آمریکا جزییات طرح سقف قیمت نفت روسیه را اعلام کرد

آمریکا جزییات طرح سقف قیمت نفت روسیه را اعلام کرد


به گزارش ایلنا از راشاتودی، براساس دستورالعمل سیاستی وزارت خزانه‌داری که روز سه‌شنبه منتشر شد،  ارائه‌دهندگان خدمات آمریکایی تنها در صورتی مجاز به ادامه معامله با نفت روسیه خواهند بود که «در حد سقف قیمتی یا کمتر از آن خریداری شود» که سطح دقیق آن هنوز تعیین نشده است. 


این وزارتخانه اعلام کرد این سقف که از ۵ دسامبر اجرایی می‌شود، با هدف حفظ عرضه قابل اعتماد نفت به بازار جهانی و در عین حال مجازات روسیه به دلیل درگیری در اوکراین است.


دستورالعمل‌های جدید برای شرکت‌های مرتبط از جمله کشتیرانی، تجارت کالا، امور مالی، بیمه، پرچم گذاری و کارگزاری گمرک اعمال می‌شود. افرادی که طرح سقف قیمت را نقض می‌کنند احتمالا با جریمه‌هایی از سوی دفتر کنترل دارایی‌های خارجی روبرو شوند.


 این دستورالعمل تصریح می‌کند که اگر نفت قبل از موعد مقرر حمل شود و تا ۱۹ ژانویه به مقصد برسد، ارائه دهندگان خدمات جریمه نمی‌شوند.


عرضه‌کنندگان آمریکایی نیز مستقیماً از واردات نفت روسیه به ایالات متحده منع خواهند شد، تصمیمی که در اوایل سال جاری و پیش از بحث در مورد سقف قیمت گرفته شد. ممنوعیت اتحادیه اروپا برای واردات نفت روسیه از طریق دریا نیز برای ۵ دسامبر برنامه ریزی شده است.


یک مقام ارشد خزانه داری گفت که واشنگتن انتظار دارد کشورهای دیگر در ائتلاف موسوم به «ائتلاف سقف قیمت» که توسط ایالات متحده، کشورهای G7، اتحادیه اروپا و استرالیا تشکیل شده است، قوانین مشابهی را در روزهای آینده صادر و به ایالات متحده بپیوندند.

مجلس بر نظر خود درمورد طرح شفافیت قوای سه‌گانه و دستگاه‌های اجرایی اصرار دارد
هم اکنون بخوانید


مسکو بارها اعلام کرده است که  تجارت با کشورهایی که از این طرح پیروی می‌کنند را متوقف خواهد کرد و تاکید دارد که قیمت‌ها را نمی‌توان با دیکته‌های غرب تعیین کرد.


برخی از خریداران عمده نفت روسیه مانند هند و چین از پایبندی به این طرح خودداری  و باوجود فشارهای آمریکا برای قطع روابط اقتصادی با مسکو، واردات انرژی را افزایش داده‌اند.


انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفت + هفده =

دکمه بازگشت به بالا