دادستان‌ها وظیفه دارند سایه خدمات خود را بر سر ایتام نگه دارند

دادستان‌ها وظیفه دارند سایه خدمات خود را بر سر ایتام نگه دارند


به گزارش ایلنا، حجت‌الاسلام والمسلمین منتظری با بیان اینکه طبق قانون یکی از وظایف اصلی دادستان‌ها حفظ و صیانت از مصالح عالیه ایتام در همه ابعاد است، گفت: ‌دادستان‌ها وظیفه دارند سایه خدمات خود را بر سر ایتام نگه دارند و همه امور مادی و معنوی‌شان را عهده‌دار شوند.


وی‌ ادامه داد: سرپرستی ایتام منحصر به امور مالی و مادی نیست بلکه مواردی نظیر رشد معنوی و تربیت دینی، ‌پایش مستمر وضعیت تحصیلی، سنجش قابلیت‌ها و همچنین شناسایی و پرورش و هدایت استعدادها را نیز در بر می‌گیرد.


دادستان کل کشور با بیان اینکه صیانت از ایتام در برابر آسیب‌های اجتماعی و دام‌هایی که در جامعه برای شکار نوجوانان و جوانان گسترده شده، از وظایف خطیر و مهم دادستان‌هاست، اظهار داشت: لازم است در این خصوص با برنامه‌ریزی و اختصاص زمان مناسب، دادستان‌های سراسر کشور به وظایف و تکالیف قانونی خود توجه داشته باشند.


منتظری با بیان اینکه‌ با موضوع سرپرستی پرونده‌هایی در دستگاه قضایی وجود دارد، تصریح کرد: پرونده‌های سرپرستی ایتام، پرونده‌های زمان‌بر و در عین حال مهم دستگاه قضایی محسوب می‌شوند.


وی با اشاره به تفاهم‌نامه منعقده میان دادستانی کل و کمیته امداد امام خمینی(ره)، خاطرنشان کرد: تعامل و هم‌افزایی دستگاه قضا و کمیته امداد در زمینه حمایت اجتماعی و قضایی از نیازمندان می‌تواند آثار و برکات ارزشمندی در پی داشته باشد.


دادستان کل کشور با بیان اینکه بزرگترین افتخار ما در دادسراها خدمت به ایتام است، ابراز داشت: ضرورت انتخاب حامی برای ایتام نیازمند تحت پوشش سرپرستی، مهارت‌آموزی به ایتام، توجه به سلامت روان و عواطف ایتام، توجه به مشکلات حقوقی و خانوادگی ایتام، بازدید مستمر از مراکز نگهداری ایتام، مطالبه انجام تکالیف دستگاه‌ها درباره ایتام و تسهیل ارائه خدمات اجتماعی، قضایی و حمایتی برای این قشر، برخی از سرفصل‌های تفاهم‌نامه متعقد شده میان دادستانی کل و کمیته امداد امام خمینی(ره) با موضوع حمایت اجتماعی و قضایی از نیازمندان هستند.

وزیر جهاد برای پاسخ به سوال ۱۲ نماینده در کمیسیون کشاورزی حاضر می‌شود
هم اکنون بخوانید


بختیاری، رئیس کمیته امداد امام خمینی (ره) نیز در این مراسم طی سخنانی بیان کرد: کمیته امداد امام خمینی (ره) در ۱۴ اسفند ۱۳۵۷ با فرمان امام راحل تاسیس شد و الحمدلله این یادگار امام عزیز ما، امروز به یکی از برکات انقلاب اسلامی تبدیل شده است.


وی با بیان اینکه کمیته امداد امام خمینی (ره) متکی به سامانه خدمات‌رسانی هوشمند و متصل به ۲۰ بانک اطلاعاتی و ۳۳ وب سرویس از سازمان‌های مختلف است، یادآور شد: در یک سال گذشته ۳ و نیم میلیون کاربر فعال اعم از مددکاران، مددجویان و مراکز نیکوکاری و ۴۰ میلیون استعلام برخط و ۲۰ میلیون درخواست در سامانه کمیته امداد ثبت شده است.


بختیاری افزود: علی‌رغم وجود مشکلات اقتصادی و معیشتی در کشور، کمک‌های خیرین و نیکوکاران به کمیته امداد سال به سال افزایش پیدا کرده است.


وی با اشاره به تفاهم‌نامه‌های منعقد شده از سوی این کمیته با بخش‌های مختلف قضایی عنوان کرد: تعداد خدمات حقوقی ارائه شده از سوی کمیته امداد در سال گذشته ۶۲ هزار و ۳۲۸ مورد بود در حالیکه این آمار در ۱۰ ماه نخست سال جاری به ۶۳ هزار و۲۱۴ مورد رسیده است.


در جریان این همایش، تفاهم‌نامه همکاری مشترک حمایت اجتماعی و قضایی از نیازمندان، میان دادستانی کل و ‌کمیته امداد امام خمینی(ره) منعقد شد.


همچنین با حضور رئیس قوه قضائیه، تعدادی از افراد نخبه تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) و تعدادی از مددکاران مورد تجلیل قرار گرفتند.


انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هجده + 2 =

دکمه بازگشت به بالا