پیام تبریک امیر سرلشکر موسوی به مناسبت روز پژوهش

پیام تبریک امیر سرلشکر موسوی به مناسبت روز پژوهش


به گزارش ایلنا، متن پیام بدین شرح است:


 بسم الله الرحمن الرحیم


«یَرْفَعِ اللَّهُ الَّذِینَ آمَنُوا مِنْکُمْ وَ الَّذِینَ أُوتُوا الْعِلْمَ دَرَجاتٍ»


«خداوند کسانی را که ایمان آورده‌اند و کسانی را که علم به آنان داده شده درجات عظیمی می‌بخشد». (مجادله،۱۱)


 سال ۱۴۰۱ مزین به نام «تولید، دانش‌بنیانی و اشتغال‌آفرین» شده است. توجه، حمایت و پرداختن به «علم و پژوهش» – همان گونه که در بیانیه ارزشمند گام دوم انقلاب اسلامی به عنوان یک سند بالادستی مورد تأکید قرار گرفت-  یکی از مهم‌ترین ارکان توسعه و رویکرد ارتش جمهوری اسلامی ایران به شمار می‌رود.


در واقع پژوهش مقدمه تحول و دستیابی به سازمان دفاعیِ دانش‌بنیان محسوب می‌شود. بسیاری از توفیقات کسب شده در  این سازمان، مدیون به ثمر رساندن برنامه‌های علمی، تحقیقاتی و فناورانه است که با وجود همه تحریم‌ها و مواجهه با یکی از سنگین‌ترین جنگ‌های ترکیبی در میان جنگ‌های نسل‌های چهارم و پنجم، به فاصله چند دهه، از سازمان نظامی وابسته به مستشاران بیگانه و تجهیزات خارجی، به سازمانِ پیشرو و در آستانه دستیابی به سازمان دفاعی دانش‌بنیان با توان تولید دانشِ نافع و محتوای علمی و تجهیزات و تسلیحاتِ بومی تغییر کرد که اثرگذاری این تغییر، در ارتقای توان رزم و بازدارندگی دفاعی ارتش جمهوری اسلامی ایران متجلی شده است.


پیرو فرمایش و تأکید هوشمندانه فرماندهی معظم کل قوا (مدظله‌العالی) مبنی بر این‌که «علم‌گرایی‌ و علم‌محوری باید در همه بخش‌ها، گفتمان مسلط جامعه شود»، تمام همت خود را به کار بسته‍ایم تا علم‌گرایی و علم محوری را در همه بخش‌ها به گفتمان مسلط خود تبدیل کنیم. در ادامه این مسیر، دلگرم به پشتوانه شما دانشگران، پژوهشگران، نخبگان، اهل قلم، دانشجویان، اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها و کنشگران حوزه دانش، علم و پژوهش در مراکز مطالعات و تحقیقات و محققان صنعتی در سازمان‌های جهاد خودکفایی ارتش هستیم.

اتحادیه اروپا امروز درباره تحریم‌ مجدد ایران و روسیه تصمیم‌گیری می‌کند
هم اکنون بخوانید


 با این رویکرد، ارتش جمهوری اسلامی ایران، مسیر دانش‌بنیانی را با محوریت تعالیم ارزشمند اسلامی، تقویت هیئت‌های اندیشه‌ورزی، شناختِ نظام مسائل، آینده‍پژوهی و افزایش هوشمندی به منظور جلوگیری از غافلگیری، افزایش اثربخشی پژوهش‌های علوم انسانی، تکمیل چرخه مدیریتِ دانش و خودکفاییِ متأثر از تحقیقات صنعتی با بهره‌گیری از نقشه علمی، طی می‌کند و بیش از هر زمان دیگر افزایش تولیدات علمی و ارتقای سطح بلوغِ مدیریت دانش را مد نظر قرار داده است. در این راستا سرمایه انسانی فرهیخته، مهمترین و اثرگذارترینِ مؤلفه برای دستیابی به دانش‌بنیانی محسوب می‌شوند. در این مسیر، «ولایت‌مداری»، «شهادت‌طلبی» و «تقویت مفهومِ انتظار» به عنوان سه اصلِ غیرقابلِ انکارِ برگرفته از مفاهیمِ والای قرآنی، در ارتشِ مردمی و انقلابی ثبت شده است و گسترش آن را مدیون اندیشه‌های متعالی و قلم‌های پاکِ اندیشمندانِ صاحب سخن است. با توجه به تدابیر و تأکیدات فرمانده معظم کل قوا (مدظله‌العالی) در خصوص اجرایی کردن توصیه نخست بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی و همچنین تحول در ارتش، نقش شما پژوهشگران و دانشگران در این عرصه، بیش از پیش اثرگذار خواهد بود.


اگر چه ارزش عملکرد فرهیختگان بسیار فراتر از این تکریم‌ها تلقی می‌شود و هر روز قدردان تلاش‌های این اندیشمندانِ هستیم اما ۲۵ آذر به عنوان «روز پژوهش» و همچنین هفته پژوهش، مناسب‌ترین ایام برای قدردانی از تلاش‌های منجر به افتخار و شکوهِ کنشگرانِ حوزه دانایی و خردمندی محسوب می‌شود. در این راستا به مناسبت ایام، فرصتی پیش آمد تا ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای گرانقدر علم و پژوهش ارتش جمهوری اسلامی ایران، ایام هفته پژوهش را صمیمانه به همه شما دانشگران، پژوهشگران، نویسندگان، اندیشمندان، اعضای هیئت علمی، نخبگان، دانشمندان، فرهیختگان، کارشناسان و مسئولان پر تلاش حوزه دانش و پژوهش تبریک و تهنیت عرض نموده، تأکید می‌کنم که قدردان تلاش‌های مجاهدانه شما عزیزان هستم و آرزومندم که با الگوپذیری از شهدای گرانقدر به ویژه شهدای علم و پژوهش، با تبعیت و پیروی از تدابیر و منویات ارزشمند فرماندهی معظم کل قوا (مدظله العالی)، در بالندگی، سرافرازی و امنیت میهن اسلامی موفق، مؤید، سلامت و عاقبت‌بخیر باشید. ان‌شاءالله.

همکاری استراتژیک ریاض-پکن؛ واقع‌گرایی سیاسی و افزایش چندقطبی‌گرایی
هم اکنون بخوانید


فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی ایران


سرلشکر سید عبدالرحیم موسوی


 


انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 + ده =

دکمه بازگشت به بالا