آغاز جشنواره موسیقی نواحی با نشست پژوهشی/ روایتی از سیطره موسیقی ایران در جهان/ موسیقی درمانی برای ایرانیان تاریخی است


به گزارش خبرنگار ایلنا، پانزدهمین جشنواره موسیقی نواحی صبح امروز دوشنبه بیست و سوم آبان ماه آغاز به کار کرد.


این رویداد که بیش از ۱۰ دوره در شهر کرمان برگزار شده بود امسال برای اولین بار در استان گلستان و شهر گرگان برگزار می‌شود.


برگزاری یک نشست پڗوهشی با حضور محمدعلی مرآتی دبیر جشنواره و هوشنگ جاوید در هتل جهانگردی ناهارخوران شهر گرگان آغازگر رویداد امسال بود.


(بررسی اشتراکات موسیقایی ایران با حوزه آسیای میانه) عنوان اولین نشست پژوهشی جشنواره نواحی امسال بود.


در ابتدای برنامه مرآتی ضمن خوشامدگویی به مخاطبان و اهالی رسانه درباره محوریت جشنواره و مقوله ایران فرهنگی و موسیقی ایرانی اسلامی توضیحاتی داد.


در ادامه هوشنگ جاوید درباره تاریخچه موسیقی ایران توضیحاتی داد. وی سپس به توضیحاتی درباره موسیقی عربهای حوزه خاورمیانه پرداخت.


جاوید ضمن تاکید بر اینکه موسیقی ایرانی بر موسیقی اعراب تاثیر بسیار داشته، گفت اغلب بزرگان گذشته موسیقی عرب ایرانی‌هایی بوده‌اند که اسیر شده‌اند.


جاوید سپس به توضیح درباره مقام‌ها پرداخت وسپس قطعه‌ای را پخش کرد که نهاوند شرقی نام داشت و به موسیقی تونس اختصاص داشت.


هوشنگ جاوید همچنین اهمیت موسیقی ایرانی در سطح جهان را مورد بررسی قرار داد و گفت: اغلب قطعات و مقامهای غیر ایرانی، ریشه در مقام‌ها و دستگاه‌های ایرانی دارند.


برنامه با پرسش‌های حاضران و پاسخگویی جاوید به پایان رسید و جاوید گفت: قرنها قبل ایرانیان از موسیقی برای درمان بیماری‌ها بهره می‌برده اند.


نشست پژوهشی دوتار در آسیای میانه با حضور عبدالمجید رژیم نشست دیگری بود که در روز اول جشنواره موسیقی نواحی از ساعت ۱۱ تا ۱۲ برگزار شد.

رحمتی: چرا باید قوانین طبق خواسته سهیل مهدی پیش برود؟!/ از برنامه کی‌روش بی‌خبریم
هم اکنون بخوانید


پانزدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران منتخبی از هنرمندان موسیقی سراسر کشور است که به مدت ۵ روز با هدف پرداختن به «اشتراکات موسیقایی جوامع مسلمان در حوزه ایران فرهنگی کهن» و «چیدمان این رنگین کمان فرهنگی در یک میدان هنری» برگزار می‌شود و تا ۲۷ آبان ماه ادامه دارد.


انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 × یک =

دکمه بازگشت به بالا