جایزه پژوهش سال سینمای ایران امکانی برای گرفتن نبض فرهنگی جامعه است

جایزه پژوهش سال سینمای ایران امکانی برای گرفتن نبض فرهنگی جامعه است


به گزارش خبرنگار ایلنا، سجاد صفار هرندی رییس پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی و عضو شورای سیاست‌گذاری پنجمین جایزه پژوهش سال سینمای ایران درباره لزوم و هدف برگزاری جایزه پژوهش سینمای سال گفت: به صورت کلی می‌توان گفت هدف و غایت جایزه‌ها و جشنواره‌ها این است که به مساِئلی بپردازند که برای ما دارای اهمیت هستند تا به این بهانه فرصتی برای یادآوری اهمیت آن‌ها فراهم شود و توان‌ها، امکانات و داشته‌ها در جهت به دست آوردن آن‌ها بسیج شوند.


این‌ مقام مسئول با اشاره به اینکه جایزه پژوهش سال سینمای ایران چرخه فعالیت هنری و پژوهشی را مورد توجه قرار می دهد، عنوان کرد: پژوهش هنری و پژوهش سینمایی از جمله حوزه‌هایی هستند که در چرخه فعالیت هنری جایگاه تعیین کننده و مهمی دارد و جایزه پژوهش سال سینمای ایران از این جهت که این حوزه نسبتا مغفول این چرخه فعالیت هنری را مورد توجه قرار می دهد، کار با ارزشی است.


وی در ادامه این بحث درباره جایگاه سینما و اهمیت تحقیق و پژوهش در آن نیز افزود: هنر و تولید آثار هنری با ساخته شدن اثر و نمایش اثر به پایان نمی رسد؛ لازم است که در بستر اثر هنری و در نسبت با آن، تحقیق هایی صورت بگیرد که فرایند نقد و فهم اثر هنری را غنی تر بکند و به ما امکان‌هایی بدهد که بتوانیم سیاست‌گذاری درست در حوزه سینما انجام دهیم. همچنین این اتفاق باعث می‌شود دستاوردهای فنی و زیرساخت‌های سینما گسترش پیدا کند و به واسطه سینما، امکانی برای خواندن و گرفتن نبض فرهنگ جامعه به وجود بیاید.

نقض حقوق متهمان به نفع کشور نیست/ ممکن است روزی دیگر فرصت درمان و اصلاح آسیب‌ها را نداشته باشیم/ برخی فقط ظاهر آسیب‌های نظام را می‌پوشانند
هم اکنون بخوانید


عضو شورای سیاست‌گذاری پنجمین جایزه پژوهش سال سینمای سال با اشاره به اینکه در فرایند تولید اثر، پژوهش نقش پررنگی دارد، گفت: نقش پژوهش در حوزه مستند همیشه نقشی پررنگ و خالی از ابهامی بوده است؛ ولی ما در محیط سینمایی حرفه‌ای هم نیازمند عقبه پژوهشی قدرتمند هستیم تا به بالا رفتن سطح شاخص‌های محصولات سینمایی کمک کند.


صفارهرندی در پاسخ به این سوال که رابطه میان سینما و پژوهش چه میزان است و در این سالها این رابطه دو طرفه شکل گرفته است یا خیر؟ بیان داشت: ما در این رابطه خلل‌ها و ضعف‌های جدی داریم که برگزاری چنین جشنواره‌ها و جوایزی و ایجاد فرصت‌هایی که فضای همنشینی اصحاب علم با اصحاب سینما را فراهم می‌کند، می تواند تا حدی این خلل ها را ترمیم کند.


رییس پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی در پایان درباره این موضوع که برگزاری رویدادهایی چون جایزه پژوهش سینما چه تاثیری بر بدنه سینما دارد؟ اظهار کرد: بخشی از آن بستگی به نوع سیاست‌گذاری و نوع اداره چنین جشنواره هایی دارد. اگر به این دغدغه توجه شود که زبان مشترکی میان اهل دانش و اهالی هنر پدیدار شود و هنرمند احساس کند که از جانب اهل پژوهش می‌تواند چیزهایی را به دست بیاورد که در غیر این صورت فاقد آن است؛ منجربه این می تواند بشود که این رابطه عمق پیدا کند و بتوانیم از نتایج آن در سینما استفاده کنیم.


انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 + هجده =

دکمه بازگشت به بالا