چرا عیار تیم‌ها با گذشت ۷ هفته از لیگ برتر مشخص نشده است؟

فرشید طالبی در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشی خبرگزاری تسنیم، درباره هفته هفتم لیگ برتر فوتبال ایران اظهار داشت: فکر می‌کنم این هفته پرتلاطم بود. باخت تیم‌های صدرنشین مثل پرسپولیس و گل‌گهر و تغییر روند تیم‌های اصفهانی باعث شد که جذابیت لیگ به قوت خودش باقی باشد. با اینکه ۷ هفته از لیگ گذشته است، برنده هیچ مسابقه‌ای از قبل مشخص نیست. تراکتور چند هفته است که خیلی خوب نتیجه می‌گیرد. برخی از بازی‌های این هفته ۶ امتیازی بود ولی اینکه در اکثر بازی‌ها گل به ثمر می‌رسد مسئله خوشایندی است.

وی با اشاره به اینکه «تا الان شرایط لیگ به نحوی نبوده که بتوان هیچ تیمی را مسحق کامل قهرمانی دانست» یادآور شد: علاوه بر این هیچ تیمی تا الان گزینه قطعی سقوط نیست. این شرایط منجر به بالا رفتن جذابیت لیگ شده است. چند سالی است که لیگ با شگفتی‌ها به پایان می‌رسد و همه چیز آنطور که پیش‌بینی می‌شود، اتفاق نمی‌افتد. سپاهان در دو فصل گذشته پیش‌بینی می‌شد که قطعا می‌تواند قهرمان شود ولی این اتفاق رخ نداده است. این شرایط جذابیت رقابت را بالا‌تر می‌برد. خیلی از تیم‌ها هزینه‌های زیادی برای رسیدن به قهرمانی می‌کنند ولی در نهایت در زمین اتفاق دیگری رخ می‌دهد. این را نشان می‌دهد عیار بازیکنان و مربیان و شرایط تیمی به پول‌ها می‌چربد.

این کارشناس فوتبال ایران در پاسخ به این سؤال که پیش از این کارشناسان اعتقاد داشتند با گذشت ۶-۵ هفته از لیگ عیار تیم‌ها مشخص می‌شود ولی حالا به نظر می‌رسد بعد از تعطیلات و با گذشت ۷ هفته هنوز چهره واقعی تیم‌ها مشخص نشده است، اظهار داشت: یکی از عوامل مهم در رقم خوردن این شرایط می‌تواند تغییرات عمده بازیکنان و مربیان باشد. یکی می‌گفت قبلاً با ذوب‌آهن چطور پشت سر هم قهرمانی یا عنوان کسب می‌کردید، می‌گفتم که ما ۵ سال با یک کادر کار می‌کردیم و تکلیف‌مان در باشگاه مشخص بود. مدتی بود که سپاهان نیز هرسال با بهترین شرایط لیگ را تمام می‌کرد و این ثبات تیمی بود که این شرایط را ایجاد می‌کرد اما الان تیم‌ها با بهترین شکل لیگ را تمام می‌کنند و با بدترین شکل و با تغییرات عمده لیگ را آغاز می‌کنند.

دیاباته: حالم در ایران خوب است و نمی‌خواهم بروم
هم اکنون بخوانید

طالبی اضافه کرد: در عرف فوتبال نهایتا می‌گویند از هفته ۴ به بعد تیم‌ها خودشان را پیدا می‌کنند. این برای زمانی است که باشگاه‌ها طی یک برنامه و یک روال حرکت کنند ولی الان در فوتبال ایران تفکرات خیلی از تیم‌ها بعد از پایان لیگ به کلی عوض می‌شود. با این شرایط ممکن است تا نیم فصل این ثبات در تیم‌ها و لیگ ایجاد نشود. حرکت سینوسی را با گذشت ۷ هفته هنوز در تیم‌های بالای جدول می‌توان دید. این برای همان بحث تعییرات عمده روی نیمکت‌ها و ترکیب بازیکنان است. نیمکت‌ها باید با ثبات باشند و اگر براساس تدبیر انتخاب‌ها صورت می‌گیرد حداقل باید دو سال به یک مربی اجازه کار داده شود. در آن سو گاهی اوقات باشگاه‌ها ثبات را در نظر دارند ولی مربیان حاضر نیستند دیگر ادامه دهند. مثل اتفاقی که برای فرهاد مجیدی و محرم نویدکیا رخ داد و این مربیان با وجود خواست باشگاه برای ماندن، جدایی را ترجیح دادند.

بازیکن پیشین ذوب‌آهن درباره اینکه این تیم بعد از ۶ هفته موفق شد نخستین پیروزی فصل جدیدش را مقابل پیکان جشن بگیرد، عنوان کرد: فشار زیادی روی تارتار بود. خیلی‌‌ها اعتقاد داشتند ذوب‌آهن امسال چرا به دنبال کنترل بازی است تا کسب پیروزی ولی خداراشکر این تعطیلات به نفع ذوب‌‌آهن شد و پای این تیم به پیروزی باز شد. این شرایط برای سپاهان هم صدق می‌کند. سپاهان با دو تساوی پیاپی از صدر فاصله گرفته بود و کم کم داشت از این جهت دچار حاشیه می‌شد ولی این تعطیلات به کمک سپاهان آمد توانست به یک برد مهم دست پیداکند.

وی که سابقه بازی در سپاهان را هم در کارنامه دارد درباره اینکه انتظار قهرمانی از این تیم انتظار بجایی است، یادآور شد: انتخاب شخص مورایس با این رزومه فوق‌العاده درخشان یک انتخاب بی‌نظیر بود. همچنین حضور قربان بردیف یا سپاینتو هم منجر به بالارفتن بار لیگ می‌شود ولی اینجا ایران است و اگر ۳ هفته نتیجه کسب نشود هجمه شدیدی شکل می‌گیرد. با این وجود شک نکنید با حضور این مربیان اسم لیگ ایران بیشتر در دنیا شنیده می‌شود. بعضا دیده‌ایم که مربیان بزرگ نتوانسته‌اند در ایران کار بزرگی کنند ولی به نظر من حضور این دست مربیان می‌تواند کمک زیادی به فوتبال ما کند. مورایس در حوزه خلیج فارس و کره جنوبی قهرمانی دارد و این آشنایی خوب او را با فوتبال آسیا نشان می‌دهد. اگر اعتماد و روحیه بالا باشد و فضای تنش وجود نداشته نباشد سپاهان می‌تواند روز‌های خوبی را با این مربی سپری کند. سپاهان برای قهرمانی هزینه کرده است و اگر غیر از این بود با محرم هم مقام دومی و سومی را کسب کرده بود. با این حال هیچکس مطمئناً نمی‌تواند بگوید قهرمان می‌شوم. تیم باید با این هزینه‌ها در مسیر و معیار قهرمانی باشد.

منظره‌ای خارق‌العاده از فضا که جیمز وب شکار کرد+فیلم
هم اکنون بخوانید

وی درباره شرایط پرسپولیس و استقلال نیز عنوان کرد: فکر می‌کنم هنوز پرسپولیس، پرسپولیس قبل نیست. این تیم تغییرات زیادی در ترکیبش داشته است و شرایط خاصی را سپری می‌کند. انتطارات از یحیی گل‌محمدی بالاست و این کار را برای این تیم سخت‌تر می‌کند. دفاع این تیم تغییرات ۱۰۰ درصدی داشته است. نوسانات باعث شده هنوز آرمانی برای پرسپولیس ایجاد نشود. در استقلال هم یک مربی جدید با یک تفکر جدید حضور دارد و هنوزم که هنوزه هواداران استقلال فوتبال خیلی خوبی را از این تیم ندیده‌اند. با این وجود این تیم با روحیه‌ای که از فصل قبل با قهرمانی دارد در مسیر خوبی قرار دارد. این برد‌ها به استقلال خیلی کمک می‌کند که این تیم با استرس کمتر روندش را بهتر ادامه دهد.

 

انتهای پیام/
 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

6 + پنج =

دکمه بازگشت به بالا