دو نشست تخصصی در جشنواره موسیقی نواحی/ کردها و ترمینولوژی موسیقایی در اقوام

دو نشست تخصصی در جشنواره
موسیقی نواحی/ کردها و ترمینولوژی موسیقایی در اقوام


به گزارش خبرنگار ایلنا، چهارمین روز از پانزدهمین جشنواره موسیقی نواحی به تاریخ پنجشنبه بیست و ششم آبان ماه در هتل جهانگردی ناهارخوران گرگان برگزار شد. 


هوشنگ جاوید، احمد صدری، رضا مهدوی، دامون شش‌بلوکی، پیمان بزرگ‌نیا و‌صادق چراغی از پژوهشگران حاضر در این جلسه بودند.


نشست اول به گونه‌های آوازی بیات در حوزه فرهنگی زاگرس وتورس (کردستان‌های ایران، عراق و ترکیه) با حضور ناصر بهرام بیگی برگزار شد. 


نشست دوم هم ترمینولوژی موسیقایی در اقوام (همراهی گروه دانشجویان انتوموزیکولوژی) نام داشت و محمدعلی مرآتی دبیر جشنواره سخنران آن بود. 


ناصر بهرام بیگی طی حضورش در نشست اول به مقوله مقام در موسیقی کردی پرداخت. 


او در ادامه درباره مقام بیات و جززیات و الگوهای آن پرداخت. 


وی طی صحبتهایش از ترکیباتی گفت که الگوهای مقام بیات را تشکیل می‌دهند. 


بهرام بیگی سپس به آوازهای کردی در مناطق مختلف کردنشین گفت. 


او در ادامه به فرمهای مقام حجاز در موسیقی کردی پرداخت. بهرام بیگی در ادامه گفت مقام‌ها و آوازها تحت تاثیر لهجه‌ها هستند. 


او گفت: برخلاف نظراتی درباره بیت خیلی عمیق بررسی نشده اند. درحوزه شمال عراق تا جنوب اذربایجان غربی بیت را داریم. 


او گفت مقام قطار راداریم. د کوردی قطار به معنای ده است. منظور اوازهایی با اجرای ده هجایی است. همانطور که مقامهای دیگر با عدد شناخته می‌شوند. فرق قطار با ممقامهای دیگر عرفانی کردستان، عرفانی بودن آن است. 


شوکت کاکه‌ای استادی بود که میگفت قطار دو بخش اوازخوانی دارد و با شعر ده هجایی گوران اجرا می‌شود. 


این پژوهشگر کرد در ادامه برنامه به هوره‌هاو دسته‌بندی‌های آن‌ها گفت.

نمایشگاه «ایرانِ عزیزِ ما» افتتاح شد
هم اکنون بخوانید


در ادامه و در دومین نشست محمدعلی مرآتی دبیر جشنواره درباره مباحث تخصصی با حاضران صحبت کرد و به سوالاتشان پاسخ داد.


چهارمین نشست پژوهشی جشنواره موسیقی نواحی ایران برگزار شد/ترمینولوژی موسیقایی در اقوام


چهارمین نشست پژوهشی پانزدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران با سخنرانی محمدعلی مرآتی (دبیر جشنواره) و‌ ناصر بهرام‌بیگی(پژوهشگر موسیقی) صبح ۲۶ آبان‌ماه در هتل گردشگری گرگان برگزار شد.


به گزارش ستاد خبری پانزدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران، بخش اول این نشست به سخنرانی ناصر بهرام‌بیگی اختصاص داشتکه گونه‌های آوازی مقام بیات در حوزه فرهنگی زاگرس و تورس (کردستان‌های ایران، عراق و ترکیه) را بررسی کرد.٫


این پژوهشگر معتقد است: طی ۳۰۰ سال گذشته شاعران کرد سورانی به صورت سیستماتیک به سرودن اشعار عروضی روی آوردند. شاعران این منطقه به نوعی از این سبک شعری استقبال کردند و شعر سرودند. 


او ادامه داد: کردهای مناطق مختلف، لهجه‌های متفاوتی دارند و مقام‌ها با لهجه کردی سورانی اجرا می‌شوند. 


همچنین، در ادامه این نشست دانشجویان حاضر در  جلسه سوالات تخصصی خود را از ناصر بهرام‌بیگی پرسیدند و به بحث نشستند. 


بخش دوم این نشست به سخنرانی دکتر محمدعلی مرآتی اختصاص داشت که با محوریت «ترمینولوژی موسیقایی در اقوام» ارائه شد.


دبیر جشنواره گفت به نظرم در واژه‌شناسی موسیقی یک‌جور بهم ریختگی وجود دارد. این را بر مبنای تجربه ۳۵ساله‌ام در حوزه موسیقی عرض می‌کنم. بخشی از این بهم‌ریختگی ظهور واژه‌هایی است که از غرب وارد ایران شدند و‌ در یک روندطولانی میان مردم جا افتاده و پذیرفته شده‌اند. از آنجایی که بعضی واژه‌ها به طور کامل ترجمه نمی‌شوند، با زبان اصلی تلفظ می‌شوندو حالا هم مردم نیستند که آن را اصلاح کنند. گاهی حتی یک‌غرب‌زدگی در انتخاب واژه داریم.

نوروز در تخت‌جمشید + عکس
هم اکنون بخوانید


این اتنوموزیکولوژ ادامه داد: اعتقادم بر این است که دانش مثل یک دایره المعارف می‌ماند و‌ هر واژه‌ای که مطرح می‌شود بر گرفته ازفرهنگ معنایی متفاوتی است. هر واژه‌ای علاوه بر ساختمان دارای شان نزول نیز هست. 


مرآتی که سخنرانی خود را با تکیه بر واژه‌شناسی قرار داده بود، ادامه داد: بنده به شخص با انتخاب واژه «نواحی» برای این جشنوارهموافق نبودم. اگرچه ما حوزه‌های مختلف موسیقی داریم که بر مبنای موسیقی تنوع موسیقی اقوام اطلاق شده است. در هر صورت دراین باره اجماع شده و‌ در دوره‌های مختلف از این واژه استفاده شده است. 


او همچنین گفت: یکی از این نمونه‌های چالش برانگیز استفاده از واژه «محلی» است که وزارت علوم این واژه را در واحدهای درسی همدر نظر گرفته است و این باعث‌ می‌شود،  دانشجو در بدو ورود به دانشگاه دچار سردرگمی شوند. 


مرآتی همچنین درباره واژه‌شناسی واژه «موسیقی» نیز اظهار کرد: بنده درباره واژه موسیقی نیز احساس گنگی دارم. موسیقی یک واژهنام‌آشنا اما گنگ است. موسیقی در واقع از سه رکن تشکیل می‌شود که شامل صوت، نظام ریتمیک و محتوای انسان‌شناسانه است. خیلی وقت‌ها می‌شنوم که برخی از واژه «موسیقی علمی» استفاده می‌کنند که در واقع چیزی شبیه واژه مقام که می‌خواهد به موسیقیاقوام‌ پرستیژ بدهد، است. 


وی در همین باره توضیح داد: واژه موسیقی علمی از طرف موسیقی‌دانانی اطلاق شد که در غرب تحصیل می‌کردند و‌ می‌خواستندپرستیژی به موسیقی بدهند. اما باید تاکید کنم که موسیقی علم نیست؛ بلکه یک سیستم است. 


 


انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

17 + شانزده =

دکمه بازگشت به بالا