالیت می‌کنند، استقبال و حمایت می‌کنیم. 

راه اندازی گشت های ویژه مشترک محیط زیست و منابع طبیعی
هم اکنون بخوانید


در این دیدار نمایندگان تشکل‌های بسیج دانشجویی، انجمن فرهنگ و سیاست، انجمن اسلامی دانشجویان و جامعه اسلامی، هر یک نقطه نظرها و پیشنهادها خود را در راستای ارتقای کمی و کیفی فعالیت‌های دانشجویی ارائه کرده و خواستار توجه و حمایت بیشتر معاونت فرهنگی در ایجاد بسترهای لازم برای افزایش فعالیت‌های تشکل‌ها شدند.


انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو × یک =

دکمه بازگشت به بالا