دولت ائتلافی آلمان نمی‌تواند در مقایسه با مرکل نمره خوبی از جامعه مدنی دریافت کند/ سیاست خارجی برلین در دولت جدید به طور محسوسی تند شده است

دولت ائتلافی آلمان نمی‌تواند در مقایسه با مرکل نمره خوبی از جامعه مدنی دریافت کند/ سیاست خارجی برلین در دولت جدید به طور محسوسی تند شده است


ساسان کریمی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، در ارزیابی عملکرد دولت آلمان در آستانه یک‌ سالگی و در خصوص این‌که دولت ائتلافی آلمان با چالش‌هایی مواجه شده و همچنین به نظر می‌رسد با کاهش رضایتمندی در بین شهروندان نیز مواجه است، گفت: دولت ائتلافی در سطحی که در آلمان تشکیل شده است قدرت قاطع و مطمئن به نفسی را در بلوک قدرت و نیز جامعه مدنی پشت سر خود ندارد. همچنین دولتی از پس دولت طولانی‌مدت فردی مثل آنگلا مرکل که آلمان را به خوبی رهبری و اداره کرده و گام‌های پیوسته و بلندی را در راستای منافع ملی این کشور برداشته رنگ و بوی چندانی ندارد و دشوار است که بتوان طوری حکمرانی این مردم دقیق را انجام دهید که در مقام مقایسه با مرکل نمره خوبی از جامعه مدنی بتوان دریافت کرد.


وی ادامه داد: از طرف دیگر معضلات پساکرونا و نیز از آن مهم‌تر جنگ روسیه علیه اوکراین موجب تلاطم‌های واقعی در اقتصاد جهانی شده است و اقتصاد صادرات‌محور آلمان نیز از این موضوع مستثنی نیست. کاسته شدن از تعداد مشتریان و رکود تولید برای برترین کشور تولید کننده ابزار تولید پرهزینه است و این همزمانی با آغاز دولتی جدید باعث شده است که اقبال عمومی بر این دولت روا یا ناروا رو به کاهش باشد.


این کارشناس مسائل اروپا و آلمان در پاسخ به این سوال که تاثیر جنگ اوکراین و بحران انرژی و چالش‌های حوزه سیاست خارجی را در این رابطه چگونه ارزیابی می‌کنید، گفت: البته به نظر می رسد آلمان بحران انرژی را تا اینجا خوب مدیریت کرده است. ولی از آنجا که پروژه اصلی تامین انرژی اروپا و به ویژه آلمان از طریق روسیه و به خصوص متکی بر گاز وارداتی است به هر حال این فشار بر مردمان این کشور تحمیل خواهد شد. واقع امر این است که خط لوله نورد استریم ۲ تا اینجا پروژه‌ای پر هزینه بوده که بر باد رفته و این به چشم‌انداز انرژی این کشور کمکی نمی‌کند.

تهران آماده گفت‌وگو و مذاکره با کی‌یف جهت رفع اتهامات است
هم اکنون بخوانید


وی افزود: سیاست خارجی آلمان در دولت جدید به طور محسوسی تند شده است و از آن احتیاط سنتی متکی بر توسعه و اقتصاد آلمان کاسته شده است. در حال حاضر روابط آلمان با ایالات متحده به واسطه حضور بایدن همگرا با اروپا ظاهراً در شرایط مطلوبی است اما در بطن اروپا و نیز آلمان به طریق اولی در فشار غیر مستقیم آمریکا در اثر جنگ روسیه با اوکراین قرار دارد؛ آمریکایی که از پس این جنگ و بحران امنیتی و انرژی اروپا در پی ترمیم و احیای هژمونی سنتی اش بر شرکای اروپایی است. آلمان در این شرایط به دنبال ساخت ارتش خود است که البته تصمیم غیرعاقلانه ای نیست.


انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

9 − شش =

دکمه بازگشت به بالا