راه‌اندازی سامانه جامع املاک وزارت ورزش/ ضرب‌الاجل ۱۵ روزه برای ارائه گزارشی درباره قصور در نگهداری از ورزشگاه آزادی و مجموعه آفتاب

راه‌اندازی سامانه جامع املاک وزارت ورزش/ ضرب‌الاجل ۱۵ روزه برای ارائه گزارشی درباره قصور در نگهداری از ورزشگاه آزادی و مجموعه آفتاب


به گزارش ایلنا، علی خضریان سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی در تشریح جلسه این کمیسیون با وزیر ورزش و جوانان گفت: عملکرد وزارت ورزش و جوانان در دو حوزه ورزش و رسیدگی به امور جوانان با توجه به اهمیت موضوعات و همچنین تنوع بالای مسائل و پرونده‌های مطرح در کمیسیون، به لحاظ طرز کاری برای ما اهمیت دارد.


وی افزود: در این جلسه که حدود ۴ ساعت به طول انجامید، صرفاً به بررسی پرونده‌های مرتبط با عملکرد حوزه مدیریت ورزش در وزارت ورزش و جوانان پرداخته شد. لذا علاوه بر سیدحمید سجادی، تعدادی از معاونین و مدیران این وزارتخانه از جمله معاون توسعه ورزش قهرمانی و حرفه‌ای، معاون توسعه ورزش بانوان، معاون توسعه منابع مالی و انسانی، سرپرست معاونت حقوقی مجلس و امور استان‌ها، سرپرست شرکت توسعه و نگهداری امکان ورزشی، سرپرست صندوق حمایت از ورزشکاران و پیشکسوتان و رئیس مرکز حراست وزارت ورزش و جوانان، به همراه تعدادی دیگر از مسئولین مرتبط با حوزه ورزش در دستگاه‌های نظارتی در جلسه کمیسیون حضور داشتند.


نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی خاطر نشان ساخت: بخش اول این جلسه مربوط با موضوع صندوق حمایت از ورزشکاران و پیشکسوتان بود که پس از طرح سوالات کمیسیون پیرامون تخلفات صورت گرفته در این صندوق در سال‌های متمادی و استماع گزارش وزیر ورزش و جوانان، مقرر شد وزارت ورزش گزارشی دقیق و مستند از نحوه تخصیص اعتبارات و همچنین هزینه کرد این اعتبارات در صندوق حمایت از ورزشکاران و پیشکسوتان طی ۱۰ روز ارائه کند.


وی ادامه داد: همچنین در خصوص سرپرست فعلی صندوق که همزمان در مسئولیت‌های دیگر نیز حضور دارد، مقرر شد اجرای قانون منع تصدی بیش از یک شغل در مورد وی بررسی و در صورت منع قانونی به سرعت نسبت به تعیین تکلیف او اقدام شود.


عضو هیأت رئیسه کمیسیون اصل نودم قانون اساسی تصریح کرد: موضوع دیگری که در خصوص وضعیت صندوق ورزشکاران و پیشکسوتان مطرح شد، بررسی وجود تورم نیروی انسانی در صندوق بود که متأسفانه طی ادوار گذشته صورت پذیرفته است. لذا کمیسیون بر ضرورت متناسب‌سازی پرسنل با توجه به نیاز سازمان تأکید کرد و مقرر شد با مسئولیت جناب وزیر اقدامات لازم انجام و گزارش آن طی یک ماه آینده ارائه شود.


خضریان خاطرنشان کرد: یکی دیگر از موضوعاتی که در خصوص نحوه اداره صندوق حمایت از ورزشکاران و پیشکسوتان ورزشی مطرح شد، موضوع عدم تصویب اساسنامه این صندوق بود که بنا به گزارش وزیر ورزش و جوانان این موضوع در هیأت دولت در حال پیگیری است و قرار شد با جدیت بیشتری توسط کارگروه مشخص شده در این‌باره در هیأت وزیران انجام شود.


وی در ادامه بیان کرد: بر اساس گزارش‌های واصله نظارتی و بررسی‌های کمیته تخصصی کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی پیرامون طرز کار صندوق حمایت از ورزشکاران و پیشکسوتان، تعدادی از شرکت‌های زیر مجموعه این صندوق در حالی که غیرفعال هستند و یا در مواردی زیان‌ده بوده و به نوعی تراز مالی آنها منفی است و همچنان مبالغی از سوی وزارت ورزش و جوانان دریافت می‌کنند.

تردد در محورهای برون شهری ۵.۸ درصد افزایش یافت
هم اکنون بخوانید


نماینده وزیر ورزش و مدیران وی مکلف شدند تمامی شرکت‌های زیرمجموعه صندوق را از لحاظ زیان‌دهی نوع و نحوه عملکرد و ساختار اداری تعیین تکلیف و گزارش اقدامات خود را تا پایان سال جاری به کمیسیون اصل نود مجلس ارائه کنند و نوع فعالیت آنها یا زیان ده بودن یا نبودن آن شرکت‌ها هم در گزارش ذکر شود.


نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس یازدهم افزود: بخش دیگری از این جلسه مربوط به عملکرد شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی بود و در این خصوص نیز کمیسیون تاکید کرد با توجه به لزوم قانونی تأمین امکانات ورزشی قابل دسترس برای عموم مردم، گزارشی از نحوه واگذاری اماکن ورزشی به بخش خصوصی به تفکیک استان و علت واگذاری اماکن ورزشی کشور با توجه به کمبود سرانه ورزشی قابل دسترس برای عموم مردم به کمیسیون تقدیم شود. همچنین ارائه گزارش در خصوص درآمد شرکت توسعه در ده ماهه ابتدایی ۱۴۰۱ و کل سال ۱۴۰۰ توسط وزیر ورزش و جوانان از دیگر مصوبات جلسه بود.


خضریان تصریح کرد: از آنجایی که قانون مقرر کرده است در صورت مازاد بودن اماکن ورزشی، این اماکن می‌تواند به بخش خصوصی واگذار شود. اما گزارش‌های واصله به کمیسیون اصل نود حاکی از این است که در موارد متعددی اماکن ورزشی با وجود نیاز جامعه و مازاد نبودن به بخش خصوصی واگذار شده است که این اقدام موجب افزایش هزینه تربیت بدنی و ورزش خانوارها در کشور شده است.


سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس ادامه داد: بررسی وجود نیروی انسانی مازاد در شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی و متناسب سازی نیروی انسانی با توجه به نیاز سازمانی و ارائه گزارش در این خصوص طی یک ماه و ارائه متن قرارداد واگذاری اماکن ورزشی به بخش خصوصی در استان تهران از دیگر مصوبات کمیسیون اصل ۹۰ در جلسه با وزیر ورزش و جوانان بود.


ضمناً راه اندازی سامانه جامع املاک وزارت ورزش یکی دیگر از موضوعاتی بود که وزیر ورزش و جوانان در خصوص آن به اعضای کمیسیون گزارشی ارائه کرد و مقرر شد گزارش زمانبندی راه‌اندازی این سامانه نیز به کمیسیون ارائه شود تا بر اساس این اقدام وضعیت همه اماکن و اطلاعات دقیق آن بارگذاری شود.


وی با اشاره به انتشار برخی اخبار در مورد بلا استفاده شدن طبقه دوم ورزشگاه یکصد هزار نفری آزادی و وجود اشکالاتی در سایر تأسیسات ورزشی کشور اظهار داشت: در این جلسه تاکید شد گزارشی در مورد علت و یا قصور در نگهداری ورزشگاه آزادی و مجموعه آفتاب طی ۱۵ روز آینده به کمیسیون اصل نود ارائه شود. همچنین گزارشی در خصوص نحوه هزینه کرد مبالغ دریافتی از اجاره اماکن ورزشی که می‌بایست در جهت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی هزینه می‌شده است و انحراف از این هزینه کرد به کمیسیون اصل نود مجلس تقدیم شود.

مسئولان تلاش کنند مردم با آرامش بیشتری به استقبال سال جدید بروند
هم اکنون بخوانید


عضو هیأت رئیسه کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از صحبت‌های خود در مورد نابسامانی تعدادی از فدراسیون‌های ورزشی نیز گفت: این موضوع از وزیر ورزش و جوانان پیگیری و ایشان و همچنین معاون توسعه ورزش قهرمانی و حرفه‌ای گزارشی در این خصوص ارائه کردند و توضیحاتی را به اطلاع اعضای کمیسیون رساندند. اما با عنایت به عدم اقناع اعضای کمیسیون از گزارش ارائه شده، مقرر شد گزارش تکمیلی و توضیحات کار نهایی و البته برنامه زمانبندی برای اصلاح وضع نابسامان فدراسیون‌ها در ادامه تقدیم کمیسیون شود.


خضریان تاکید کرد: همچنین وزیر ورزش و جوانان موظف به ارائه لیست تمامی فدراسیون‌ها و نحوه تصدی آنها به صورت رئیس یا سرپرست و ارائه توضیح در خصوص اداره برخی فدراسیون‌ها به صورت سرپرست به کمیسیون اصل نود شد. ضمن اینکه مقرر شد در تعیین تکلیف فدراسیون‌هایی که برخلاف قانون مدت‌هاست با سرپرست اداره می‌شود هرچه سریع‌تر اقدام شود و برنامه زمانبندی وزارت ورزش و جوانان به کمیسیون ارائه شود.


سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس با اشاره به پرونده شکایات واصله در خصوص مماشات صورت گرفته شده پیرامون موارد انضباطی و مفاسد در باشگاه‌ها گفت: در این خصوص مقرر شد اقدامات وزارت ورزش و جوانان و مستندات مکاتبات با باشگاه‌ها و همچنین موارد فساد در حوزه فوتبال و سایر بخش‌های ورزش در جهت سالم‌سازی محیط ورزش حرفه‌ای کشور توسط وزارت ورزش و جوانان به کمیسیون اصل نود مجلس ارائه شود.


وی در پایان خاطرنشان کرد: بحث خصوصی سازی باشگاه‌ها به ویژه دو باشگاه بزرگ پایتخت یعنی استقلال و پرسپولیس و نحوه اجرای قانون و همچنین نحوه هزینه کرد منابع حاصل از این خصوصی سازی مورد دیگری بود که زیر ذره بین کمیسیون اصل نود مجلس قرار گرفت و با عنایت به گزارش‌های دریافتی کمیسیون از مراجع نظارتی پیرامون عدم سرمایه‌گذاری سرمایه جذب شده و هزینه آن در موارد جاری که موجب هدر رفت سرمایه و عدم امکان تحقق اهداف خصوصی سازی برای این دو باشگاه خواهد شد، مقرر شد گزارشی در این خصوص نیز برای بررسی‌های بیشتر به کمیسیون اصل نود ارائه شود.


انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو × 5 =

دکمه بازگشت به بالا