شناسایی۲۳ هزار بیمار مبتلا به ایدز در کشور/ ۱۷ هزار نفر خدمات درمانی دریافت می‌کنند

شناسایی۲۳ هزار بیمار مبتلا به ایدز در کشور/ ۱۷ هزار نفر خدمات درمانی دریافت می‌کنند


«شهنام عرشی» سرپرست مرکز بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت همزمان با روز جهانی ایدز در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، در رابطه با آخرین وضعیت این بیماری اظهار کرد: از نظر آماری تخمین می زنیم ۵۲ هزار نفر مبتلا به اچ‌آی‌وی داشته باشیم و از این افراد ۲۳ هزار نفر شناسایی شده اند. 


وی بیان کرد: از این ۲۳ هزار نفر نیز، حدود۱۷ هزار نفر به مراکز درمانی مراجعه کرده و خدمات درمانی دریافت می‌کنند. درمان اچ‌آی‌وی رایگان بوده و به افراد در مراکز کنترل آسیب ارایه می‌شود. 


عرشی تأکید کرد: ۹۰ درصد از افرادی که شناسایی می‌شوند خوشبختانه به چرخه درمان وصل می‌شوند. برنامه‌های وزارت بهداشت در قالب برنامه‌های پنج‌ساله و سه‌ساله تدوین می‌شوند که اولین برنامه ۵ساله در سال ۱۳۸۱ آغاز شده است. 


او ادامه داد: در سال‌های اخیر با توجه به وضعیت مناسب آموزش و آگاهی‌رسانی تعداد افراد درمان گیرنده از سال ۱۳۹۰ که حدود دو هزار و ۵۸۰ نفر بوده در سال ۱۴۰۰ به حدود ۱۷ هزار نفر رسیده است. 


این مقام وزارت بهداشت در ادامه با بیان اینکه گرفتن درمان علاوه بر کنترل بیماری در پیشگیری هم بسیار مهم است، اظهار کرد: چرا که این داروها بار ویروسی را به شدت کاهش داده و در نتیجه قدرت انتقال آن هم بسیار کمتر می‌شود. 


وی همچنین در مورد افزایش انتقال بیماری از طریق رابطه پرخطر جنسی اظهار کرد: آمار انتقال از طریق سرنگ تزریقی مشترک در کشور ما به این دلیل زیاد بود که اولین بار در میان گروه‌زیادی از افراد دارای اعتیاد که عمده آن‌ها مرد بودند مشاهده شد و به همین دلیل درصد مردهای مبتلا بسیار زیاد بود و تقریبا ۹۰ درصد از مبتلایان را مردان تشکیل می‌دادند. الان به دلیل اینکه آموزش داده شده و برخی از این افراد فوت کرده و از سویی معتادان دیگر از سوزن مشترک استفاده نمی‌کنند شیوع از این طریق کمتر شده و طبیعتا به این سمت می‌رود که خود را در انتقال از طریق روابط پر خطر جنسی نشان دهد. اکنون ۵۰ درصد موارد شناسایی شده از طریق روابط جنسی مبتلا شده‌اند. در حال حاضر در بسیاری از نقاط جهان هم عمده‌ترین راه انتقال بیماری روابط جنسی پر خطر است. 

افزایش تورم در فرانسه
هم اکنون بخوانید


سرپرست مرکز بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت با بیان اینکه مرجع اصلی جمع‌آوری آمار در حوزه ایدز وزارت بهداشت است، گفت: اصلی‌ترین چالشی که ما با آن روبه‌رو هستیم کم بودن تعداد موارد شناسایی شده است. درغیر این صورت در حوزه تشخیص، درمان و اتصال به چرخ درمانی هیچ چالشی وجود ندارد. ما در شناسایی موارد مشکل داریم و باید با برنامه‌های مختلف این مشکل حل شود. 


این متخصص عفونی بیان کرد: اچ‌آی وی در حال حاضر به عنوان یک بیماری عفونی قابل کنترل و درمان قلمداد می‌شود، اگر افراد مبتلا به موقع وارد چرخه درمان شوند و به صورت مرتب داروهای خود را دریافت کنند، از طول عمر مناسبی برخوردار خواهند بود و کمترین عوارض را خواهند داشت لذا باید این ذهنیت وجود داشته باشد که بیماری ایدز یک بیماری قابل کنترل است. 


وی همچنین در رابطه با آمارهایی که از افزایش زنان مبتلا وجود دارند نیز توضیح داد: عمده روند افزایشی زنان مبتلا به این دلیل است که در ابتدای کار مردان بیشتر شناسایی می‌شدند با این حال ما انتظار داریم که عمده کسانی که مبتلا به اچ‌آی‌وی هستند با توجه به اینکه بیماری از طریق تماس جنسی انتقال پیدا می‌کند نسبت برابری بین زن و مرد وجود داشته باشند. اینکه الان ما شاهد افزایش آمار شناسایی زنان هستیم هرچند هنوز درصد آن‌ها نسبت به مردان کمتر است به دلیل کمتر شدن گروه‌های معتادین است که اکثر آن‌ها را مردان تشکیل می‌دهند به این دلیل درصدهای این بیماری به سمت انتقال از طریق جنسی و درصدهای برابر زن و مرد میل می‌کند. 

آغاز پویش اهدای خون در اعیاد شعبانیه در سراسر کشور
هم اکنون بخوانید


او یادآور شد: همچنان بیشترین مبتلایان را مردان تشکیل داده و بیشترین گروه سنی هم افراد بین ۲۵ تا ۴۰ ساله هستند. اگرچه در حال حاضر ما در تمام سنین مبتلای این بیماری را مشاهده می‌کنیم. 


عرشی همچنین در رابطه با دسترسی اقشار آسیب‌پذیر به وسایل پیشگیری از بیماری‌های عفونی نیز اظهار کرد: از نظر دسترسی این اقشار به روش‌ها و وسایل پیشگیری از انتقال بیماری، اقشار آسیب‌پذیر هیچ‌گونه محدودیتی نداشته و در دسترس آن‌ها وجود دارد.


انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سیزده − 9 =

دکمه بازگشت به بالا