قدرت شناختی و زنان | هراس غرب از زن دارای قدرت مؤثر شناختی

خبرگزاری برنا؛ جنسیت به افراد، روابط اجتماعی و نهادها شکل و معنا می‌دهد، بدون جنسیت نمی‌توان دنیای اجتماعی را کاملاً درک کرد و نمی‌توان جنسیت را بدون شناخت دنیای اجتماعی درک کرد. با شکل‌گیری زندگی اجتماعی جنسیت تولید می‌شود و با تولید جنسیت زندگی اجتماعی شکل می‌گیرد. مفهوم نقش در جامعه‌شناسی به وظایف و انتظاراتی اشاره دارد که برای هر فرد بر حسب پایگاه او در جامعه تعیین می‌شود؛ بنابراین نقش جنسیتی عبارت است از انتظارات غالب در یک جامعه در مورد فعالیت‌ها و رفتارهایی که مردان و زنان می‌توانند یا نمی‌توانند در آنها درگیر شوند.


به همین منظور برنامه «ساعت بیست و چهار و یک دقیقه» با حضور نوشین رهگذر (تهیه‌کننده)، سعید بارانی (گوینده)، سیده فاطمه شعار (آیتم ساز)، علیرضا داودی (کارشناس مسائل رسانه و علوم‌شناختی) و خانم دکتر نسرین فرزاد (استاد دانشگاه و محقق حوزه‌های گفتگوی ادیان و مذاهب، اصول عقاید و اخلاق) به موضوع قدرت شناختی، زنان و استانداردهای نقش و قدرت زنان می‌پردازد.


نظر امام خمینی (ره) نسبت به مشارکت سیاسی و اجتماعی زنان نظر مساعدی است و پس از پیروزی انقلاب نیز ایشان در سخنانی سهم چشمگیر زنان در پیروزی انقلاب اسلامی در دوران جنگ و نیز لزوم مشارکت اجتماعی زنان در جامعه اسلامی را مورد تصریح قرار دادند.


خداوند زن و مرد را از حیث قدرت و بعد معنویت یکسان می‌داند


دکتر نسرین فرزاد، استاد دانشگاه و محقق حوزه‌های گفتگوی ادیان و مذاهب، اصول عقاید و اخلاق گفت: ایرانیان دارای زمینه‌های شریعتی و دینی هستند که در جامعه در حال اجرا است و جامعه از قدیم نیز همین‌گونه بوده و شرع در جامعه ظهور و بروز دارد.


وی با اشاره به اینکه نوع کل موجودات عالم از دو جنس نر و ماده هستند و تمام مخلوقات این دو جنسیت را با خود دارند افزود: در نظام خلقت عالم مادی تفاوت‌های فیزیولوژِی وجود دارد که غیرقابل‌انکار است و به‌تبع احکام شرع نیز به دلیل همین تفاوت‌ها دارای تفاوت است؛ ولی چند آیه در قرآن کریم تأکید دارد که خداوند زن و مرد را از حیث قدرت و بعد معنویت یکسان تلقی می‌کند.


این استاد دانشگاه اظهار کرد: نوع زندگی بستگی به نوع اعتقاد ما دارد و به دلیل اینکه مردم از نظر اعتقادی بنیه قوی ندارند و بنا بر شنیده‌ها دین‌دار شده‌اند نمی‌دانند خداوند عالم تبعیض قائل نشده است؛ لذا باید بستر اعتقادی جامعه و نوع جهان‌بینی جامعه در نظر گرفته شود تا تعاریف از زن و مرد مشخص شود.


وی با بیان اینکه صفات مردانه و زنانه داریم پس در تعریف زن و مرد صفات باید در نظر گرفته شود افزود: البته جنسیت خودش تفاوت‌هایی را ایجاد کرده که قرآن کریم در عین اینکه این تفاوت‌ها را در احکام لحاظ کرده شاهد هستیم در سوره نساء و آیات دیگر خداوند از بعد وجودی ذکر می‌کند که آن نفس واحده است و زن و مرد را در نفسانیت واحد می‌شمارد و در قدرتمندی معنوی بین زن و مرد فرق نگذاشته است.


برجسته‌سازی حقوق زنان بعد از انقلاب اسلامی


فرزاد ادامه داد: در راستای عملکرد موردپسند الهی خداوند می‌فرماید برای هر دو طیف حیات طیبه در نظر گرفته شده است پس از نظر خداوند آنچه مهم است وجود و معنویت و روح و توانایی‌ها و قدرت روح است و خداوند به‌تبع آن توانایی از بندگانش بندگی خواسته است.


وی با اشاره به این مطلب که نفس انسان‌ها واحد است نه جنسیت انسان‌ها افزود: خداوند در قرآن به زنان حق کسب‌وکار می‌دهد که در جامعه ایرانی و به برکت انقلاب اسلامی شاهد هستیم و حقوق زنان اضافه شده است که برای نمونه می‌توان به حقوق عقدنامه اشاره کرد و بسیاری تعجب می‌کنند که این موارد از سوی امام خمینی (ره) برجسته شده است.


محقق حوزه‌های گفتگوی ادیان و مذاهب تصریح کرد: اگر فردی به توانایی خودش شناخت و باور پیدا نکند دیگران اثرگذاری ندارند و کرامت زن در قدرتمندی‌هایی که دارد ایجاد نشد، برای اینکه بخواهند به زنان عزت‌نفس دهند تصور شد فقط موضوع تأمین معاش زن و مادیات زندگی مطرح است و عمده مسئله‌ای که امروز بانوان را به‌صورت انتقام‌جویانه بیش از حد به میدان جامعه وارد کرده بدون اینکه در جایگاه خودشان باشند، علل مهمی دارد که باید علت‌یابی شود.


نظام لیبرالی فردگرایی را محوریت فعالیت زن قرار داده است


وی افزود: از جمله اهداف خداوند از قرار دادن دین برای بشر ساخت جامعه سالم است که انسان‌ها رشد داشته باشند و مهم‌ترین هدف نیز ارائه الگوی انسان کامل است که اگر بخواهید به کمال برسید این الگوها هستند که ما با قرآن و سنت بنا بر اعتقادات خودمان محوریت دارند؛ لذا ملاک موفقیت و پیروزی نیز بر همین اساس است.

تحلیل و بررسی عملکرد مناطق ویژه اقتصادی از سوی مرکز پژوهش‌های مجلس
هم اکنون بخوانید


این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: نظام لیبرالی فردگرایی را محوریت فعالیت زن قرار داده و براین‌اساس باید در جامعه به طور نامحسوس مسائلی را برای مردم مطرح سازند که در جایگاه زن برای زنانگی رشد داده شوند و این بحث عزت‌نفس و کرامت نفس باید از خانواده‌ها به دختران داده شود و تمرین وظیفه‌های زن صورت بگیرد تا در عین داشتن زنانگی بداند که هیچ مانعی برای رشد زن وجود ندارد.


وی افزود: روان‌شناسان قرار بود به مردم آموزش بدهند فرزندان خود را خجالتی بار نیاورید و متأسفانه مردم فرق حیا و خجالت را ندانستند، مفهوم منحرف شد و حیا در جامعه مورد آسیب قرار گرفت، الگوهای بی‌پروایی و جسورانه برجسته شد درحالی‌که در کشورهای بدون التزام اسلامی افراد باحیا مشاهده می‌کنید؛ چراکه حیا امری ارادی است و فرد خودش اراده می‌کند؛ ولی خجالت غیرارادی است و حالت نفسانی است.


فرزاد گفت: حجاب جزو تکالیف شرعی ما است و خداوند برای حفظ حریم، حرمت و امنیت فکری مردها در جامعه قرار داده است از سوی دیگر اخلاق الهی بر اساس حکمت هستند و باید در مسیر اعمال حکمت دریافت شود؛ چراکه در حدود احکام الهی الزامی در زمینه تحقیق نداریم.


وی افزود: با کسی که برای ما جز خیر و مصلحت نخواسته چرا مبارزه داشته باشیم درحالی‌که در مسیر عبودیت به حکمت احکام پی می‌بریم؛ یعنی پروسه دین‌داری حکیمانه است و باید رفت تا به نتیجه رسید.


محقق حوزه‌های گفتگوی ادیان و مذاهب اظهار کرد: بعد از انقلاب صنعتی به علت کمبود نیروی کار زنان مجبور شدند وارد بازار کار شوند؛ چراکه نیرویی ارزان هستند و برای این امر برخی مباحث خانوادگی ضعیف شود؛ لذا ابتدا مهد کودک‌ها در کنار محل کار ایجاد شد و بعد از آن ارتباطی و احساسی ایجاد شد، به‌آرامی بدنه خانواده و جامعه برچیده شد تا جایی که خانواده در نظام سکولار مفهوم خاصی ندارد.


بازگشت اروپا از قانون هم‌طرازی زن و مرد


وی افزود: در جامعه ایران نیز همان قدم‌های قرن شانزدهم به بعد اروپا که شکست کامل آن اعلام شد، ایجاد شده که به نام هم‌طرازی با مرد و برخی جایگاه‌های مردانه مفاهیم خانوادگی آسیب ببیند درحالی‌که امروز در قالب قانون اروپا به خانواده اهمیت بیشتری داده شده است.


این استاد دانشگاه ادامه داد: دشمن مفاهیم متعالی اسلام را با نام غیردینی در جامعه پیاده‌سازی می‌کنند و به علت گردش کارخانه‌ها فساد و ابتذال شرق سنتی را مورد حمله جنگ نرم قرار دادند تا سرمایه‌هایشان در کشورهای شرقی ادامه داشته باشد.


نقش صهیونیست در جریان توسعه فساد جهانی قابل‌مشاهده است


وی افزود: دست صهیونیست در جریان توسعه فساد در جهان قابل‌مشاهده است و ابزار گناه را برای غیر یهود ایجاد می‌کنند و این سیاست و طراحی آنها است که فساد را در شرق توسعه بدهند تا سود ببرند البته اینها پشت پرده فعالیت دارند.


فرزاد تصریح کرد: بر اساس نظریه دانشمندان غربی نقص جامعه آمریکا به‌عنوان مهد اقتصاد و تکنولوژی این است که مفاهیم معنوی و خانوادگی در آن برجسته نیست که در شرق اینها وجود دارد و اگر بتوانیم این مفاهیم را به غرب منتقل کنیم موفق خواهیم بود؛ لذا یکی از دلایل جذب شرقی‌ها و مسلمانان برای حضور در این کشورها به‌عنوان نیروی کار و مهاجر همین است.


وی افزود: درست است که دولت‌ها مشکلاتی دارند و دشمن خارجی در زمینه‌های فرهنگی فعال است؛ اما کرامت‌بخشی به فرزندان باید از منزل آغاز شود؛ چراکه کسی در خانواده و جامعه درگیر است نیازمند کرامت و عزت بخشی است و باید با دغدغه‌مندی مشکلات بررسی شود.


تلاش غرب برای فاصله‌گرفتن زن از استانداردهای دارای قدرت


در ادامه علیرضا داودی، کارشناس مسائل رسانه و علوم‌شناختی پیرامون قدرت شناختی، زنان و استانداردهای نقش و قدرت زنان گفت: حدوداً در ساحت غرب استاندارد واحدی وجود دارد؛ چون از زن تعبیری همچون کالا شده و تفاوتی بین نخبه و کارگر و رئیس‌جمهور ندارد؛ ولی در شرق استانداردهای چندگانه حاکم است.


وی با اشاره به اینکه استاندارد زن به‌مثابه قدرت در ترکیه و عربستان و ایران دارای تعاریف متفاوت است افزود: فضای تعابیر استانداردهای گوناگون نوعی اعوجاج ایجاد می‌کند که اولین اثر آن بر روی شناخت زن از استاندارد واقعی و راجع به خودش قابل‌مشاهده است؛ لذا فردی در ایران و مسلمان است؛ اما استاندارد او در لندن و نیویورک تعریف شده است که از اینجا وارد حوزه التقاط می‌شویم که زن را زمین‌گیر می‌کند؛ چون زنان را وارد استانداردهایی کرده که از قدرت فاصله گرفته است.

تصویب ۳ استاندارد ملی در حوزه نانو
هم اکنون بخوانید


این کارشناس مسائل رسانه اظهار کرد: اگر جامعه را از حرکت رو به تعالی باز دارند کافی است استانداردهای حرکت نزد قدرت مؤثر را دست‌کاری و تثبیت کنند که زن نتواند به تکامل فکر کند؛ لذا اساساً زن به‌عنوان قدرت شناختی دارای استانداردهای ویژه و پیچیده‌ای است که وقتی می‌خواهند زن را از این فضا منحرف سازند سراغ تغییر استانداردها می‌روند.


بین زن پیروز و زن موفق در جامعه اختلاط موضوع پیش‌آمده است


وی افزود: بین زن پیروز و زن موفق در جامعه اختلاط موضوع پیش‌آمده و برخی تصور دارند که اگر جایگاهی را کسب کردند انسان پیروزی هستند درحالی‌که مسیر دستیابی حذف شده و روی نتیجه برجسته‌سازی شده است و متأسفانه برای کسب این پیروزی از چندین پل تخریب شده عبور کرده است لذا نمی‌توان این افراد را موفق دانست.


این کارشناس علوم‌شناختی ادامه داد: برخی افراد نقش مادری و همسری را خوب ایفا کردند و در جایگاه اجتماعی نیز نقش خوبی ایفا کردند و استاندارد زن مسلمان مسئول تعریف شده؛ اما بسیاری از اوقات این استاندارد تغییریافته و مسیر تکامل و فرم تکامل دهی و انسان تکامل‌یافته حذف شده است.


وی با بیان اینکه نقطه تعادل در تعریف استاندارد زن پیروز و استاندارد زن موفق به ریخته است و لزوماً تمام زنان پیروز، موفق نیستند افزود: این‌طور القا شده زنی که درآمد داشته باشد موفق است هرچند نقش‌های اصلی را ازدست‌داده است؛ لذا نقطه استاندارد اهمیت دارد و امروز در جامعه نقش‌هایی تعریف شده که تبدیل به استاندارد شده است.


داودی تصریح کرد: استانداردسازی برای پذیرش کرامت و عزت دارای اهمیت است و آنجایی که ذهنیت زنان را تغییر می‌دهند و تبدیل‌شدن به فرد دیگری و به‌صورت تقلیل یافته تبدیل به استاندارد و توهم می‌شود و جنس تکامل این فرد بر اساس استاندارد کرامت و عزت نیست و این کرامت نقطه پرورش قدرت زن به‌مثابه قدرت مؤثر شناختی است.


خروجی عزت‌نفس زنان حجاب و حیا است


وی ضمن اشاره به این مطلب که زنان دارای فیزیولوژی خاص هستند و دارای کرامت و عزت ویژه باید باشند و وقتی گفته می‌شود حجاب و حیا و پوشش، اینها را می‌توان خروجی عزت‌نفس دانست افزود: امروز کار به‌مثابه عبادت و تکامل نیست و تنها به‌مثابه افزایش سرمایه در نظر گرفته می‌شود و نگاه سرمایه‌داری بر آن غالب شده است.


این کارشناس مسائل رسانه خاطرنشان کرد: کل سیستم فسادی که در غرب فعالیت دارد هزینه آن بر دوش شرق است؛ یعنی از خودشان برای تولید فساد استفاده نمی‌کنند و در حال استفاده از مستعمرات فیزیکی و ذهنی برای فساد هستند و هر زمانی که سراغ زن به‌مثابه قدرت مؤثر می‌روید شاهد هستیم استانداردها به‌گونه‌ای تحریف شده که فساد تبدیل به هدف شده و مشی مبارزاتی، زندگی و رکن ایدئولوژی پیدا می‌کند.


هراس غرب از زن دارای قدرت مؤثر شناختی


وی با بیان اینکه غرب دچار برده‌داری نوین شده و خودش را با جهان‌بینی مقتدر جایگزین کرده است درحالی‌که زن ایرانی باید بداند دارای چه قدرت زیادی است افزود: زن در غرب قدرت جنسی است و قدرت مؤثر شناختی ندارد و زن در شرق ایدئولوژیک دارای قدرت شناختی مؤثر است و استاندارد این دو بسیار با یکدیگر فاصله دارد و دشمن به دلیل اینکه از این نوع زن هراس دارد استانداردهای خودش را برای او بازتعریف می‌کند.


این کارشناس علوم‌شناختی گفت: جهل در برنامه‌ریزی و اصرار بر دایره جهل برای آموزش، پژوهش و پرورش پایه تمایل به واگرایی نسبت به جامعه تکامل‌یافته است و به نقطه‌ای می‌رسیم که خروجی آموزش‌ها افرادی می‌شود که نمی‌دانند در چه چیزی قدرت دارند و چه باید بخواهند و این نیازمند پایش جدی در حوزه شعور و منطق برنامه‌ریزان آموزشی در کشور است.


انتهای پیام/




آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس ۰ رای موافق و ۰ رای مخالف

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ده − 2 =

دکمه بازگشت به بالا