نشست علمی «کاربرد جایگزین‌های پوست در درمان زخم» برگزار شد

به گزارش خبرنگار گروه علمی و فناوری خبرگزاری برنا؛ ژورنال کلاب «کاربرد جایگزین‌های پوست در درمان زخم» با سخنرانی دکتر کاوش زند سلیمی در سازمان جهاددانشگاهی علوم پزشکی تهران برگزار شد.


دکتر زند سلیمی در این نشست به بررسی فرآیند طبیعی ترمیم زخم از چهار مرحله اصلی هموستاز، التهاب، تکثیر سلولی و بازآرایی بافت پرداخت.


زخم‌های مزمن زخم‌هایی هستند که ترمیم آن‌ها از نظم و زمان بندی طبیعی فرآیند ترمیم زخم تبعیت نمی‌کند. طبق تعریف، اگر مرحله مهاجرت و تکثیر سلولی پس از چهار هفته از ایجاد زخم آغاز نشود، زخم مزمن در نظر گرفته می‌شود. آسیب مکرر بافت، حضور میکروارگانیسم‌ها، عوامل التهابی و ماتریس متالوپروتئازها در بستر زخم، فاز التهاب را طولانی و زخم را به زخم مزمن تبدیل می‌کنند.


فراوان‌ترین زخم‌های مزمن عبارتند از زخم‌های فشاری، زخم‌های وریدی و زخم پای دیابتی که درمان آن‌ها پرچالش و بسیار هزینه‌بر است. در دو دهه اخیر جایگزین های پوستی به عنوان درمانی امیدوارکننده در مدیریت زخم‌های حاد و مزمن مطرح شده‌اند.


جایگزین‌های پوستی طیف وسیع، متنوع و ناهمگنی از محصولات سننتیک، طبیعی یا بیوسنتتیک را شامل می‌شوند که به عنوان درمان اصلی یا مکمل در ترمیم انواع زخم‌ به کار گرفته می‌شوند. به طور کلی این محصولات با هدف محافظت از بافت در برابر آلودگی و از دست دادن رطوبت، تسهیل اتصال و مهاجرت سلول‌ها، تحریک تکثیر و تمایز سلولی و یا مشارکت در بازسازی بافت به کار گرفته می‌شوند.


دکتر زند سلیمی گفت: با توجه به پیشرفت‌ها و موفقیت‌های کسب شده در حوزه جایگزین‌های پوستی در سال‌های اخیر، پیش‌بینی می‌شود اندازه بازار این محصولات طی ۷ سال آینده با نرخ رشد مرکب سالیانه ۴/۶ درصد به ۱۳/۴ میلیارد دلار در سال برسد. بنابراین این حوزه را می‌توان به عنوان یکی از حوزه‌های استراتژیک در صنعت جهانی سلامت به شمار آورد.

اختلاف‌ نظرهای اعضای ناتو در حال افزایش است
هم اکنون بخوانید


در این نشست علمی، ضمن معرفی جایگزین‌های پوستی و کاربردهای آن‌ها در درمان انواع زخم، به ارایه مثال‌های شاخصی از انواع موفق این محصولات پرداخته شد و ساختار، ویژگی‌ها، عملکرد و کاربردهای بالینی آن‌ها مورد بحث و بررسی قرار گرفت.


انتهای پیام/




آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس ۰ رای موافق و ۰ رای مخالف

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 × 2 =

دکمه بازگشت به بالا