لغو سفر بازرسان آژانس به ایران، شرایط موجود را وخیم‌تر می‌کند

لغو سفر بازرسان آژانس به ایران، شرایط موجود را وخیم‌تر می‌کند


به گزارش ایلنا، «رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در واکنش به اظهارات «محمد اسلامی» رئیس سازمان انرژی اتمی ایران مبنی بر این‌که سفر بازرسان آژانس در حال حاضر در دستور کار این کشور نیست، گفت که این نهاد از هیچ تصمیمی مبنی بر لغو این سفر مطلع نشده است.


وی با متهم کردن مجدد ایران به عدم همکاری با آژانس، گفت که لغو سفر بازرسان دیده‌بان هسته‌ای سازمان ملل متحد، وضعیت را از آنچه که هست پیچیده‌تر و وخیم‌تر می‌کند و به معنای عدم پیشرفت در زمینه نظارت بر فعالیت‌های هسته‌ای ایران است.


گروسی با تکرار ادعاهای خود در خصوص سه سایت هسته‌ای محرمانه اعلام نشده، گفت که پرونده تحقیقات در این زمینه بسته نخواهد شد مگر این‌که آژانس با قطع‌نامه یا بدون قطع‌نامه پاسخی از سوی ایران در این رابطه دریافت کند.


اسلامی ساعاتی پیش، در پایان جلسه هیات دولت با حضور در جمع خبرنگاران درباره اقدام اروپا برای ارائه پیش‌نویس قطعنامه ضد ایرانی به شورای حکام عنوان کرد: سیاست فشار حداکثری و اتهام‌پراکنی به جمهوری اسلامی ایران توسط جریان استکباری و صهیونیستی طبیعت آنها است که معتاد به تحریم و سیاست هستند.


وی افزود: قطعنامه‌ای را هم الان پیش‌نویس کرده‌اند و مطالب بسیار ناصوابی را هم در آن آورده‌اند که خودشان می‌دانند حقیقت ندارد. از نظر جمهوری اسلامی ایران این پیش‌نویس مردود است و هیچ ارزشی ندارد. مهم این است که ایران برای پیشبرد برنامه‌های توسعه خود در بخش هسته‌ای برنامه مصوب شده و اعلام شده دارد و در همان چارچوب فعالیت‌های خود را انجام می‌دهد.

روایت آکسیوس از ادامه احتلاف‌ها میان آمریکا و اسرائیل بر سر احیای برجام
هم اکنون بخوانید


رئیس سازمان انرژی اتمی در پاسخ به این سوال که قرار است هیئتی از آژانس به ایران سفر کند رایزنی‌ها قرار است در چه خصوصی باشد، گفت: فعلاً سفری از سوی مقام‌های آژانس به ایران در دستور کار نیست موضوعی که حائز اهمیت بوده و وزارت امور خارجه آن را پیگیری می‌کند، بحث تداوم مذاکرات بوده که به اشکال گوناگون در دست اقدام است که تاجایی که به سازمان انرژی اتمی مربوط شده موارد ادعایی و اتهامی را پاسخ می‌دهیم.


وی عنوان کرد: آنها اگر حسن نیت داشتند و اگر قرار بود مذاکره را تداوم دهند پیش‌نویس قطعنامه با این ابعاد را ارائه نمی‌کردند. امیدوار و مطمئنیم با توجه به حسن نیتی که جمهوری اسلامی داشته و با صداقت و پاسخ‌های منطقی و مستدلی که به آنها ارائه داده این مسئله کارساز واقع شود و اجازه دهیم که مسیر طبیعی غیرسیاسی و روش حرفه‌ای و ضوابط پادمان ملاک باشد تا بتوانند از آن نتیجه بگیرند.


 


 


انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

8 + نه =

دکمه بازگشت به بالا