حمید زرگرنژاد: نمایش دقیق شکنجه‌ها فیلم را غیرقابل پخش می‌کرد

حمید زرگرنژاد: نمایش دقیق شکنجه‌ها فیلم را غیرقابل پخش می‌کرد


به گزارش خبرنگار ایلنا، در ابتدای این نشست ابراهیم اصغری اظهار داشت: به نظرم می‌آید سینمای ایران و به ویژه نسل جوان به قهرمان نیاز دارد و در این کار و کار قبلی سعی کردیم به سمت یک فیلم قهرمان‌محور پیش برویم. این داستان هم بر اساس داستان یکی از بهترین قهرمانان کشورمان نوشته شده است و قصه شماره ۱۰ بر اساس تحقیقات گسترده‌ای شکل گرفته و به نظرم می‌آید که در این فیلم سعی کردیم که قهرمان را در انتها به یک پهلوان تبدیل کنیم چرا که به نظرم ما ایرانیها به پهلوان عرق خاصی داریم و امیدوارم این به الگوسازی و اسطوره‌سازی برای نسل جوان کمک کند.


در ادامه حمید زرگرنژاد اظهار داشت: تحقیق این فیلم را از سال ۹۶ آغاز کردم، زندگی این قهرمان که من سعی کردم نامش مطرح نشود و تنها فرار موفق در تاریخ ده سال اسارت بوده است و تمام سیستم امنیتی این اسارتگاه‌ها را زیر سوال می‌برد. از آنجا که فیلمنامه این اثر بر اساس تلفیقی از خاطرات چند رزمنده بود نام واقعی فرد را عنوان نکردیم.


زرگرنژاد خاطرنشان کرد: اینکه تنها فرار موفق در دوران جنگ را روایت کنم انگیزه اصلی ساخت این فیلم برای من بوده است.


این کارگردان خاطرنشان کرد: تصور ما همیشه دوربینی بوده که جبهه‌های جنگ ایران و عراق را نشان داده است که اصطلاحا به آن زیست بسیجی میگوییم و همه‌ش محصول دوربین‌هایی بوده که در جبهه‌ها بوده و خواهش میکنم کتاب‌ها را هم بخوانید. دومین نکته این است که دوربین من در ایران نیست و در زندان‌های عراق است. در این زندان‌ها نشانه‌ها فرق دارد، مثلا افراد باید ریششان را بزنند. نکته دیگر این است که چرا فکر می‌کنید باید اردوگاه‌ها همان شکلی باشند که در فیلم‌ها می‌بینید؟


وی افزود: تا حدودی توانستم شکنجه‌ها را به فضای اردوگاه نزدیک کنم ولی نشان دادن همه شکنجه‌ها شاید فیلم را غیرقابل پخش کند.

آغاز ثبت‌نام سازمان‌ها و نهادها برای دریافت بن کتاب در دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران
هم اکنون بخوانید


اصغری در ادامه خاطرنشان کرد: من کارهای سخت را دوست دارم اما مشکل اکران، زمانبندی و… شرایط را برای اینگونه فیلمها سخت کرده و باید این مشکلات را در جهت موفقیت این آثار فراهم کرد. اگر شرایطی برای ورود مخاطب به سینماها به وجود بیاید مطمئنم مخاطب ناراضی از سالن سینما بیرون نمی‌رود.


وی افزود: این فیلم با پشتیبانی کامل بنیاد سینمایی فارابی ساخته شده ولی عددی درباره بودجه فیلم نمیگویم اما این فیلم نسبت به فیلمهای دفاع مقدسی همین امسال با بودجه بسیار اندکی ساخته شده است.


در ادامه احمد کاوری گفت: با حضور آقای زرگرنژاد اطمینان داشتم که نقشم تکراری نمی‌شود. ما شرایط سختی داشتیم و در روز اول اصلا قصد نداشتم بازی کنم و بعد انتخاب بازیگر بر عهده من گذاشته شده بود و برای این نقش گزینه‌های دیگری داشتیم.


در ادامه حسن حاجی‌ابراهیمی طراح صحنه فیلم گفت: شرایط ما سخت بود چرا که میخواستیم لوکیشنی پیدا کنیم که در هیچ فیلمی نبوده است و بعد به سمت پیدا کردن یک کارخانه متروکه رفتیم. بخش عمده این کار دکور بود و در فضاهایی که در کارخانه پیدا کردن بودیم سعی داشتیم لوکیشن‌هایی انتخاب کنیم که تابحال دیده نشده است.


در ادامه حمیدی (طراح لباس) گفت: من سعی کردم به تک‌تک لباس‌ها زندگی بدهم و طبق مستندهایی که در پیش‌تولید با آقای زرگرنژاد میدیدیم سعی کردیم که کار را به واقعیت نزدیک کنیم. سعی ما بر این بود که روی کهنه‌کاری و زندگی دادن به لباس‌ها کار کنیم.


فدایی (صدابردار) نیز اظهار داشت: ما در این کار متناسب با تصاویر سعی کردیم خشونت در صدا هم حس شود و من سعی کردم به صدای طبیعت و پرسپکتیو وفادار باشد.

تائید طرح حمایت از مرمت بافت‌های تاریخی در شورای نگهبان
هم اکنون بخوانید


در ادامه قاسمی (صداگذار) خاطرنشان کرد: قبل از اینکه فیلم را ببینم خیلی نگران بودم ولی الان که فیلم را دیدم دوست داشتم و امیدوارم با این فیلم مقداری از درد و رنجی که اسرا کشیدند را درک کنیم. ما سعی کردیم مثل فضا خشونت صدا را حفظ کنیم.


اصغری درباره انتخاب لوکیشن فیلم‌ گفت: قبل از شروع کار ما در دو بحث با هم به توافق رسیدیم و آن این بود که مهم‌ترین موضوع فیلم فرار است و ما می‌خواستیم در فضایی کاراکتر قرار بگیرد که فرار سخت حس شود. قطعا عراق و ایران آمادگی جنگ نداشتیم و هر جا که امکانش بوده اسرا را به اسارتگاه می‌بردند و میخواستیم بیننده با این محل هم آشنا شود.


زرگرنژاد نیز تاکید کرد: ۲۰۰ نفر در ساخت این فیلم نقش داشتند و ما نمایندگان این ۲۰۰ نفر در این فیلم هستیم. به نمایندگی از بازیگران باید بگویم که میدانم صرفا برای گرفتن دستمزد این کار را قبول نکردند و میتوانستند کارهای آپارتمانی و ساده‌تر بازی کنند.


کاوری در ادامه درباره بازی‌های صورت گرفته در فیلم «شماره ۱۰» گفت: به نظر من همه در این فیلم کار خود را به درستی انجام داده‌اند و همه خیلی خوب جلوی دوربین ظاهر شده‌اند. 


زرگرنژاد خاطرنشان کرد: از ۲۵ کتاب که اسرا درباره خاطرات خود در دوران اسارت نوشته‌اند استفاده کرده‌ایم و هر کدام بخش‌هایی از این اثر را تشکیل می‌دهند.


اصغری در پایان گفت: من به همه قهرمانان کشور، قهرمانان ملی و تاریخی علاقه‌مند هستم و شاید به خاطر تجربه‌ام درباره دفاع مقدس به سمت ساخت اینگونه آثار رفته‌ام. متاسفانه به دلیل همزمانی اکران فیلم در برج میلاد برخی همکاران اشتباهی به برج میلاد رفته‌اند.


انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

7 + 7 =

دکمه بازگشت به بالا