طرح‌های دانشگاهیِ معماری با واقعیت فاصله دارند

طرح‌های دانشگاهیِ معماری با واقعیت فاصله دارند


 به گزارش خبرنگار ایلنا، نشست خبری رویداد «حمایت از طرح و پژوهش‌های علمی حوزه معماری ایرانی اسلامی» و اعلام جزییات فراخوان این رویداد، صبح امروز یکشنبه بیستم آذرماه در سالن طاهره صفارزاده واقع در حوزه هنری تهران با حضور مصطفی مومنی‌زاده (مدیر مرکز معماری اسلامی حوزه هنری) و  سیدامیر حسینی (دبیر رویداد) بزگرار شد.


مومنی‌زاده در ابتدای این نشست گفت: از اینکه در ایام پژوهش و روز دانشجو در خدمت شما و مخاطبان هستیم، خوشحالیم. 


وی در ادامه درباره روند برگزاری «حمایت از طرح و پژوهش‌های علمی حوزه معماری ایرانی اسلامی» گفت: مرکز معماری اسلامی حوزه هنری حوزه هنری از ابتدای امسال برنامه‌های خود را مورد بازنگری قرار داد. ما دیدیم در حوزه‌ی معماری ایرانی اسلامی، پژوهش‌های بسیاری توسط دانشجویان، معماران و پژوهش‌گران انجام شده که دچار پراکندگی است و هدف ما تمرکز روی آنهاست.


مدیر مرکز معماری اسلامی حوزه هنری در ادامه توضیح داد: نگاه خاصی وجود دارد که آن را در فراخوان پی گرفته‌ایم. هدف و برنامه ما داشتن نگاهی روشمند به پژوه‌هاست. آنچه در رابطه با رویداد مد نظر ماست و متقاضیان باید به آن توجه کنند این است که آثار باید  باید جتما نسبت مستقیمی با معماری و شهرسازی داشته باشند و دغدغه ما هم همین است. 


او اذعان داشت: مرکز معماری اسلامی خط مشی حوزه هنری را دنبال می کند و در آینده هم برنامه‌های دیگری داریم که به نسبت معماری و مردم می‌پردازد.


طرح‌های دانشجویان معماری با واقعیت فاصله دارد


مومنی‌زاده تاکید کرد: در فضای آکادمیک و دانشگاهی کشور مسائل و طرح هایی که توسط دانشجویان ارائه می‌شود، با آنچه در واقعیت وجود دارد، دچار فاصله است؛ لذا ما این چالش را مشخصه اصلی می‌دانیم که باید با ارائه تمهیداتی به آن پرداخته شود.


وی با اشاره به اینکه مرکز هنر معماری اسلامی جهت فعالیت‌های بهتر با ارگان‌ها در حال تعامل است، گفت: در صددیم دانشجویان، محققان و دستگاه و نهادها، مشکلاتشان در رابطه با معماری را با ما در میان بگذارند. در همین راستا معاونت پژوهشی معماری دانشگاه علم و صنعت ریاست علمی فراخوان را به عهده گرفته است. همچنین از وجود استادان دانشگاه در رویداد امسال بهره خواهیم برد.

کتاب «تروریسم نوین: بازیگران، راهبردها و تاکتیک‌ها» منتشر شد
هم اکنون بخوانید


شبکه‌سازی میان معماران کشور


او  در بخش دیگر برنامه گفت: هدف ما ایجاد شبکه‌سازی بین معماران و دانشجویان فعالان کشور است. مطمئنا در آینده درخواست‌های جدی ایجاد می‌شود تا تمرکز روی پژوهش‌ها باشد. تعامل مورد نظر باید قوی باشد و ما می‌توانیم با برخی ارگان‌ها همراه شویم تا گستره بیشتری از کشور  پوشش داده شود. 


وی افزود: به هرحال مقوله پژوهش‌های معماری تا رسیدن به عملیات اجرایی در کشور دشوار است اما با تمهیداتی چون همکاری با ارگان‌ها و دانشگاه‌ها مسیر را تا انجام کامل امور ادامه خواهیم داد تا تمرکز و انسجام لازم ایجاد شود. 


مومنی‌زاده گفت: در تعریف معماری ایرانی اسلامی بحث‌های متعدد شکل گرفته؛ اما ما داشته‌هایی در معماری سنتی داریم  که باید به اصالت قضیه توجه بیشتری نشان دهیم. آنچه به آن اصالت می‌دهیم ارزشها و اصول معماری گذشته ماست. نگاه ما صرفا پرداختن به کاربرد نیست و مراحل توضیح داده شده لایه اول برخورد با معماری گذشته ماست.


سه تا پانزده میلیون به پژوهشگران تعلق می‌گیرد


او درباره حمایت‌های معنوی مرکز معماری اسلامی از پژوهشگران توضیح داد: حمایت معنوی یعنی دیده و شنیده شدن پژوهش‌ها و ایجاد زمینه برای نشر آنهاست. در ارتباط با صدا و سیما همکاری‌هایی میان مرکز معماری و این سازمان وجود داشته که حال هم ادامه دارد.


مومنی‌زاده درباره رقم حمایت نقدی از پژوهشگران هم گفت: یک بازه سه تا پانزده میلیونی به متقاضیان حین پژوهش اختصاص داده‌ایم. پژوهشهای بلندمدت هم مدنظر ما هستند که طی مراتبی اتفاق می‌افتند


هدف رفع خلاء علمی است


در ادامه نشت سیدامیر حسینی (دبیر فراخوان) گفت: آنچه وجود دارد این است که تلاش‌های معماری ما بسیار متفرقه است و مرکز معماری اسلامی حوزه هنری می‌خواهد زنجیره‌ای را جهت ایجاد تمرکز ایجاد کند که برگزاری طرح «حمایت از طرح و پژوهش‌های علمی حوزه معماری ایرانی اسلامی» در همین راستاست.


او افزود: در حوزه‌هایی چو مسکن خلاء نظری وجود دارد و ما می‌خواهیم خلا عملی را در جبران کنیم. هدف رفع خلاء علمی در حوزه معماری است.

اطلاعیه عرضه شرکت ملی مس با نرخ تسعیر ۴۵ هزار تومانی ابطال شد
هم اکنون بخوانید


حسینی در ادامه گفت: هویت، سبک زندگی، مسکن و شهرهای جدید موضوعاتی هستند که مرکز معماری اسلامی حوزه هنری علاقه دارد روی آنها کار کند.


کار روی بافت فرسوده در جنوب کشور


او بیان کرد: یکی دیگر از اتفاقاتی که در رویداد پیش‌رو به آن خواهیم پرداخت، کار روی یکی از بافت‌های فرسوده در شهرهای جنوبی کشور است. مرکز معماری به فعالیت‌های خود ادامه خواهد داد و امیدواریم شرکت‌کنندگان به اولویت‌ها توجه داشته باشند.


حسینی افزود: یادمان شهدا و زنده نگه داشتن فرهنگ مقاومت هم جزو اولویت‌هاست که با موضوع رویداد ما همخوانی دارد.


دبیر  «حمایت از طرح و پژوهش‌های علمی حوزه معماری ایرانی اسلامی» درباره نحوه حمایت از متقاضیان این رویداد گفت: حمایت‌های مدنظر ما سه دسته است. اولین و ساده‌ترین حمایت ما از پژوهش‌گران: تریبون شدن مرکز معماری برای دیده و شنیده شدن آنها و آثارشان است تا به این ترتیب حرفشان شنیده شود. ما می‌توانیم در این زمینه ضریب‌ها را بالا ببریم.


او ادامه داد: حمایت دیگر مالی است و در طول تحقیقات دانشجو به او اعطاء می‌شود. به این ترتیب که مرکز معماری اسلامی ناظری را اعزام می‌کند تا پژوهشگر پس از تایید بسته حمایتی خود را دریافت نماید و به کار خود ادامه دهد. دومین دسته از حمایت‌های ما جایزه‌ای است که  دستاوردهای پژوهشی داده می‌شود. اما باید به این مورد توجه داشته باشیم که پروژه‌های اتمام یافته مشمول جایزه می‌شوند. سومین دسته از حمایت‌های ما نیز معنوی است که توسط عملیات‌های رسانه‌ای و کارهای این‌چنینی صورت می‌گیرد.


2


رویکرد مرکز معماری اسلامی حوزه پرداختن به مطلوب است


حسینی در بخش دیگری از صحبت‌هایش گفت: رویکرد مرکز معماری اسلامی حوزه هنری پرداختن به اتفاقات مطلوب است و در این زمینه روی مورد خاصی تاکید ندارد. کلا وجوه دینی و ملی برای ما مهم است. 


در پایان برنامه از پوستر رویداد  «حمایت از طرح و پژوهش‌های علمی حوزه معماری ایرانی اسلامی» رونمایی شد.


انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × 2 =

دکمه بازگشت به بالا