پزشکیان: وقتی در مورد ماده ۱۵ قانون اساسی اصرار می‌کنیم، می‌گویند شما پان‌ترکیسم یا پان‌کردیسم هستید/ خضریان: ۲۰۰ کشته این ایام، عدد تلخی است

پزشکیان: وقتی در مورد ماده ۱۵ قانون اساسی اصرار می‌کنیم، می‌گویند شما پان‌ترکیسم یا پان‌کردیسم هستید/ خضریان: ۲۰۰ کشته این ایام، عدد تلخی است


به گزارش خبرنگار ایلنا، در این نشست مسعود پزشکیان در پاسخ به پرسشی درباره اصل ۲۷ قانون اساسی در مورد آزادی برگزاری تجمعات اعتراضی مسالمت‌آمیز و اتفاقات اخیر کشور گفت: بر اساس قانون هر کسی می‌تواند اعتراض کند و باید به این اعتراضات مجوز داده شود تا معترضان بتوانند اعتراضات خود را بصورت قانونی برگزار کنند که متاسفانه در جمهوری اسلامی تاکنون چنین اجازه‌ای به چنین اعتراضاتی که خلاف نظر سیاست‌گذاران بوده، داده نشده است در نتیجه نداشتن چارچوب مشخص اجرای قانون بصورت انزجاری طور دیگری خود را نشان داده است که امروز مشاهده می‌کنیم.


وی تاکید کرد: آنچه که قانون بوده، اجرا نشده و چارچوبی برای آن تعیین نشده است و به همین دلیل امروز با مشکلاتی مواجه شده‌ایم. معتقدم که قانون مشکلی ندارد و گفته که هر کسی اعتراض دارد، اجازه دارد بیاید اعتراض کند ولی مجریان به هر کسی که اعتراض دارد می‌گویند که نمی‌توانی اعتراض کنی؛ همین موضوع باعث می‌شود که موضوع بماند تا منفجر شود.


علی خضریان نماینده مردم تهران هم در این نشست طی سخنانی ابراز داشت: ضمن موافقت با این مسأله که در یک مواردی می‌توانستیم بهتر عمل کرده و اصلاحات هم داشته باشیم، می‌خواهم یک نکته‌ای را کنار این قضیه عرض کنم، هر کدام از ما که در حوزه علوم سیاسی تحصیل می‌کنیم، مطلع هستیم که ما نسبت به آنچه که آرمان‌های یک‌ مردم‌سالاری دینی است، عقب هستیم و این یک مسأله ۴۳-۴۴ ساله است.


وی ادامه داد: سوال می‌شود که در این مدت آیا روند متوقف بوده است؟ خیر. ما رشد داشته‌ایم و می‌توانیم همچنان در مسیر رسیدن به یک مردم‌سالاری دینی رشد و پیشرفت داشته باشیم اما فاصله داریم.


عضو کمسیون اصل ۹۰ مجلس تاکید کرد: من هم همانند آقای پزشکیان فکر می‌کنم می‌توانیم با انجام اصلاحاتی در ساختار، فضا را برای بیان و پذیرش اعتراض آماده کنیم. راهکار این مسأله این است که ما باید مشکلات را تبدیل به مسأله کنیم یعنی معلوم باشد که درخصوص چه موضوعی می‌خواهیم به چه مسأله‌ای اعتراض کنیم؛ هر کجا که ما مسائل را پی‌گیری کردیم، توانسته‌ایم آن را به حصول نتیجه نزدیک کنیم اما هرجا مسائل را تبدیل به مشکل کردیم، علی‌القاعده به بن بست رسیده است.

آنکارا منافعش در کاراکاس را مشخص کرده است/سیاست خارجی ترکیه بر مبنای «مرغ یک پا دارد» پیش نمی‌رود
هم اکنون بخوانید


وی اضافه کرد: در مجموع با آقای پزشکیان موافق هستم که در یک مواردی می‌توانستیم بهتر عمل کنیم.


خضریان درباره این‌که مجلس در بحث اعتراضات مردمی چه باید می‌کرد و چرا کم کاری کرد، گفت: کم کاری نبوده بلکه برای تغییر یک نظام ۲۵۰۰ ساله زمان لازم است.


وی ادامه داد: اگر مسئله اعتراض را  روی گشت ارشاد و نهی از منکر قرار دهیم، این موضوع پیش از اعتراضات رویش بحث بود که این موضوع درست نیست و به راهکار نمی‌رسد. یا مثلا موضوع اصل حجاب را بررسی کنیم این موضوع بخشی از نظام جمهوری اسلامی است و مجلس نمی‌تواند تصمیم بگیرد.


این نماینده مجلس شورای اسلامی بیان کرد: مسیر قابل گفت‌وگو است، اما مبدأ چیز دیگری است. اصل مبدأ و مقصد در اختیارات مجلس شورای اسلامی نیست. اما یک مسئله دیگر مثل اعتراضات، به عنوان نقاط ضعف کمیسیون شوراها و امور داخلی در حال بحث بررسی است تا شرایطی را فراهم کنیم برای اینکه اعتراضات امکان برگزاری داشته باشد.


وی با بیان این که مجلس ریل‌گذار است، گفت: مجلس کارهای دیگری می‌توانست انجام دهد. باید از سوی نمایندگان در حوزه‌های انتخابیه با مردم صحبت و گفت‌وگو شود که باب خشونت باز نشود.


خضریان افزود: شورای امنیت کشور اعلام کرد ۲۰۰ نفر در ایامی که گذشت جان خودشان را از دست دادند که عدد، عدد تلخی است. البته نمی‌گویم همکاران من در حوزه‌های انتخابیه برای صحبت با مردم نرفتند اما می‌شد اتفاق گونه دیگری باشد.


پزشکیان در ادامه این جلسه و در پاسخ به اینکه آیا اقدامات مجلس در این ایام قابل قبول بود یا خیر، گفت: حضرت علی (ع) می‌فرماید با رعیت شفاف باش و در کنار مردم باش و به آنها احترام بگذار و روشن‌گری کن. این کار تو را به خواسته خود می‌رساند، مشکل مدیریت ما این بود که بجای شفاف‌سازی و دادن اطلاعات حرف‌های متفاوت می‌زنیم و گزارش گروه کمیسیون تحقیق هم شفاف نبود و کسی که گزارش را قرائت کرد اصطلاحات پزشکی را هم نمی‌توانست درست ادا کند.


وی تاکید کرد: کسی که آگاهانه عمل می‌کند صرف نظر از نتیجه باید روش را اصلاح کند ما چهل سال است می‌گوییم حجاب باید باشد اما روش را اصلاح نمی‌کنیم.

سفرهای استانی نهضت تکمیل پروژه‌های نیمه تمام است/ افرادی که از روحیه تحول‌خواهی برخوردار نیستند، در مناصب مدیریتی و مهم قرار نگیرند
هم اکنون بخوانید


نماینده مردم تبریز خاطرنشان کرد: ما در مدیریت جریان به دلیل عدم شفافیت بهانه به دست دیگران دادیم، اگر کسی گناه کرد باید با آن برخورد می‌شد ولی به دلیل عدم شفافیت در برخورد با آن باعث آشوب شد در مجلس هم آنچه که تحت عنوان تحقیق بررسی بود را دیدیم که ما را مسخره کردند و در آن جلسه گفتم مشکلی که ما داریم این است که با مردم صادث نیستیم، خدا در قرآن گفت ما از پیامبران پیمان گرفتیم با مردم صادق باشند، ما اگر با مردم صادقانه سخن بگوییم مردم می‌پذیرند.


وی در با بیان اینکه مردم نسبت به صداقت ما شک دارند، تصریح کرد: ما باید این شک را از مردم برداریم که کسی بی‌صلاحیت پست نگرفته و یا دروغ به آنها نمی‌گوید. ما این را در عمل اجرا نکردیم و این مشکلات زاییده رفتار ماست.


پزشکیان با اشاره به برخی ناکارآمدی‌ها، گفت: اگر سیستم داده‌ها و FATF داخلی را اجرا می‌کردیم دیگر کسی در کشور اختلاس و دزدی نمی‌کرد پس ابتدا باید در داخل قوانین را درست اجرا کنیم.


وی افزود: اگر اعتراض مورد تایید حاکمیت باشد که اعتراض نیست. اعتراض یعنی کسی که مخالف چیزی است بیاید و اعتراض کند. ما اول انقلاب اجازه ندادیم که هر کسی اعتراض دارد بیاید و اعتراض کند امروزه اقشار مختلف اعتراض دارند و اجازه اعتراض ندادیم، این اعتراض تبدیل به فریاد شده است. متاسفانه خیلی از قوانین اجرا نشده یا قانونی هم وضع نشده تا مردم اعتراض کنند و این را به هر دولت هم می‌گوییم.


این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی بیان داشت: در مورد ماده ۱۵ قانون اساسی وقتی اصرار می‌کنیم می‌گویند شما پان‌ترکیسم یا پان‌کردیسم هستید، اگر قانون اساسی مشکل دارد باید آن را اصلاح کنیم و حتی قانون می‌گوید بازداشت شده‌ها را فقط می‌توانید ۲۴ ساعت نگهدارید بیشتر از آن جرم است، اما اعتراض کنید شما را هم می‌گیرند و وقتی جایی هم اعتراض می‌کنیم برچسب به آدم‌ها می‌زنند تمام این اتفاقات که موجب می‌شود ما بهانه به دشمنان بدهیم و اجازه دهیم از این بستر استفاده کنند.


 


خبر در حال تکمیل می باشد…

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

20 − 1 =

دکمه بازگشت به بالا