آخرین جزئیات اجرای طرح مولدسازی در میراث‌فرهنگی و گردشگری/ تشکیل گروه تجسس برای یافتن املاک ایرانگردی و جهانگردی/ پلتفرم ایران سفر آماده ارائه خدمات است/ ورود به سفرِ دهک‌های پایین

آخرین جزئیات اجرای طرح مولدسازی در میراث‌فرهنگی و گردشگری/ تشکیل گروه تجسس برای یافتن املاک ایرانگردی و جهانگردی/ پلتفرم ایران سفر آماده ارائه خدمات است/ ورود به سفرِ دهک‌های پایین


به گزارش خبرنگار ایلنا، چندی پیش با پیشنهاد رؤسای قوای سه‌گانه یک کمیته ۷ نفره مأموریت پیدا کرد تا اموال، املاک و دارایی‌های مازاد دولت را به منظور تأمین بودجه مورد نظر دولت در کمترین زمان ممکن بر اساس طرح «مولدسازی» به فروش برساند. این کمیته که اعضای آن عمدتاً از اشخاص حقوقی هستند، از هر گونه تعقیب قضائی مصون هستند و دستگاهی نمی‌تواند آن‌ها را مورد پیگرد قضائی قرار دهد. این کمیته در کمترین زمان ممکن اموال و املاک دولت را فروخته و پول آن را به حساب دولت واریز می‌کند. ارزش دارایی‌های دولت حدود ۴ میلیون میلیارد تومان است. 


شناسایی کامل اموال غیرمنقول دولت و تعیین تکلیف آن‌ها ظرف مدت حداکثر یک سال با استفاده از روش‌های مختلف از جمله؛ واگذاری و فروش اموال مازاد و مولدسازی با مشارکت بخش خصوصی، تصویب مازاد بودن اموال غیرمنقول دولتی به پیشنهاد وزارت امور اقتصادی و دارایی و… از جمله مفاد این طرح هستند و تمامی دستگاه‌های متولی اموال فوق الذکر مکلف به اجرای مصوبات این هیأت خواهند بود. 


بر اساس فهرستی که در سامانه «هیئت مولدسازی» منتشر شده، اموال دولتی از زمین ۵.۵ میلیون متر مربعی گرفته تا ساختمان‌های سازمان دامپزشکی و انبارها برای فروش گذاشته شده است. همچنین در مجموع ۱۳ ملک متعلق به وزارت کشاورزی برای فروش یا تهاتر گذاشته شده است. در بخش دیگری از لیست این اموال دیده می‌شود که پنج ساختمان متعلق به سازمان دامپزشکی و ۳۴ انبار و ساختمان متعلق به سازمان تعاونی روستایی و سازمان چای در فهرست فروش املاک دولت قرار گرفته است. 


در این میان روح‌الله حسین زاده (مدیرعامل شرکت مادرتخصصی توسعه ایرانگردی و جهانگردی) با اشاره به آنکه مطمئنا در وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی برای آغاز طرح مولدسازی؛ مجموعه شرکت مادرتخصصی توسعه ایرانگردی و جهانگردی باید ورود کند، گفت: از حدود ۵ تا ۶ ماه پیش این کار را شروع کرده‌ایم و باید دید چقدر توفیق خواهیم داشت. موضوع مولدسازی در هر دستگاهی وجود دارد و کسی نمی‌تواند بگوید چنین مواردی در مجموعه‌اش نیست. همه دستگاه‌های دولتی چنین فضاهایی دارند. اسناد املاک دولت در وزارت اقتصاد و دارایی وجود دارد که رقم بزرگی را نیز دربرمی‌گیرد اما تکلیف این املاک باتوجه به سیاست مدنظر کمیته مولدسازی تعیین خواهد شد. بر مبنای این سیاست مطمئنا ما هم درگیر خواهیم شد. چراکه دو شرکت در حال تصفیه داریم و حتما طرح مولدسازی شامل حال ما خواهد شد. بخش اصلی مولدسازی، شرکت‌های درحال تصفیه هستند. 

مجموع واکسن های تزریق شده در کشور از مرز ۱۴۷ میلیون دُز گذشت/ شناسایی ۲۴۸۷ بیمار جدید کووید۱۹
هم اکنون بخوانید


او همچنین درخصوص تصفیه شرکت سهامی صنایع دستی ایران و سازمان ایرانگردی و جهانگردی گفت: مستندات این بخش خیلی ناقص بود چنانکه ناچار شدیم یک تیم حقوقی درست کنیم و به بررسی و تحقیق در خصوص مستندات موجود بپردازیم. برای مثال با انباری روبه رو شدیم که همه چیز در آن روی هم چیده شده بود و معلوم نبود وضعیت آن چگونه است. تیم حقوقی را مامور رسیدگی به این مورد کردیم. این گروه مستندسازی را شروع کردند و موفق شدیم اسناد چند ملک را بدست بیاوریم. نمی‌توانیم رقم ارزشی این املاک را رسانه‌ای کنیم. اما مستندسازی آن‌ها تمام شده و به دنبال طی کردن فرآیند حقوقی آن‌ها هستیم تا پیش بریم و ببینیم اگر بشود و امکانش باشد، این املاک را از معارضین و متصرفین پس بگیریم. این کارها حدود ۶ ماه است که آغاز شده و طی شدن کارهای حقوقی و مجمع و… زمان‌بر است. 


حسین زاده خاطرنشان کرد: تیم کشف تدارک دیده‌ایم تا به استان‌های مختلف سفر کنند و املاک و مستقلات حوزه ایرانگردی و جهانگردی را احصا کنند حتا برای تحقق این مهم نزد پیشکسوتان و پیر مردهای حوزه ایرانگردی و جهانگردی می‌روند و از آن‌ها درخصوص املاک سوال می‌پرسند. بعد از معرفی املاک توسط این افراد، گروه کارشناسی به سراغ اسناد آن زمین‌ها می‌روند تا بتوانند آنها را احصاء کنند. البته که کار سختی است و تاکنون اسناد چند ملک را توانستیم پیدا کنیم که نمی‌توانیم نام آن‌ها را رسانه‌ای کنیم. 


وام سفر چه شد؟ 


او همچنین درخصوص گردشگری ارزان گفت: پلتفرم ایران سفر آماده ارائه خدمات است چنانکه حدود ۳۶ هزار نقطه لوکیشن گردشگری در آن مشخص شده که بر مبنای GIS عمل می‌کند. برای مثال کاربر می‌تواند رقم مد نظر برای اختصاص به سفر را اعلام کند و این برنامه بر اساس مبلغ اعلام شده، برنامه سفر ارائه می‌دهد. بر این اساس ۳ برنامه سفر پیشنهاد می‌شود. رزروها به صورت آنلاین توسط این پلتفرم انجام می‌شود. حتا کاربر می‌تواند به تنهایی برنامه سفر خود را تنظیم و اجرایی کند. ارائه گواهی بین‌المللی نیز توسط کانون اتومبیلرانی و جهانگردی صورت می‌گیرد. تمام بخش خصوصی حوزه گردشگری دست‌اندرکار این کار است. بستری آماده شده که آژانس‌داران، تورگردانان و مراکز اقامتی و… توسط پلتورم ایران سفر خدمات خود را ارائه دهند. 


مدیرعامل شرکت مادرتخصصی توسعه ایرانگردی و جهانگردی تصریح کرد: قصدمان آن بود که بتوانیم قبل از آغاز سفرهای پایان زمستان ۱۴۰۱ از این پلتفرم رونمایی کنیم اما به دلیل مشکلات زیرساختی که داشتیم محقق نشد. اما امیدواریم به زودی این مهم محقق شود. در این پلتفرم چندین راهکار اقتصادی به منظور ارزان‌سازی سفر در نظر گرفته شده. از جمله BMPL (پرداخت قسطی یا پرداخت اعتباری) را برای نخستین بار به حوزه گردشگری وارد کردیم و برای تحقق این مهم با بانک گردشگری تفاهم‌هایی صورت گرفته که تاکنون تست‌هایی صورت گرفته. بعد از رونمایی از این پلتفرم، بانک‌های دیگر را نیز وارد این طرح خواهیم کرد. در این طرح ارائه چک برای تضمین بازپرداخت الزامی است. 

سرلشکر موسوی:همه رزمندگان شهید ارمنی ارتشی بودند
هم اکنون بخوانید


او ادامه داد: از محل تبصره ۱۸ نیز اختصاص‌هایی برای ما در نظر گرفته شده اما تاکنون ابلاغ نشده. با دستگاه‌ها تفاهم کردیم تا بتوانیم از محل تبصره ۱۸ برای سفر ارزان و ارائه کارت خدمات سفر استفاده کنیم. این بخش تنها به کارمندان دولت داده می‌شود که کسر از حقوق محقق خواهد شد. با توجه به جامعه هدف هر دستگاه سهمیه اختصاص خواهد یافت. همچنین سعی داریم با ورود به حوزه یارانه‌ها، سه دهک پایین جامعه را به حوزه سفر و گردشگری ترغیب کنیم. این طرح اینگونه خواهد بود که وام سفر همچون آنچه در مراسم اربعین اتفاق افتاد ارائه می‌شود. این وام از ۲ تا ۵ میلیون تومان در نظر گرفته شده که به دهک‌های پایین جامعه ارائه می‌شود. این مهم طرح موضوع شده و در حال پیگیری آن هستیم. 


سرویس‌های بهداشتی بین راهی و بودجه‌ای که نیست


مدیرعامل شرکت مادرتخصصی توسعه ایرانگردی و جهانگردی همچنین در خصوص وضعیت سرویس‌های بهداشتی، گفت: بودجه نداریم. هرچند جانمایی‌ها در استان‌ها انجام شده و توانستیم فرآیند طراحی جدیدی را در نظر بگیریم و اجرای این طرح را اقتصادی‌تر کنیم. در گذشته طرحی برای تامین مالی نگهداری و بهره‌برداری سرویس‌های بهداشتی تعریف نشده بود و بهره‌بردار امکان نگهداری را نداشت. اکنون طرحی که تعریف شده اقتصادی‌تر شده است. جانمایی این مجموعه‌ها با دشواری‌هایی همراه است چراکه بخشی از کار دست راهداری است و بخشی در دست بخش خصوصی و یا بخشداری‌ها… است از این رو نیاز است که زمین تامین و جانمایی درستی برای احداث سرویس‌های بهداشتی داشته باشیم. تاکنون حدود ۱۲ مجموعه اتمام یافته که بخش تجاری و مجتمع به سرویس‌های بهداشتی افزوده شده و چندین مجموعه دیگر در دست احداث است. در البرز، اردبیل، جاده چالوس و… این سرویس‌ها و مجموعه‌ها احداث شده‌اند.


انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × یک =

دکمه بازگشت به بالا