علت خرابی پله برقی‌ها؛ سرقت تجهیزات یا تحریم؟

علت خرابی پله برقی‌ها؛ سرقت تجهیزات یا تحریم؟


به گزارش خبرنگار ایلنا، خرابی پله برقی‌های پل‌های عابر پیاده تهران یکی از چالش‌های روزمره پایتخت نشینان است که تاکنون مسئولان مدیریت شهری علل مختلفی را برای آن ذکر کرده اند؛ از سرقت تجهیزات پله برقی‌های تهران که اخیرا حامد صادقی، مدیر بخش حفظ و نگهداری پله برقی‌های سازمان زیباسازی شهرداری تهران آن را به عنوان عامل اصلی خرابی بخش زیادی از این پله‌ها معرفی کرده تا تحریم‌ها که به گفته علیرضا نادعلی، سخنگوی شورای شهر تهران باعث شده است که نتوان برخی قطعات مورد نیاز برای تعمیر و اورهال پله برقی‌های شهری را وارد کشور کرد.


در این میان اما اخیرا روزنامه همشهری یعنی ارگان رسانه‌ای رسمی شهرداری تهران با انتشار گزارشی تاکید کرده است که سرقت از پله برقی‌های پل‌های عابر پیاده، عامل اصلی خرابی بیشتر این پله‌هاست. مدیر بخش حفظ و نگهداری پله برقی‌های سازمان زیباسازی در این گزارش به خبرنگار همشهری گفته است که «متاسفانه بارها با سرقت‌هایی روبه‌روه شده‌ایم که در آن با قمه به نگهبان‌های پل حمله و با استفاده از ابزارهایی قطعات پله برقی را جدا کرده و برده اند. مجموعا ۴۸۴ پله برقی در تهران داریم که روی ۱۲۱پل نصب شده است. ۱۲تیم سرویس و نگهداری هم در حال تعمیر دوره‌ای هستند. گاهی خسارت به اندازه‌ای است که بیش از یک تیم را باید بفرستیم تا همه تکه‌ها را خارج و دوباره نصب کنند.»


آیا دزدها بلای جان پله برقی‌های تهران شده‌اند؟


موضوع سرقت تجهیزات پله برقی‌های پل‌های عابر پیاده تهران البته مساله جدیدی نیست و پیش از این هم رضا صیادی، مدیرعامل سازمان زیباسازی شهرداری تهران گفته بود که «بعضا سرقت‌هایی از پله برقی‌های تهران رخ می‌دهد، اما با توجه به این که همه پل‌های مکانیزه نگهبان دارند، به محض وقوع سرقت، این مساله به کلانتری محدوده اعلام می‌شود.» اما نکته مهم این است که موضوع سرقت از تجهیزات پله برقی‌ها به عنوان یکی از عوامل شایع و پرتکرار خرابی این پله‌ها از سوی صیادی یاد شده و تاکید شده است که سارقان در بسیاری از موارد به دزدیدن قطعات فلزی پله یا تجهیزات تابلوهای برق مربوط به پل‌های مکانیزه می‌پردازند و «دزدها بلای جان پله برقی‌ها شده اند.»

هشدار مدیریت بحران نسبت به طغیان رودخانه‌ها در تهران
هم اکنون بخوانید


در این میان با توجه به این که این اولین بار نیست که مساله سرقت از پله برقی‌های تهران مطرح می‌شود و در سال‌های گذشته نیز در لابه‌لای اخبار حوادث، شاهد انتشار خبرهایی از دزیده شدن تجهیزات پل‌های مکانیزه مناطق مختلف پایتخت بوده ایم، از مهدی بابایی، نایب رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای شهر تهران درباره این موضوع سوال کردیم و او نیز در پاسخ به خبرنگار ایلنا گفت: سرقت‌هایی که از پله‌های برقی پل‌های مکانیزه رخ می‌دهد، به شکل موردی و اندک است و تا کنون سازمان زیباسازی مساله سرقت از پله برقی‌های را به عنوان یک مساله حاد و جدی به شورای شهر اعلام نکرده است.


وی افزود: من شخصا پیگیر موضوع کاهش خرابی پله برقی‌های پل‌های مکانیزه هستم، اما تا امروز در مذاکراتی که با مسئولان سازمان زیباسازی شهرداری داشته ام، موضوع سرقت از پله برقی‌ها به عنوان یک مشکل رایج مطرح نشده است.


عضو شورای شهر تهران تاکید کرد: با توجه به این که پله برقی‌های پل‌های مکانیزه در طول روز نگهبان دارد و شب‌ها نیز درب ورودی این پله‌ها قفل می‌شود، اساسا امکان سرقت از این پله برقی‌ها اندک است. البته مسئولیت اصلی نگهداری از پله برقی‌های هر پل مکانیزه، برعهده پیمانکار مربوط به آن پل است و نگهبانان نیز توسط همین پیمانکاران استخدام می‌شوند و اگر سرقتی رخ بدهد، نگهبانان هر پل باید پاسخگوی علت وقوع آن باشند.


پله برقی‌ها به سامانه‌ای هوشمند و آنلاین متصل می‌شوند


بابایی در بخش دیگری از صحبت‌هایش با تاکید بر کاهش محسوس آمار خرابی و خاموشی پله برقی‌های تهران در یک سال گذشته گفت: مطابق آماری که اخیرا از سامانه ۱۳۷ شهرداری تهران دریافت کرده ام، میزان شکایت شهروندان از خاموشی یا خرابی پله برقی‌های پل‌های مکانیزه تهران در آبان ۱۴۰۱ نسبت به ماه مشابه سال گذشته نصف شده است. این مساله نشان می‌دهد که بخش زیادی از پله برقی‌هایی که پیش از این بر اثر خرابی یا به دلایل دیگر خاموش بودند، اکنون به مدار فعالیت بازگشته اند. اگرچه ما هنوز با نقطه مطلوب یعنی رسیدن به خاموشی صفر فاصله داریم و برای تحقق این هدف، سازمان زیباسازی باید رویکرد نظارت هوشمند بر پله برقی‌ها را در پیش بگیرد.

پرونده الکترونیک سلامت در کشور مستقر شد+جزییات
هم اکنون بخوانید


نایب رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای شهر تهران ادامه داد: در یک سال گذشته، بسیاری از پله برقی‌های پل‌های مکانیزه به صورت کامل اورهال شده‌اند و اکنون ما به دنبال آن هستیم که شیوه نظارت سنتی بر خرابی یا خاموشی این پله‌ها را به نظارت هوشمند تبدیل کنیم تا بتوانیم به آمار خاموشی صفر در پل‌های مکانیزه برسیم. در حال حاضر ناظرین سازمان زیباسازی به صورت میدانی گزارشات دریافتی از شهروندان درباره خاموشی پله برقی‌ها را صحت‌سنجی می‌کنند و به محض مواجه شدن با خرابی یک پله برقی، تیم‌های سرویس و نگهداری را به محل اعزام می‌کنند، ولی ما به دنبال طراحی سامانه هوشمندی هستیم که بتواند به صورت آنلاین موضوع خرابی یا خاموشی یک پله برقی را به سازمان زیباسازی اعلام کند تا دیگر نیازی به اعزام ناظران به شکل میدانی نباشد.


عضو شورای شهر تهران تاکید کرد: طبق آخرین مذاکراتی که با مسئولان سازمان زیباسازی شهرداری تهران داشتم، اکنون این سازمان به دنبال اجرای طرحی با کمک یک شرکت دانش بنیان داخلی است تا سامانه‌ای برای نظارت هوشمند بر خرابی یا خاموشی پله برقی‌ها طراحی شود تا به محض این که هر پله برقی به علت خرابی یا علل دیگر دچار خاموشی شد، موضوع به صورت آنلاین در سامانه اطلاع داده شود تا تیم‌های سرویس و نگهداری برای بررسی مساله به محل قرارگیری آن پله برقی اعزام شوند. بر این اساس قرار است سنسورهایی به تمام پله برقی‌ها نصب شود و این سنسورها هم به یک داشبورد مدیریتی در سازمان زیباسازی متصل شود تا بتوان به صورت لحظه‌ای بر خاموشی پله برقی‌های پل‌های مکانیزه نظارت کرد.


وی در پایان تصریح کرد: خوشبختانه در روزهای اخیر قرارداد بین سازمان زیباسازی و یک شرکت دانش بنیان داخلی در این زمینه بسته شده است و در آینده نزدیک تمام پله برقی‌های پل‌های مکانیزه تهران به صورت آنلاین به سامانه هوشمند متصل خواهند شد.


انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو × پنج =

دکمه بازگشت به بالا