علت ممنوعیت استفاده از جوش شیرین در نان

علت ممنوعیت استفاده از جوش شیرین در نان


به گزارش ایلنا، محسن فرهادی افزود: استدلال وزارت بهداشت و متخصصان تغذیه برای ممنوعیت استفاده از جوش شیرین در نان این است که مانع تخمیر طبیعی نان می‌شود، نان را از کیفیت می‌اندازد، ماندگاری نان را کاهش می‌دهد و مانع جذب مواد معدنی مورد نیاز بدن می‌شود.


معاون مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: مخالفان ممنوعیت استفاده از جوش شیرین در نان، می‌گویند جوش شیرین در خیلی از مواد غذایی مانند برخی بیسکوئیت‌ها و کیک‌ها استفاده می‌شود و خیلی از کشورهای دنیا هم از جوش شیرین استفاده می‌کنند.


فرهادی گفت: شورای سلامت و امنیت غذایی کشور مدت‌هاست که این موضوع را مصوب کرده و موضوع، حتی فقط جوش شیرین هم نیست و بلکه میزان نمک هم هست و بازرسان وزارت بهداشت این موضوع را کنترل می‌کنند.


وی به رادیو گفتگو گفت: یکی از عوارض شیوع کرونا کاهش کنترل‌های این چنینی بود که خوشبختانه با فروکش کردن کووید۱۹ همکاران ما کنترل‌ها را شدت دادند اما یک نکته اساسی هم نقش کلیدی اتاق اصناف ایران و اتحادیه‌های مربوطه در جلوگیری از استفاده از جوش شیرین در نان به ویژه لواش و بربری است.


وی با بیان اینکه نان سنگک معمولاً بدون جوش شیرین است افزود: دلیل علاقه نانوایی‌ها به ویژه نانوایی‌های شلوغ به مصرف جوش شیرین این است که سرعت طبخ نان را به شدت افزایش می‌دد. برخی نانوایی‌ها هم به خاطر چسبیدن نان لواش به تنورهای گردون از جوش شیرین استفاده می‌کنند.


فرهادی با تأکید بر اینکه مسیر تخمیر نان باید با استفاده از مخمرهای طبیعی و مجاز انجام شود گفت: جوش شیرین به برخی نان‌ها جلوه خاصی می‌دهد و جذابیت مصرف آن را برای مردم افزایش می‌دهد.

غرب تلاش مضاعفی برای ممانعت از هسته‌ای شدن ایران انجام دهد
هم اکنون بخوانید


معاون مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت با اشاره به اینکه برخی نانوایان کیفیت پایین آرد را بهانه‌ای برای مصرف جوش شیرین قرار دادند عنوان کرد: مجموع بازرسی‌ها و نمونه برداری‌ها نشان می‌دهد که آرد در بدترین کیفیت هم نیازی به استفاده از جوش شیرین پیدا نمی‌کند.


فرهادی یادآور شد: بسیاری از نانوایی‌ها که در فروشگاه‌های زنجیره‌ای ایجاد شدند تقریبا بدون جوش شیرین هستند و مردم اگر به این موضوع شک کردند می‌توانند با تلفن ۱۹۰ تماس بگیرند تا ما موضوع را بررسی کنیم.


 


انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نه + نه =

دکمه بازگشت به بالا