اتفاقات جهان در فقر و جنگ خلاصه می‌شود/ میلیاردها دلار پول کجا مصرف می‌شود؟!

اتفاقات جهان در فقر و جنگ خلاصه می‌شود/ میلیاردها دلار پول کجا مصرف می‌شود؟!


به گزارش خبرنگار ایلنا، با وجود تمام ابداعات صورت گرفته در عرصه تکنولوژی و رسانه، یکی از ابزارهای ارائه اخبار به سراسر دنیا عکس و گزارش‌های تصویری است. این رویه و فعالیت بر اساس فرمت عکاسی یکی از موثرترین فعالیت‌ها در عرصه خبررسانی است. امروز قالب مدیا (صوت و تصویر) و انتشار فایل‌های تصویری تا حدودی جای اخبار مکتوب را گرفته‌اند اما تا امروز هیچ هنر و ابزاری نتوانسته جای عکاسی این عنصر تصویری موثر و مهم را بگیرد. بر همین اساس حتی رسانه‌های معتبر بین‌المللی هم بخش مستقلی دارند که به صورت هفتگی و ماهانه عکس‌های روز دنیا را بر اساس اتفاقات و وقایع رخ داده، همراه با توضیحاتی با عنوان «عکس‌نوشت» منتشر می‌کنند. «گاردین»، «رویترز» و «سی ان ان» تنها برخی از رسانه‌هایی هستند که انتشار گزارش تصویری یکی از بخش‌های اصلی آن‌هاست. 


بر همین اساس خبرگزاری «گاردین» جدیدترین عکس‌های برگزیده خود را همراه با توضیحاتی منتشر کرده که برگردان فارسی آن در ادامه پیش روی مخاطبان قرار می‌گیرد.


اپوریژژیا، اوکراین/ عکس بولنت کیلیچ/ خبرگزاری فرانسه


یک زن اوکراینی آخر هفته گذشته به همراه خانواده خود در «زاپوریژژیا» پس از اینکه آن‌ها موفق به فرار از قلمرو خرسون شدند، در یک ماشین نشسته است. طی هفته‌ها و روزهای گذشته جمعیت کثیری به مرکز شهر خرسون مهاجرت کرده‌اند و مورد استقبال بومی‌های منطقه قرار گرفته‌اند.


1


بایدوا، سومالی/ عکس: گای پترسون/ خبرگزاری فرانسه


مادری فرزند بیمار از سوءتغذیه‌اش را در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان خلیج در بایدوا بغل کرده است. این در حالی است که کشورهایی چون سومالی، کنیا و اتیوپی چهارفصل بدون باران را تجربه کرده‌اند و حال بدترین دروه خشکسالی طی چهل سال اخیر را می‌گذرانند.


2


در این میان مارتین گریف (رئیس امور بشردوستانه سازمان ملل) این سوال را مطرح کرده که چرا میلیاردها دلار تعهد شده برای مقابله با بحران آب و هوا برای مبارزه با قحطی در سومالی استفاده نشده است. مارتین گریفیث همچنین گفته؛ نمی‌داند ۱۰۰ میلیارد دلار (۸۴ میلیارد پوند) سالانه وعده داده شده برای مبارزه با تاثیر گرمایش جهانی در کشورهای فقیرتر کجا رفته است. او در پایان خواستار شفافیت بیشتر در زمینه بودجه و چگونگی خرج آن شده است. 


موشچون، اوکراین/ عکس: مراد سزر


تصویری از یولیا زایکا (دختر نه‌ ساله اوکراینی) در روستای موشچون واقع در کشور اوکراین. این دختر در حالی گربه‌اش را در آغوش گرفته که بیرون خانه ویران شده خواهر ناتنی‌اش کاترینا تیشچنکوایستاده است.

اجرایی شدن مجموعه مدرن آب درمانی «نور سبلان»
هم اکنون بخوانید


3 (2)


میامی، فلوریدا، ایالات متحده/ عکس: کریستوبال هررا


دونالد ترامپ (رئیس‌جمهور سابق آمریکا) در گردهمایی انتخاباتی میان دوره‌ای میامی. او در حمایت از سناتور فلوریدا مارکو روبیو سخنرانی می‌کند.


4


در توضیحات بیشتر این اثر آمده است: نامزدهای مورد حمایت ترامپ در انتخابات میان دوره‌ای روز سه‌شنبه شکست خوردند و رئیس جمهور سابق را در ضعیف‌ترین موقعیت خود در حزب (از زمان شورش در کنگره آمریکا در سال گذشته) قرار دادند. به نظر می‌رسید که ترامپ سه‌شنبه آینده سومین نامزدی متوالی خود را برای ریاست‌جمهوری اعلام کند، اما برخی از نزدیکان او به او هشدار می‌دهند که تا پایان دور دوم مجلس سنا در جورجیا در ۶ دسامبر صبر کند.


لندن، انگلستان/ عکس: کریس جی رتکلیف


نمایی از راهپیمایی معترضان بریتانیایی که طی هفته گذشته توسط مجمع مردمی در لندن سازماندهی شده بود. هزاران نفر آخر هفته گذشته در مرکز لندن تجمع کردند تا علیه آنچه که «محافظه‌کاری اقتصاددان‌ها» نامیده می‌شود، تظاهرات کنند. آن‌ها طی این اتفاق خواستار برگزاری انتخابات عمومی فوری شده‌اند.


5


لندن انگلستان/ عکس: لئون نیل


یک معترض زیست‌محیطی از گروه «Just Stop Oil» در ساعت شلوغی صبحگاهیِ لندن، روی دروازه‌ای بالای بزرگراه شریانی M۲۵ ایستاده است. او و دیگر معترضان درخواستشان این است که استخراج نفت که باعث مختل شدن تردد در اتوبان شده، متوقف شود. تا به این ترتیب دولت در نحوه صدور مجوزهای جدید برای استراج گاز و نفت تجدید نظر کند.


6


خارکیف، اوکراین/ عکس: ایهور تکاچوف


این عکس سربازان اوکراینی را روی یک سازه نشان می‌دهد. آن‌ها سعی می‌کنند سیگنال‌های تلفن همراه در نزدیکی مرز بین مناطث خارکیف و دونتسک را دریافت کنند.


7


باخموت، اوکراین/ عکس: بولنت کیلیچ


یک سرباز اوکراینی از یک واحد توپخانه به سمت مواضع روسیه در خارج از باخموت شلیک می‌کند.


8


بوکوبا، تانزانیا/ عکس: Sitide Protase


هواپیمایی متعلق به خط هوایی «پرسیژن ایر» با چهل و سه مسافر که در دریاچه ویکتوریا واقع در بوکوبای تانزانیا سقوط کرده و امدادگری که بدنه آن را با وینچ و کابل می‌بندند تا از غرق شدنش جلوگیری کند. این هواپیما در واقع به اشتباه به جای فرود در شهر کنار دریاچه، در درون آن فرود آمده است.

پیروزی تراکتور در دیداری تدارکاتی
هم اکنون بخوانید


9


به گفته شرکت پخش دولتی تانزانیا، حداقل ۱۹ نفر پس از سقوط هواپیما در آب و هوای بد، اندکی قبل از فرود، جان خود را از دست دادند.


کامبوج، Tonlé Sap/ عکس: لین فام


دختری دوازده‌ساله همراه با هم کلاس‌ها و دوستانش مشغول جمع‌آوری زباله از دریاچه محل زندگی‌شان هستند.


10


خالق این اثر لین فام است که عکاس مطرحی محسوب می‌شود. او این اثر را برای مجموعه‌ای با عنوان «Save the Children» به ثبت رسانده است. مجموعه مذکور به مدارس کامبوج و مصائب و مشکلات آن‌ها و دانش‌آموزان می‌پردازد. او تلاش دارد با آثارش به بحران آب و هوا ومضرات آن برای بشر بپردازد و همواره مشغول مطالعه درباره مسائل مربوط به محیط زیست است


آچه تامیانگ، اندونزی/ عکس: ذکری مولانا


شهروندان آچه تامیانگ واقع در کشور اندونزی سوار بر قایق از خیابانی می‌گذرند که به دلیل باران‌های سیل‌آسا مسدود شده است.


11


گوما، جمهوری دموکراتیک کنگو/ عکس: الکسیس هوگت


نیروهای حافظ صلح سنگالی به همراه افسران پلیس سازمان ملل و کنگو در شهر گوما گشت می‌زنند. در ادامه توضیحات این عکس آمده است: از ۲۰ اکتبر، جنگ بین ارتش کنگو و جنبش ۲۳ مارس (که گفته می‌شود توسط ارتش رواندا حمایت می‌شود) از سر گرفته شده است.


12


تنها در سال جاری، بیش از ۳۵۵۰۰۰ کنگویی مجبور به ترک خانه‌های خود شده‌اند و تعداد آوارگان داخلی در جمهوری دموکراتیک کنگو به بیش از ۵ میلیون نفر می‌رسد. به گفته سازمان ملل، این بزرگترین بحران انسانی ثبت شده در آفریقا است.


کراکوف، لهستان/ عکس: Vadim Ghirdă


در این اثر کودکی ساکن شهر کراکوف واقع در لهستان در کنار مجسمه‌ اروس (خدای عشق یونان) که توسط مجسمه‌ساز لهستانی ایگور میتوراج ساخته شده، ایستاده است. گفته می‌شود این اثر نماد زوال تمدن‌ها است که در میدان اصلی قرن سیزدهمی شهر قدیمی جانمایی شده است.


13


پکن، چین/ عکس: Vadim Ghirdă


ظاهر این عکس گویای این است که کشور چین همچنان درگیر پاندمی کروناست. در این اثر کارگری با لباس‌های محافظ را می‌بینیم که در منطقه‌ای قرنطینه شده نشسته و در حال کنترل اوضاع است. مقامات بهداشتی در چین آخر هفته گذشته تاکید کردند که کووید ۱۹ به پایان نرسیده و محدودیت‌های سخت‌گیرانه آن همچنان پا برجاست.


14


انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 + چهار =

دکمه بازگشت به بالا