برنامه جامع «ساماندهی و لایروبی رودخانه‌ها» به دولت ارائه شده است

برنامه جامع «ساماندهی و لایروبی رودخانه‌ها» به دولت ارائه شده است


به گزارش ایلنا، علی‌اکبر محرابیان روز یکشنبه در جلسه امور آب وزارت نیرو که با حضور محمدحسن نامی رییس سازمان مدیریت بحران کشور برگزار شد، پیشگیری را مهمترین و اصلی‌ترین رکن کاهش میزان خسارات حوادث طبیعی برشمرد.


وی گفت: سازمان مدیریت بحران تاسیس شده تا بحران را مدیریت کند، اما بهترین روش مدیریت بحران، پیشگیری است.


وزیر نیرو افزود: سال گذشته در این زمینه چند نمونه موفق را شاهد بودیم که نتیجه‌بخش بود و با اثرهای مثبتی همراه شد.


محرابیان ادامه داد: پیشگیری در استان‌های کرمان، یزد و هرمزگان و انجام پیش‌بینی‌ها و اقدام های لازم پیش از وقوع سیل در طول ماه‌های گذشته موجب شد تا خسارات ناشی از آن به میزان قابل توجهی کاهش یابد، در غیر این صورت بی‌تردید خسارات جبران ناپذیری به کشور تحمیل می‌شد.


وی درباره اقدام های پیشگیرانه خاطرنشان کرد: لایروبی و ساماندهی رودخانه‌ها از جمله این اقدام ها است. اکنون حدود ۱۷۰ هزار کیلومتر رودخانه در کشور وجود دارد، اما گلوگاه‌ها و نقاط حادثه‌خیز بین ۲ تا ۳ هزار کیلومتر را شامل می‌شود، چنانچه تجهیزات و امکانات کشور در زمان ممکن و پیش از وقوع حادثه طبیعی به کار گرفته شود بی‌تردید شاهد کاهش هزینه‌ها برای برطرف کردن مشکلات و چالش‌های پس از بروز بحران خواهیم شد.


محرابیان با بیان اینکه می‌توان از امکانات موجود برای لایروبی و ساماندهی رودخانه‌ها استفاده کرد، گفت: دیگر لازم نیست سالانه حدود سه هزار کیلومتر گلوگاه رودخانه‌ای لایروبی شود، بلکه با ساماندهی ۷۰۰ کیلومتر به صورت سالانه می‌توان انتظار داشت که پس از حدود سه سال به نقطه استاندارد و قابل قبولی برسیم.


وزیر نیرو خاطرنشان کرد: لازم است این مهم با عنوان «برنامه ساماندهی و لایروبی رودخانه‌ها» تقدیم دولت شود؛ چراکه می‌تواند ۴۰ تا ۵۰ درصد از خسارات سیل‌ را کاهش دهد.

مهم‌ترین وظیفه خودم را در مقطع فعلی رفع دغدغه مردم و جوانان در زمینه اشتغال می‌دانم/ رفع مشکل اشتغال با توصیه مقدور نیست و باید یک جنبش ایجاد شغل به راه انداخت
هم اکنون بخوانید


وزیر نیرو، ساماندهی سازه‌های تقاطعی بر پهنه سیلاب را مسئله دیگری در کاهش خسارات ناشی از وقوع سیل برشمرد و گفت: آمارها حاکی از وجود ۸ هزار و ۳۰۰دسازه تقاطعی است که ساماندهی آن نیازمند برنامه‌ریزی ملی است، که باید ابتدا موارد شناسایی و پس از اولویت‌بندی ساماندهی شوند.


به گفته وی، وزارت نیرو در مواجهه با سیلاب در کنار بهره‌مندی از تجربه‌های گذشته از دانشی که طی این سال‌ها کسب شده، اقدام ها را در دستورکار قرار می‌دهد.


محرابیان افزود: مرحله نخست، پیش‌بینی‌های لازم صورت می‌گیرد و برنامه‌ریزی‎های مختلف برای پیشبرد اقدام های پیش از وقوع، حین و پس از سیل انجام می‌شود.


وی افزود: سیل سال ۱۳۹۸ خسارت مالی و جانی فراوانی را به کشور وارد کرد و موجب عقب‌ماندگی در پیشبرد طرح‌های توسعه‌ای و زیربنایی شد.


وزیر نیرو سازمان هواشناسی را به عنوان مرجع اصلی اعلام پیش‌بینی‌ها و صدور اخطارهای هواشناسی اعلام کرد و گفت: موقعیت قانونی پیش‌بینی‌های وضعیت جوی برعهده سازمان هواشناسی است و لازم است در این باره اقدام های تخصصی و علمی‌تری صورت گیرد تا در نهایت تحلیل دقیق، درست و کاربردی ارائه شود.


محرابیان طرح جامع کنترل سیلاب، دستورالعمل ماده ۱۴، مدیریت خشکسالی و مواردی از این دست را از جمله وظایف این وزارتخانه عنوان کرد و افزود: تلاش می شود با بهره‌مندی از پتانسیل و ظرفیت سازمان مدیریت بحران کشور از ورود خسارات به بخش‌های مختلف کشور در زمان وقوع سیل پیشگیری کنیم.


قدردانی از عملکرد وزارت نیرو در مدیریت آب


رییس سازمان مدیریت بحران کشور نیز ضمن قدردانی از عملکرد وزارت نیرو در مدیریت آب در استان‌هایی نظیر کهگیلویه و بویراحمد، گفت: وزارت نیرو یک وزارتخانه استراتژیک و ارزشمند است و یکی از مهم‌ترین وزارتخانه‌های کشور به شمار می‌رود.

اظهارنظر افراد در قوه قضائیه جناحی نباشد/ زندان مجموعه‌ای برای تربیت مجرم نیست
هم اکنون بخوانید


محمد حسن نامی با اشاره به تغییر اقلیم جغرافیایی و جوی در جهان افزود: بر اساس تغییرات جوی و اقلیمی، جهان در ۶ سال آینده با کاهش موادغذایی روبرو خواهد شد، از این رو لازم است به مسئله آب نگاه جدی شود.وی ادامه داد: هم‌اکنون به طور روزانه شاهد انتشار میلیون‌ها تن گازهای گلخانه‌ای هستیم و هر چند سال، یک درجه سطح زمین نسبت به گذشته گرم‌تر می‌شود.


وی ادامه داد: از ۶۴ مورد بحران یا مخاطره طبیعی در جهان همه موارد در ایران رخ داده است، اما مهم‌ترین آن‌ها را سیلاب، زلزله و آتش‌سوزی تشکیل می‌دهد.


رییس سازمان مدیریت بحران کشور افزود: عدم اجرای آمایش ملی یا آمایش سرزمین که در ایران ۶۱ سال سابقه دارد و اقدامی هم درباره آن انجام نشده کار وزارت نیرو را سخت‌تر کرده است. بر اساس آمایش سرزمین برقراری نسبت منظم بین انسان، فعالیت و فضا اهمیت دارد، این در حالی است که هم اکنون نه تنها نزدیک به این نسبت منظم نیستیم بلکه از آن فاصله زیادی داریم.نامی ابراز داشت: هم‌اکنون بسیاری از کشورها طرح آمایش ملی را اجرایی کرده‌اند، چین آخرین کشوری بود که در این زمینه اقدام کرد.


آمایش ملی این کشور ۴۵ پیوست داشت که مهمترین آن مربوط به آب و رودخانه‌ها می‌شد.


وی با اشاره به تهیه اطلس مخاطراتی خاطرنشان کرد: یکی از سرمایه‌های بزرگ وزارت نیرو داشتن نیروی انسانی تحصیل کرده و متخصص است که می‌توان از این پتانسیل در زمینه تهیه اطلس مخاطراتی رودخانه‌ها بهره گرفت.


انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × 4 =

دکمه بازگشت به بالا