نخبگان شاهکارهای رشد جامعه هستند

به گزارش خبرنگار خبرگزاری برنا به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی بنیاد ملی نخبگان؛ لطیفی، رئیس سازمان امور اداری و استخدامی کشور در مراسم آیین اختتامیه دوازدهمین همایش ملی نخبگان کشور بیان کرد: واقعیت این است که نظام حکمرانی بدون جریان نوآوری و خلاقیت و بدون استفاده از ظرفیت نخبگانی نمی تواند موفق شود. راه حل آن هم این است که صرفاً به بحث تولید علم اکتفا نکنیم. آن چیزی که برای جامعه و تمدن ایران می‌تواند موثر باشد؛ صرفاً پژوهش های آکادمیک و نظری نیست البته پژوهش ها نیز مهم بوده و می تواند پایه‌گذار اتفاقات مهم باشد.


لطیفی گفت: در یک سال گذشته رویکرد جدیدی را در سازمان امور اداری و استخدامی کشور برای حضور نخبگان در دستگاه‌های اجرایی اتخاذ کردیم و در این راستا جلسات متعددی را با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و بنیاد ملی نخبگان برگزار کردیم‌ یکی از ویژگی‌های نخبگان این است که در چارچوب قرار نمی گیرند و این ویژگی با نظام بروکراتیک که می خواهد به همه چیز چارچوب بدهد، در تضاد است. برای اینکه بتوانیم از این نظام دوری کنیم؛ باید بتوانیم از حداکثر ظرفیت نخبگان در کشور بهره ببریم.


مسئله حکمرانی اساساً تک رشته ای نیست و نخبگان تمامی رشته ها باید در بحث حکمرانی نخبگان حضور داشته باشند و در این عرصه پا بگذارند. ما امروزه نیازمند حضور نخبگان نظامی، علمی، سیاسی و … هستیم. نگاه ما به نخبگان بیشتر نگاه علمی بوده؛ در صورتی که نخبگان در حوزه های دیگر هم فعال بوده و باید مورد توجه قرار بگیرد. چراکه نخبگان علمی، فرهنگی، سیاسی و … شاهکارهای رشد جامعه هستند و باید از این ظرفیت بهره‌مند شد.

8 راه برای جلوگیری از خراب‌شدن کارت حافظه
هم اکنون بخوانید


رئیس سازمان امور اداری و استخدامی کشور در ادامه توضیح داد: این سازمان تفاهم‌نامه‌ای را با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به امضا رسانده است. در این تفاهم‌نامه که حدود چهار ماه از اجرایی شدن آن می‌گذرد بر امکان بهره مندی از حضور نخبگان علمی در فضای اداری و اجرایی کشور توافق شده است. همچنین در تلاش هستیم تا طرح سرباز نخبه را نیز در دستگاه‌های اجرایی به صورت جدی‌تری جلو ببریم تا از ظرفیت نخبگان در این حوزه ها بیش از پیش استفاده شود. همچنین از دستگاه‌های دولتی خواسته‌ایم که خانه های خلاق و نوآوری ایجاد کنند تا مسائل نهادها و دستگاه ها در این فضا مطرح شود.


به گفته وی، همچنین با توجه به شعارهای مقام معظم رهبری که برای ما فرمان دانش بنیان شدن و اشتغال آفرین است، وظیفه خودمان می‌دانیم که این جریان مثبت را رقم بزنیم. اقدامی که مقام معظم رهبری بر آن تاکید کرده و شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز آن را برای ما تعیین و تصویب کرد؛ بحث به‌کارگیری نخبگان در دستگاه‌های اجرایی است. در این راستا تلاش کردیم تا نخبگان را در حوزه کارمندی وارد کنیم البته با توجه به اینکه کار کارمندی، کار روتین و تکراری است، تصمیم گرفتیم که شغل کارمندی را بر اساس طرح های توسعه و غنی سازی شغلی از حالت تکراری خارج کرده تا نخبگان اذیت نشوند؛ به این معنا که شغل مناسب آن‌ها را ایجاد کردیم، شغلی که بر خلاف کار کارمندی روتین و تکراری نباشد.


لطیفی افزود: بنیاد ملی نخبگان می تواند بهترین های سراسر کشور را غربالگری کرده و به اداره امور استخدامی معرفی کند؛ پس چرا نباید از این ظرفیت به خوبی استفاده کنیم؟ ما تمام قد برای محقق شدن حضور نخبگان در دستگاه‌های اجرایی تلاش خواهیم کرد.

شبکه‌های برق را سامانه ایران‌ساخت بهینه کرد
هم اکنون بخوانید


وی در پایان عنوان کرد: همچنین بیان شده که هزار نخبه در سال ۱۴۰۱ جذب دستگاه‌های اجرایی و اداری خواهند شد، باید به نخبگان بگویم که این سهمیه را محفوظ شده بدانید، حتی اگر درخواست‌ها بیشتر از هزار نفر باشد هم بدانید که در دستگاه‌های اجرایی جایی برای حضور نخبگان در نظر گرفته شده است و به حضور آن‌ها نیاز داریم. ابتدای راه هستیم و ابتدای راه همیشه با مشکل مواجه هست. این اتفاق قرار است برای نخستین بار شکل بگیرد که نخبگان با تایید بنیاد ملی نخبگان در دستگاه‌های اجرایی استخدام شوند تا بتوانیم از حضورشان در دستگاه‌های اجرایی بهره مند شویم.


انتهای پیام/




آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس ۰ رای موافق و ۰ رای مخالف

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

15 + پانزده =

دکمه بازگشت به بالا